Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.941.2023.3.MG

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jestprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji projektu grantowego pn. „(...)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 grudnia 2023 r. (wpływ 30 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 28 grudnia 2023 r. (wpływ 5 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto (...) (zwane dalej Miastem) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm., dalej ustawa o samorządzie gminnym) jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Miasto (...) wykonuje powyższe czynności samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Od stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami budżetowymi.

W ramach swojej działalności Miasto (…) wykonuje szereg czynności zarówno podlegających VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz niepodlegających VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają w szczególności z zadań nałożonych na gminę w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm., dalej ustawa o VAT) w ewidencji prowadzonej dla celów VAT, Miasto odlicza podatek naliczony w następujący sposób:

- w przypadku, kiedy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych - odlicza podatek w 100%;

- w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, odliczane są na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

- w stosunku do wydatków przyporządkowanych do działalności gospodarczej i związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi od opodatkowania VAT, Miasto odlicza podatek naliczony w części proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT;

- odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, Miasto nie odlicza podatku.

Aktualnie Miasto (...) realizuje projekt grantowy „(...)” finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata (...)-(...), Oś Priorytetowa V Rozwój Cyfrowy JST oraz Wzmocnienie Cyfrowej Odporności na Zagrożenia.

Celem realizacji działań inwestycyjnych jest zwiększenie zdolności Miasta do stosowania najnowocześniejszych technologii cyfrowych, świadczenia e-usług publicznych, systemu pracy zdalnej oraz rozbudowanie infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych. Realizacja umowy grantowej ułatwia niwelowanie zaległości rozwojowych na rzecz dalszej transformacji cyfrowej i osiąganiu postępu w dziedzinie e-administracji. W istotnym stopniu poprawia jakość i szybkość świadczonych usług, zwiększa dostęp do informacji oraz poprawia elastyczność i satysfakcję klientów we współpracy z urzędem.

Ważnym aspektem zrealizowania grantu jest również niwelowanie części barier przed osobami z niepełnosprawnością w zakresie realizacji spraw publicznych – poprzez działania pozwalające na zdalne korzystanie i procedowanie w obszarach administracyjnych również osobom (…),(…), mającym pod opieką osoby (…) czy (…).

Dzięki otrzymaniu grantu i doposażeniu w nowoczesny sprzęt (…) zapewniamy wyższe standardy nauki w oparciu o aktualne technologie i programy, zapewnienie bezawaryjności pracy dorosłych, dzieci i młodzieży oraz zwiększenie dostępu do cyfrowych narzędzi edukacyjnych i dydaktycznych. Nowocześnie wyposażona placówka to miejsce, w którym uczeń może umiejętnie korzystać z technologii, internetu, uczy się poszukiwania cennych i pożytecznych informacji. Zakupione wyposażenie i środki trwałe zwiększają zdolność (…) i (…)(…) do rozwijania kompetencji cyfrowych i doskonalenia znajomości technologii informacyjno - komunikacyjnych, ale nade wszystko zapewniają równe szanse edukacyjne.

Realizacja działań inwestycyjnych w ramach (…) daje szanse na realną zmianę analogowej działalności na rzecz bezpiecznego procedowania i cyfryzacji procesów.

Podjęte działania pozwalają na wzmocnienie technicznego i kompetencyjnego potencjału Miasta do zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa, zwiększają zaufanie klientów i nade wszystko zapewniają bezpieczeństwo danych, dokumentów i środków finansowych mieszkańców i przedsiębiorców. Zagwarantują zgodność podejmowanych działań z prawodawstwem krajowym i unijnym obszarze działania JST.

W ramach inwestycji dotyczącej cyfryzacji urzędu i jednostek podległych dokonano następujących czynności:

1. zakup sprzętu (…) - zakup (…) stacji roboczych, które zostały przekazane w ramach użyczenia wybranym jednostkom podległym tj. (…) i innym (…)(…);

2. zakup sprzętu (…) – zakup (…) laptopów pozwalających na realizację usług publicznych na drodze teleinformatycznej (e-usług) i pracy zdalnej w Urzędzie Miasta (…), oraz zakup (…) laptopów, przekazanych do (…) i (…)(…) w celu rozwijania kompetencji cyfrowych i doskonalenia znajomości technologii informacyjno - komunikacyjnych, ale nade wszystko zapewniającym równe szanse edukacyjne;

3. doposażenie serwerowni: serwer, system (…) - (…), zakup (…), rozbudowanie sieci logicznych (…), urządzenia sieciowe i osprzęt sieciowy pozwalający na przyłączenie do szerokopasmowego internetu, które są niezbędne do realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej (e-usług) oraz pracy zdalnej w Urzędzie Miasta (…);

4. usługi doradcze;

5. przeprowadzono diagnozę (…) w urzędzie.

