Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.676.2023.2.MPA

Skorzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił Pan wniosek 25 stycznia 2024 r., a następnie 12 lutego 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 9 listopada 2023 r. rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie zdobytych kwalifikacji i dotychczasowego oświadczenia zawodowego. Z racji posiadanych uprawnień budowlanych do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej oraz do kierowania robotami budowlanymi w specjalności inżynieryjnej mostowej, działalność gospodarcza polegać będzie na sprawowaniu samodzielnych funkcji w budownictwie zgodnie z Ustawą Prawo budowlane, tj. pełnieniu funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego oraz kierownika budowy/robót drogowych i mostowych (art. 17 ustawy Prawo budowlane).

Zamierza Pan również wykonywać i weryfikować projekty budowlane, projekty wykonawcze, projekty technologiczne a także inne opracowania związane z zamierzeniami budowlanymi w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych (art. 62 ustawy Prawo budowlane). Tak więc, przeważającą działalność gospodarczą, zgodnie z PKD, skwalifikował Pan pod numerem 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, mimo, że nie zamierza Pan prowadzić działalności w zakresie doradztwa, a jedynie realizować usługi w ww. zakresie, zgodnym z ustawą Prawo budowlane (kierowanie budową/robotami budowlanymi, nadzór inwestorski, wykonywanie i weryfikacja opracowań projektowych).

Prowadząc działalność gospodarczą nie zamierza Pan jednak świadczyć usług doradztwa (dotyczy art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług), ani nie zamierza Pan przekroczyć kwoty sprzedaży opodatkowanej określonej w art. 113 ust. 1 ww. ustawy (w pierwszym roku działalności kwota proporcjonalna do ilości miesięcy prowadzenia działalności).

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wartość sprzedaży dokonywanej w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 200 000 zł.

Oprócz opisanych we wniosku czynności, nie będzie Pan dokonywał świadczenia innych usług bądź dostawy towarów wynikających z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z planowanym charakterem podstawowej działalności, którą Pan prowadzi (bez wykonywania usług doradztwa technicznego), działalność ta, będzie zwolniona z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, prowadząc działalność gospodarczą z przeważającą działalnością, którą zgodnie z PKD sklasyfikował Pan pod numerem 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, może Pan wybrać zwolnienie podmiotowe z obowiązku płacenia podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w pierwszym roku działalności, zgodnie z art. 113 ust. 9 tej ustawy), zarówno dla wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie: kierowanie budową/robotami budowlanymi, nadzór inwestorski, wykonywanie i weryfikacja opracowań projektowych, zgodnie z ustawą Prawo budowlane.

Zapewnia Pan, że nie zamierza świadczyć usług doradztwa technicznego (ani jakiegokolwiek innego doradztwa) i nie zamierza Pan przekroczyć wartości sprzedaży opodatkowanej ponad kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w pierwszym roku działalności zgodnie z art. 113 ust. 9 tej ustawy). Po ewentualnym przekroczeniu wymienionej kwoty będzie Pan zobowiązany zarejestrować działalność do podatku od towarów i usług (VAT). Nadmienia Pan, że obowiązki i prawa osób sprawujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie określa ustawa – Prawo budowlane, a zwłaszcza art. 22-23 i art. 25-26 oraz w zakresie kontroli obiektów budowlanych art. 62 i 62a, które to artykuły nie wyszczególniają dla tych funkcji działalności w zakresie doradztwa technicznego. Doradztwo techniczne może być wykonywane dodatkowo bo nie jest to działalność związana z koniecznością fachowej oceny zjawisk technicznych lub samodzielnym rozwiązywaniem zagadnień architektonicznych i technicznych oraz technicznoorganizacyjnych, co za samodzielną funkcję techniczną w budownictwie uważa ustawa – Prawo budowlane – art. 12. Nie ma tu miejsca na doradzanie, świadczenie usług w zakresie porad lub wyjaśnień umożliwiających osobom podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanej inwestycji. Osoba sprawująca samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, pracuje według wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę. Istota tej pracy wyklucza doradzanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), dalej zwanej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w zakresie zwolnień o charakterze podmiotowym zostały zawarte w art. 113 ustawy.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Arykuł 113 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że: 

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają osoby świadczące m.in. usługi w zakresie doradztwa.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach planowanej działalności będzie Pan świadczył wyłącznie usługi funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego, pełnił funkcję kierownika budowy lub kierownika robót, wykonywał inwentaryzację obiektów budowlanych i rysunków technicznych, wykonywał okresową kontrolę obiektów budowlanych, wykonywał kosztorysy inwestorskie, ofertowe, podwykonawcze i zamienne. Oprócz wymienionych czynności nie będzie Pan dokonywał świadczenia innych usług bądź dostawy towarów wynikających z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zamierza Pan prowadzić działalności w zakresie doradztwa.

Pana wątpliwości dotyczą tego, czy wykonując opisane czynności będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, pod warunkiem, że przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej przez Pana działalności w roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Dokonując analizy prawnej zdarzenia przyszłego opisanego przez Pana, należy zauważyć, że jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit.b ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz ust. 9 ustawy, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego, należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 bądź ust. 9 ustawy.

Przy tym, zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe techniczne, inżynierskie i inne.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przedstawione przepisy należy wskazać, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowanej w: 71.12 PKD nie będzie Pan wykonywał usług doradczych, a także nie będzie wykonywać pozostałych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a sprzedaż świadczonych usług zgodnie z przewidywaniem nie przekroczy kwoty limitu 200.000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2023 r., zatem miał Pan prawo, jako podatnik, który rozpoczął działalność gospodarczą w 2023 r., skorzystać ze zwolnienia podmiotowego stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy. W kolejnych latach będzie Pan miał prawo do zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że utraci Pan prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, w przypadku przekroczenia wartości sprzedaży, w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, określonej w art. 113 ust. 1 ustawy lub gdy zacznie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00