Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.855.2023.2.MK

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - budynek wielorodzinny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 12 lutego 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W marcu 2023 r. w posiadanym i zamieszkiwanym przez Wnioskodawcę mieszkaniu w bloku wielorodzinnym (budynek czterokondygnacyjny), Wnioskodawca dokonał montażu instalacji fotowoltaicznej przynależnej i wykorzystywanej tylko do Jego mieszkania, położonego przy ul. … . Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że instalacja zamontowana jest na dachu budynku wielorodzinnego w którym ma udziały. Taka instalacja była możliwa ze względu na zmianę przepisów dotyczących możliwości montażu instalacji fotowoltaicznych w budynkach wielorodzinnych. Wnioskodawca nadmienia również, że po zainstalowaniu instalacji i jej zgłoszeniu do … posiada poświadczenie o przyłączeniu mikroinstalacji do sieci energetycznej jako prosument.

W związku z nowelizacją przepisów (poszerzenie o budynki wielorodzinne) o możliwości otrzymania dotacji z programu „…”, w kwietniu 2023 r. Wnioskodawca otrzymał dotację na zainstalowaną instalację fotowoltaiczną. Obecnie w związku z poniesionymi kosztami jako podatnik, czytając wprost przepisy dotyczące możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, prosi o doprecyzowanie, że jako podatnik instalujący prywatnie do użytku osobistego instalację fotowoltaiczną do mieszkania w budynku wielorodzinnym, może skorzystać z przysługującej ulgi termomodernizacyjnej przy przedstawionym stanie faktycznym. Koszt zainstalowanej instalacji fotowoltaicznej to 25 800 zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że właścicielem nieruchomości jest od 14 listopada 2019 r. wspólnie  z małżonką …, na podstawie księgi wieczystej … . Wraz z małżonką posiada ustawową wspólnotę majątkową zarówno w chwili nabycia, jak i dotychczas. Małżonkom przysługuje prawo do ww. mieszkania na podstawie odrębnej własności lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej i częściach wspólnych budynku.

Lokale są samodzielnymi lokalami w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Łącznie są 133 lokale w budynkach wielorodzinnych.

Wspólnota mieszkaniowa wyraziła zgodę na montaż instalacji w trybie podjętej uchwały. Bez tej uchwały Wnioskodawca nie mógłby uzyskać przyłączenia do operatora … .

Według przepisów prawa budowlanego, w przypadku instalacji fotowoltaicznych których moc nie przekracza 50 kW, nie ma konieczności uzyskiwania dodatkowych pozwoleń/ zezwoleń.

Wydatki dotyczyły instalacji fotowoltaicznej. Montaż w ramach zakupu.

Wnioskodawca i Jego żona są podatnikami, którzy rozliczają się według skali podatkowej.

Inwestycja miała na celu realizację założeń art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków jako ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania do budynków mieszkalnych, poprzez wykorzystanie ogrzewania podłogowego elektrycznego i grzejników elektrycznych.

Wydatek dotyczy punktu 13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem.

W związku z poniesioną inwestycją, zamierzonym celem termomodernizacyjnym jest poprawa efektywności energetycznej. Instalacja fotowoltaiczna ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej lokalu mieszkalnego. Instalacja paneli fotowoltaicznych może dostarczać energię elektryczną do zasilania różnych urządzeń w mieszkaniu (elektryczne ogrzewanie podłogowe i grzejniki elektryczne), których użytkowanie ogranicza użytkowanie konwencjonalnych źródeł ogrzewania lokalu mieszkalnego, co pomoże zredukować ogólne zużycie energii elektrycznej. Dzięki instalacji fotowoltaicznej, koszty operacyjne lokalu mieszkalnego mogą zostać znacznie obniżone. W przypadku fotowoltaiki, energia słoneczna jest darmowym źródłem energii, co zmniejsza koszty energetyczne.

Koszty poniesione na zakup instalacji nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie zostały odliczone od podatku, Wnioskodawca nie korzystał z ulg.

Kwota poniesionej inwestycji to 25 380 zł. Nie przekroczyła kwoty 53 000 zł.

Na poniesiony wydatek Wnioskodawca posiada fakturę VAT. Dokumenty są wystawione na Jego imię i nazwisko.

