Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.108.2024.1.MC

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności leczniczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przy czym podstawowym obszarem udzielania świadczeń zdrowotnych jest Gmina (...). Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, stomatologii, profilaktyki na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Ponad 94% przychodów stanowią przychody z tytułu usług w zakresie opieki medycznej. Pozostałe przychody Wnioskodawca osiąga z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym, z tytułu wynajmu aparatury medycznej, z tytułu wynajmu gabinetów lekarskich, z tytułu opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej oraz przychody z tytułu dotacji od jednostki samorządu terytorialnego oraz z tytułu dofinansowania projektów Unii Europejskiej. Pozostałe przychody w ostatnich pięciu latach:

2018 - (...) zł - 5,23 % przychodu ogółem;

2019 - (...) - 7,91 % przychodu ogółem;

2020 - (...) - 6,95 % przychodu ogółem;

2021 - (...) - 4,81 % przychodu ogółem;

2022 - (...) - 5,03 % przychodu ogółem.

W związku z powyższym Zakład nie jest „podatnikiem VAT czynnym” korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a oraz zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

29 marca 2023 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 13 - „Odporna i zdrowa gospodarka przyszłości” Działania 13.2 - „Ochrona zdrowia”, projektu: „(...)”.

Całkowita wartość projektu: (…) zł; wydatki kwalifikowane: (…) zł, dofinansowanie w wysokości 82% - (…) zł.

W ramach projektu został zakupiony sprzęt medyczny: (…).

Celem projektu jest wzmocnienie Wnioskodawcy w formie działań naprawczych wobec pandemii COVID-19, jej skutków zdrowotnych i społecznych oraz zwiększające odporność systemu ochrony zdrowia.

W związku z tym, iż podmiot leczniczy nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT Wnioskodawca uznał w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowany projektu.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT i czy koszty podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego: (…) w zakresie doposażenia Wnioskodawcy w niezbędny sprzęt w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 są wydatkiem kwalifikowanym?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ze względu na świadczenie usług w zakresie opieki medycznej Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy. Wartość sprzedanych usług pozostałych nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie będąc podatnikiem VAT czynnym Wnioskodawca nie mam możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym projektem, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że 29 marca 2023 r. podpisali Państwo umowę o dofinansowanie projektu: „(...)”. W ramach projektu został zakupiony sprzęt medyczny: (…). Celem projektu jest wzmocnienie Wnioskodawcy w formie działań naprawczych wobec pandemii COVID-19, jej skutków zdrowotnych i społecznych oraz zwiększające odporność systemu ochrony zdrowia. Jednocześnie we wniosku wskazali Państwo, że korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy oraz zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem należy wskazać, że w analizowanym przypadku towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu „(...)” nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto we wniosku wskazali Państwo, że nie są podatnikiem VAT czynnym. Tym samym należy stwierdzić, że nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, wskazujemy, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga zatem w kwestii uznania, czy koszty podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego: (…) w zakresie doposażenia Wnioskodawcy w niezbędny sprzęt w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 są wydatkiem kwalifikowanym.

Jednocześnie wskazujemy, że kwestia prawidłowości stosowania przez Państwa zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy oraz zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy nie była przedmiotem rozstrzygnięcia, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem Państwa zapytania. Podana w opisie sprawy informacja, że „W związku z powyższym Zakład nie jest „podatnikiem VAT czynnym” korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a oraz zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług” została przyjęta jako element stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00