Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 15-05-2024
Porada aktualna na dzień 15-05-2024
Data publikacji: 2024-02-23

Czy pracownik otrzymujący rentę może skorzystać z ulgi dla seniora

PROBLEM

Czy pracownik otrzymujący z ZUS stałą rentę z tytułu niezdolności do pracy może skorzystać z ulgi dla seniora po osiągnięciu wieku emerytalnego? 

RADA

Jeżeli pracownik nie będzie po osiągnięciu wieku emerytalnego pobierał emerytury ani też renty rodzinnej, to w takim przypadku co do zasady będzie miał on prawo do skorzystania ze wspomnianej ulgi.

UZASADNIENIE

Osoby, które osiągnęły wiek emerytalny (kobiety 60 lat, mężczyźni 65 lat) mają prawo do zwolnienia z podatku dochodowego pod warunkiem, że nie pobierają emerytury lub renty rodzinnej ze wskazanych tytułów (tzw. ulga dla pracującego seniora). Dla pracodawcy podstawą do stosowania tej ulgi jest złożenie przez pracownika oświadczenia (formularz PIT-2) o spełnianiu warunków dla korzystania z tegoż zwolnienia.

Jeżeli pracownik nie będzie po osiągnięciu wieku emerytalnego pobierał emerytury ani też renty rodzinnej, to w takim przypadku co do zasady będzie miał on prawo do skorzystania ze wspomnianego wyżej zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ z tytułu stosunku pracy podlegał będzie ubezpieczeniom społecznym. Otrzymywanie bowiem stałej renty z tytuł niezdolności do pracy nie zostało wymienione w przepisach ustawy o PIT jako negatywna przesłanka dla korzystania z tegoż zwolnienia. 

W celu korzystania ze zwolnienia od podatku wspomniany pracownik musi złożyć oświadczenie PIT-2 o spełnianiu warunków dających prawo do tego zwolnienia.

Marian Szałucki

doradca podatkowy

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00