Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.683.2023.2.MG

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy usług, które Uczelnia świadczy na rzecz słuchaczy Uniwersytetu III Wieku w zamian za pobierane opłaty wpisowe i czesne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy usług, które Uczelnia świadczy na rzecz słuchaczy Uniwersytetu III Wieku w zamian za pobierane opłaty wpisowe i czesne. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 8 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.) oraz z 12 lutego 2024 r. (wpływ 12 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwowa Wyższa Szkoła (...) w A jest publiczną uczelnią i czynnym podatnikiem VAT. Uchwałą Senatu Uczelni w A powołano Uniwersytet III Wieku, co zostało określone w Regulaminie Organizacyjnym i Schemacie Organizacyjnym.

Do głównych zadań Uniwersytetu należą:

1.Aktywizacja intelektualna, społeczna i fizyczna słuchaczy.

2.Nabywanie i/lub poszerzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z różnych dziedzin.

3.Rozwijanie zainteresowań.

4.Podtrzymywanie więzi społecznych i komunikacji międzyludzkiej.

5.Szerzenie profilaktyki zdrowotnej 50+.

Uniwersytet realizuje swoją działalność poprzez:

1.Wykłady, seminaria, warsztaty dyskusyjne, ćwiczenia, konferencje naukowe, prelekcje, prezentacje multimedialne, panele dyskusyjne, rozwijanie umiejętności językowych i cyfrowych.

2.Spotkania z osobowościami życia naukowego, społecznego, politycznego i kulturalnego.

3.Zajęcia praktyczne z zakresu kultury fizycznej i rekreacyjnej, wycieczki turystyczne i krajoznawcze.

4.Rozwijanie działalności w zespołach zainteresowań.

5.Współpracę z organizacjami, stowarzyszeniami działającymi na rzecz społeczności akademickiej.

Uczelnia pobiera od słuchaczy opłaty:

1)wpisowe,

2)czesne.

Wpłaty z tytułu wpisowego i czesnego będą przeznaczone na: honoraria dla osób prowadzących zajęcia ze słuchaczami UTW i wydatki na organizację spotkań okolicznościowych – np. Dzień Kobiet, Andrzejki, Wigilia itp.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawione w piśmie z 12 lutego 2024 r.)

1.Pobierana opłata za wpisowe i czesne w ramach Uniwersytetu III Wieku uprawnia słuchacza do korzystania z:

wykładów, seminariów, warsztatów dyskusyjnych, ćwiczeń, konferencji naukowych, prelekcji, prezentacji multimedialnych, paneli dyskusyjnych, kursów językowych i komputerowych,

spotkań z osobowościami życia naukowego, społecznego, politycznego i kulturalnego,

zajęć praktycznych z zakresu kultury fizycznej i rekreacyjnej, wycieczek turystycznych i krajoznawczych.

2.Uniwersytet III Wieku został powołany uchwałą Senatu Uczelni w A i posiada własny Regulamin, w oparciu o który będzie funkcjonować.

3.UTW zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym jest jednostką organizacyjną Uczelni i nie jest odrębnym podmiotem prawnym.

4.UTW przy Uczelni w A nie jest odrębnym od uczelni podatnikiem podatku od towarów i usług.

5.Usługi na rzecz słuchaczy będą świadczyć pracownicy uczelni oraz zaproszeni prelegenci.

6.Państwowa Wyższa Szkoła (...) w A nie jest jednostką systemu oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.

7.Usługi świadczone dla słuchaczy UTW w zamian za wpłacone opłaty z tytułu wpisowego i czesnego można zakwalifikować do usług kształcenia świadczonych przez Uczelnię zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

8.Uczelnia w A ma status publicznej uczelni (...) i została powołana Rozporządzeniem Rady Ministrów z (...) o utworzeniu Państwowej Wyższej Szkoły (...) w A ((...)).

9.Wszystkie usługi świadczone przez Uczelnię na rzecz słuchaczy UTW w zamian za opłaty wpisowe i czesne należy traktować jako usługi kształcenia.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 lutego 2024 r.)

Czy usługi, które Uczelnia świadczy na rzecz słuchaczy Uniwersytetu III Wieku w zamian za pobierane opłaty wpisowe i czesne są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 lutego 2024 r.)