Pytanie

Czy jako podatnik posiadający mieszkanie w budynku wielorodzinnym, w którym Wnioskodawca poniósł wydatek na rzecz montażu instalacji fotowoltaicznej tak samo jak właściciele, współwłaściciele budynków jednorodzinnych, może skorzystać z prawa do ulgi termomodernizacyjnej w myśl przepisu art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym powyżej stanie faktycznym?

Pana stanowisko w sprawie

Jako podatnik Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, że czytając wprost przepisy o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w obecnym kształcie czuje się dyskryminowany przez przepisy prawa podatkowego. Jednocześnie nadmienia, że inne przepisy dotyczące możliwości montażu i zwrotu za program „…” uwzględniają już wprost potrzeby właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy to ponoszą identyczny trud i koszty jak właściciele i współwłaściciele budynków jednorodzinnych. Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, że wartość społeczna i korzyść, jaką niesie za sobą montaż instalacji fotowoltaicznej w mieszkaniu, jak i budynku jednorodzinnym zamieszkiwanym przez współwłaścicieli, nie nosi znamion różnic. Co za tym idzie, podmioty powinny być traktowane w sposób jednakowy względem prawa podatkowego, bez dyskryminacji którejkolwiek ze stron.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wydania indywidualnej interpretacji, na podstawie którego ubiega się o wydanie interpretacji podatkowej to art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W pkt 1 przytoczonej ustawy ustawodawca określa zakres podmiotowy beneficjentów. Jednocześnie, jak zostało to przez Wnioskodawcę przedstawione wcześniej, należy zastosować wykładnię rozszerzającą krąg podmiotów, którym ulga przysługuje, pomimo że ustawa nie wykazuje właścicieli lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych wprost. Tak jak Wnioskodawca nadmienił, przy tworzeniu przepisów ustawy, przepisy dotyczące możliwości montażu instalacji fotowoltaicznej nie przywidywały takiego działania w budynkach wielorodzinnych. Jednak przy zmianie przepisów o powstaniu takiej możliwości, ustawodawca zapomniał o uaktualnieniu zakresu podmiotowego w tej sprawie. Przepisy jednej z ustaw nie nadążają za pozostałymi przepisami.

Tak jak Wnioskodawca wspomniał, gdyby nie mógł skorzystać z przysługującej ulgi termomodernizacyjnej jako właścicielowi lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, czułby się dyskryminowany przepisami prawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Cel społeczny i gospodarczy, jak również korzyści z niego płynące, są tożsame w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, jak i w lokalu mieszkalnym w budynku wielorodzinnym, do którego instalacja fotowoltaiczna przynależy.

Wnioskodawca uważa, że w myśl art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako właścicielowi lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, przysługuje Mu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej za poniesiony wydatek instalacji fotowoltaicznej w kwocie 25 800 zł, który poniósł w 2023 r., takie samo jak przysługiwałoby dla właściciela lub współwłaściciela budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wnioskodawca prosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan właścicielem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność w wielorodzinnym czterokondygnacyjnym budynku mieszkalnym (bloku), w którym znajdują się 133 odrębnych lokale mieszkalne. Na dachu bloku, który stanowi część wspólną ww. budynku, zamontował Pan instalację fotowoltaiczną zasilającą wyłącznie Pana lokal mieszkalny. Wspólnota mieszkaniowa wyraziła zgodę na montaż instalacji w trybie podjętej uchwały. Bez tej uchwały nie mógłby Pan uzyskać przyłączenia do operatora … . Posiada Pan fakturę VAT dokumentującą poniesione przez Pana wydatki na przedmiotową inwestycję.

W przedmiotowej sprawie powziął Pan wątpliwość czy przysługuje Panu możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, a tym samym czy ma Pan prawo do odliczenia wydatków poniesionych na instalację fotowoltaiczną, o których mowa we wniosku.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej obejmuje wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wyłącznie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, czyli w budynku wolno stojącym albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w budynku, w którym znajduje się Pana lokal mieszkalny, zostały wyodrębnione w sumie 133 lokale (budynek czterokondygnacyjny). W konsekwencji nie jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ jest Pan właścicielem jednego z lokali mieszkalnych w budynku, w którym wyodrębnione zostały 133 takie lokale, co oznacza, że nie jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Zatem, nie przysługuje Panu prawo odliczenia poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną, o której mowa we wniosku, w ramach omawianej ulgi.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. Wykluczone jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Tym samym Pana stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00