Zakupiony sprzęt i usługi są udokumentowane fakturami wystawionymi na grantobiorcę, czyli Miasto (…).

Miasto (…) nie miało możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” polegającym zwiększeniu zdolności Miasta do stosowania najnowocześniejszych technologii cyfrowych, zakupie sprzętu (…), świadczenia e-usług publicznych, systemu pracy zdalnej oraz rozbudowanie infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych, ponieważ nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia i są wykorzystywane do poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców i nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o VAT: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym: „gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność”.

Artykuł 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym informuje, iż: „do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów”.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Ust. 2 ww. przepisu wskazuje, że: „działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź w ogóle pod niego niepodlegających.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach realizacji projektu grantowego „(…)” zwiększy się zdolność Miasta w zakresie realizacji usług publicznych - e-usług. Nabyte w ramach projektu systemy, urządzenia oraz diagnoza (…) urzędu są wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi gminy.

Miasto (…) w przypadku realizacji tego projektu nie działa jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi ściśle związane są skutki podatkowo-prawne.

W przedstawionym powyżej zdarzeniu Miasto (…) realizuje projekt, który nie służy działalności gospodarczej wykonywanej przez Miasto i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a jedynie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie jest zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, Miasto (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji ww. projektu.

Pytanie

Czy w oparciu o stan faktyczny Miasto (…) miało możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto (…) nie miało możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” polegającym zwiększeniu zdolności Miasta do stosowania najnowocześniejszych technologii cyfrowych, zakupie sprzętu (…), świadczenia e-usług publicznych, systemu pracy zdalnej oraz rozbudowanie infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych, ponieważ nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia i są wykorzystywane do poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców i nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o VAT: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym: „gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność”.

Artykuł 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym informuje, iż: „do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów”.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Ust. 2 ww. przepisu wskazuje, że: „działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź w ogóle pod niego niepodlegających.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach realizacji projektu grantowego „(…)” zwiększy się zdolność Miasta w zakresie realizacji usług publicznych - e-usług. Nabyte w ramach projektu systemy, urządzenia oraz diagnoza (…) urzędu są wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi gminy. Miasto (…) w przypadku realizacji tego projektu nie działa jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi ściśle związane są skutki podatkowo-prawne.

W przedstawionym powyżej zdarzeniu Miasto (…) realizuje projekt, który nie służy działalności gospodarczej wykonywanej przez Miasto i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a jedynie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie jest zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, Miasto (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji ww. projektu.

Stanowisko Miasta potwierdzają liczne interpretację indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej np.: 0113-KDIPT1-2.4012.813.2022.1.MC, 0114-KDIP4-1.4012.530.2022.2.RMA, 0114-KDIP4-1.4012.464.2022.3.PS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwo projekt grantowy „(...)” finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata (...)-(...), Oś Priorytetowa V Rozwój Cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia. Celem przedmiotowych działań inwestycyjnych jest zwiększenie Państwa zdolności do stosowania najnowocześniejszych technologii cyfrowych, świadczenia e-usług publicznych, systemu pracy zdalnej oraz rozbudowanie infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych. Ponadto ważnym aspektem opisanej we wniosku inwestycji jest zniwelowanie części barier przed osobami z niepełnosprawnością w zakresie realizacji spraw publicznych – poprzez działania pozwalające na zdalne korzystanie i procedowanie w obszarach administracyjnych również osobom (…),(…), mającym pod opieką osoby (…) czy (…). Zakupione wyposażenie i środki trwałe zwiększają zdolność (…) i (…)(…) do rozwijania kompetencji cyfrowych i doskonalenia znajomości technologii informacyjno – komunikacyjnych, zapewniają równe szanse edukacyjne. Podjęte działania pozwalają na wzmocnienie technicznego i kompetencyjnego potencjału Państwa Miasta do zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa, zwiększają zaufanie klientów, zapewniają bezpieczeństwo danych, dokumentów i środków finansowych mieszkańców i przedsiębiorców.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(...)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu – jak wskazali Państwo we wniosku – nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponadto – co również wynika z wniosku – realizacja projektu należy do Państwa zadań własnych. Zatem, realizując zadanie pn. „(...)” nie działają Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, lecz działają Państwo jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa w ramach czynności publicznoprawnych.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu „(...)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...),(...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00