Zdaniem Uczelni, opłaty wnoszone przez słuchaczy Uniwersytetu III Wieku z tytułu wpisowego i czesnego mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b, gdyż są świadczone przez uczelnie i są usługami w zakresie kształcenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Biorąc po uwagę wskazane przepisy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na mocy art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z wniosku wynika, że są Państwo publiczną Uczelnią i czynnym podatnikiem VAT. Uniwersytet III Wieku (UTW) został powołany uchwałą Senatu przez Państwa i posiada własny Regulamin, w oparciu o który będzie funkcjonować. UTW zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym jest jednostką organizacyjną Uczelni i nie jest odrębnym podmiotem prawnym. UTW przy Uczelni w A nie jest odrębnym od Uczelni podatnikiem podatku od towarów i usług. Do głównych zadań Uniwersytetu należą: aktywizacja intelektualna, społeczna i fizyczna słuchaczy; nabywanie i/lub poszerzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z różnych dziedzin; rozwijanie zainteresowań; podtrzymywanie więzi społecznych i komunikacji międzyludzkiej; szerzenie profilaktyki zdrowotnej 50+. Pobierana opłata za wpisowe i czesne w ramach Uniwersytetu III Wieku uprawnia słuchacza do korzystania z: wykładów, seminariów, warsztatów dyskusyjnych, ćwiczeń, konferencji naukowych, prelekcji, prezentacji multimedialnych, paneli dyskusyjnych, kursów językowych i komputerowych; spotkań z osobowościami życia naukowego, społecznego, politycznego i kulturalnego; zajęć praktycznych z zakresu kultury fizycznej i rekreacyjnej, wycieczek turystycznych i krajoznawczych. Usługi na rzecz słuchaczy będą świadczyć pracownicy uczelni oraz zaproszeni prelegenci. Ponadto, wskazali Państwo, że Państwowa Wyższa Szkoła (...) w A nie jest jednostką systemu oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe. Z kolei, usługi świadczone dla słuchaczy UTW w zamian za wpłacone opłaty z tytułu wpisowego i czesnego można zakwalifikować do usług kształcenia świadczonych przez Uczelnię zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazali Państwo również, że Uczelnia w A ma status publicznej uczelni (...), która została powołana Rozporządzeniem Rady Ministrów z (...) o utworzeniu Uczelni w A. Zaznaczyli Państwo, że wszystkie usługi świadczone przez Uczelnię na rzecz słuchaczy UTW w zamian za opłaty wpisowe i czesne należy traktować jako usługi kształcenia. Wpłaty z tytułu wpisowego i czesnego będą przeznaczone na: honoraria dla osób prowadzących zajęcia ze słuchaczami UTW i wydatki na organizację spotkań okolicznościowych – np. Dzień Kobiet, Andrzejki, Wigilia itp.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy usługi, które Uczelnia świadczy na rzecz słuchaczy Uniwersytetu III Wieku w zamian za pobierane opłaty wpisowe i czesne są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 18 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):

System szkolnictwa wyższego i nauki tworzą uczelnie.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

Uczelnia jest uczelnią publiczną, jeżeli jest utworzona przez organ państwa.

Jak wskazano powyżej, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, dany podmiot musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe lub świadczyć usługi w zakresie kształcenia jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk, instytut badawczy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwowa Wyższa Szkoła (...) w A nie jest jednostką systemu oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe. Zatem, nie spełniają Państwo przesłanki podmiotowej wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Natomiast, opis sprawy wskazuje, że mają Państwo status publicznej uczelni (...), która została powołana Rozporządzeniem Rady Ministrów z (...) o utworzeniu Państwowej Wyższej Szkoły (...) w A. Tym samym, jesteście Państwo uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że spełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji „kształcenia”. Definiując to pojęcie należy powołać się na definicję słownikową. Zgodnie z definicją zawartą w Słownika Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/), „kształcić” oznacza:

·przekazywać komuś wiedzę, umiejętności;

·czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności;

·rozwijać cechy charakteru,

natomiast „kształcić się” oznacza:

·przyswajać sobie wiedzę, rozwijać swoje umiejętności;

·być kształconym.

Mając na uwadze powyższe, można uznać, że podmiot wykonujący czynności polegające na przekazywaniu wiedzy, umiejętności, czynieniu starań, aby ktoś zdobywał wiedzę i rozwijał umiejętności, rozwijał cechy charakteru, świadczy usługi w zakresie kształcenia.

Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów.

Wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, że do głównych zadań Uniwersytetu należą: aktywizacja intelektualna, społeczna i fizyczna słuchaczy; nabywanie i/lub poszerzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z różnych dziedzin; rozwijanie zainteresowań; podtrzymywanie więzi społecznych i komunikacji międzyludzkiej; szerzenie profilaktyki zdrowotnej 50+. Pobierana opłata za wpisowe i czesne w ramach Uniwersytetu III Wieku uprawnia słuchacza do korzystania z: wykładów, seminariów, warsztatów dyskusyjnych, ćwiczeń, konferencji naukowych, prelekcji, prezentacji multimedialnych, paneli dyskusyjnych, kursów językowych i komputerowych; spotkań z osobowościami życia naukowego, społecznego, politycznego i kulturalnego; zajęć praktycznych z zakresu kultury fizycznej i rekreacyjnej, wycieczek turystycznych i krajoznawczych. Usługi na rzecz słuchaczy będą świadczyć pracownicy uczelni oraz zaproszeni prelegenci. Ponadto, usługi świadczone dla słuchaczy UTW w zamian za wpłacone opłaty z tytułu wpisowego i czesnego można zakwalifikować do usług kształcenia świadczonych przez Uczelnię zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Zaznaczyli również Państwo, że wszystkie usługi świadczone przez Uczelnię na rzecz słuchaczy UTW w zamian za opłaty wpisowe i czesne należy traktować jako usługi kształcenia. Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że usługi świadczone przez Uczelnię dla słuchaczy UTW w zamian za wpłacone opłaty z tytułu wpisowego i czesnego spełniają definicję ,,usług kształcenia” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

Tym samym, spełniają Państwo również przesłankę przedmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

Podsumowując, usługi, które Uczelnia świadczy na rzecz słuchaczy Uniwersytetu III Wieku w zamian za pobierane opłaty wpisowe i czesne są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację oparto się w szczególności na wskazaniu Wnioskodawcy, że: „UTW zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym jest jednostką organizacyjną Uczelni i nie jest odrębnym podmiotem prawnym. UTW przy Uczelni w A nie jest odrębnym od uczelni podatnikiem podatku od towarów usług. Usługi świadczone dla słuchaczy UTW w zamian za wpłacone opłaty z tytułu wpisowego i czesnego można zakwalifikować do usług kształcenia świadczonych przez Uczelnię zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Uczelni w A ma status publicznej uczelni (...) i została powołana Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia (...) o utworzeniu Państwowej Wyższej Szkoły (...) w A. Wszystkie usługi świadczone przez Uczelnię na rzecz słuchaczy UTW w zamian za opłaty wpisowe i czesne należy traktować jako usługi kształcenia”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00