Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.3.2024.2.BJ

W zakresie ustalenia: 1. czy Wnioskodawca spełnia przesłanki do uznania go za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, 2. czy spółki zależne, będą spełniały przesłanki do uznania ich za spółki zależne w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, 3. czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniach numer 1-2 za prawidłowe czy Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z przepisu art. 24o ustawy CIT w związku ze zbyciem udziałów spółek zależnych, o ile udziały danego podmiotu będzie posiadał co najmniej przez okres dwóch lat od daty ich nabycia na podstawie tytułu własności w wysokości nie niższej niż 10% udziałów i o ile Wnioskodawca złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed zbyciem, oświadczenie o zamiarze skorzystania z tego zwolnienia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1. czy Wnioskodawca spełnia przesłanki do uznania go za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT,

2. czy spółki zależne, będą spełniały przesłanki do uznania ich za spółki zależne w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT,

3. czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniach numer 1-2 za prawidłowe czy Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z przepisu art. 24o ustawy CIT w związku ze zbyciem udziałów spółek zależnych, o ile udziały danego podmiotu będzie posiadał co najmniej przez okres dwóch lat od daty ich nabycia na podstawie tytułu własności w wysokości nie niższej niż 10% udziałów i o ile Wnioskodawca złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed zbyciem, oświadczenie o zamiarze skorzystania z tego zwolnienia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 1 marca 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.3.2024.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 12 marca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca”, „Spółka” albo „X”), jest polską spółką kapitałową z siedzibą w (…), polskim rezydentem podatkowym o nieograniczonym obowiązku podatkowym nie korzystającym ze zwolnień podatkowych o charakterze podmiotowym. X jest zarejestrowanym, aktywnym podatnikiem podatku VAT.

X jest spółką holdingową w stosunku do szeregu polskich spółek zależnych, w których X bezpośrednio posiada udziały. Główny przedmiot działalności Wnioskodawcy, ujawniony w Krajowym Rejestrze Sądowym to między innymi: działalność usługowa (…). W praktyce Wnioskodawca zajmuje się zarządzaniem spółkami podległymi, wspiera je w bieżącej działalności gospodarczej oraz udziela wsparcia administracyjnego, marketingowo/reklamowego, wsparcia w obszarze IT, wsparcia koordynacyjnego i strategicznego. X świadczy również na rzecz swoich spółek podległych usługi z zakresu (…) oraz (…), jak również, w miarę potrzeby, usługi o charakterze (…). Wnioskodawca świadczy również usługi z zakresu (…) oraz usługi z obszaru (…) na rzecz podmiotów z nim niepowiązanych.

X wraz z podmiotami zależnymi tworzy grupę kapitałową, która od ponad (…) lat zajmuje się przede wszystkim świadczeniem szeroko rozumianych usług (…). W szczególności usługi te obejmują ochronę (…), monitoring, usługi (…), ochronę fizyczną osób, zabezpieczanie (…) oraz usługi (…).

Wnioskodawca posiada udziały w następujących podmiotach grupy kapitałowej:

Nazwa spółki

Ilość udziałów posiadanych przez X Sp. z o.o.

A Sp. z o.o.

100%

B Sp. z o.o.

90%

C Sp. z o.o.

99,80%

D Sp. z o.o.

90%

E Sp. z o.o.

90%

F Sp. z o.o.

99,18%

G Sp. z o.o.

90%

H Sp. z o.o.

98%

I Sp. z o.o.

100%

W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza, że może posiadać udziały również w innych niż wyżej wymienionych podmiotach. Jednocześnie, za wyjątkiem spółki I Sp. z o.o., mniej niż 50% wartości aktywów spółek zależnych, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości lub prawa do takich nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tylko spółki F Sp. z o.o. oraz I Sp. z o.o. są właścicielkami nieruchomości. Tak jak jednak wskazano powyżej w przypadku spółki F sp. z o.o. wartość tych nieruchomości ujawniona w bilansie nie przekracza 50% całkowitej wartości ich aktywów. Wartość 50% jest jednak przekroczona w przypadku spółki I sp. z o.o., która zasadniczo nie prowadzi obecnie działalności operacyjnej, ale posiada nieruchomości (działki), których wartość przekracza 50% całkowitej wartości aktywów. Niniejsze zapytanie interpretacyjne nie dotyczy więc spółki I sp. z o.o., której udziały nie będą przedmiotem ewentualnej sprzedaży. Dlatego też, za każdym razem, kiedy w niniejszym zapytaniu interpretacyjnym Wnioskodawca referuje do spółki zależnej lub spółek zależnych, termin ten nie obejmuje spółki I sp. z o.o.

Spółki zależne nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Obecnie wspólnikami Spółki są osoby fizyczne, będące polskimi rezydentami podatkowymi, tj. podlegający opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.). Spółka nie jest również spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

X nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”).

Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą o charakterze holdingowym i zarządczym i w tym zakresie posiada zasoby adekwatne do realizowanych funkcji gospodarczych tj.:

1. X w ramach przedsiębiorstwa wykonuje faktyczne czynności stanowiące działalność gospodarczą, posiada lokal, wykwalifikowany personel (członków zarządu, prokurenta oraz jedną osobę zatrudnioną na umowie zlecenia) oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. W szczególności, Spółka zajmuje „rzeczywiste” biuro i nie korzysta z biur/adresów o charakterze wirtualnym. Spółka wynajmuje cały budynek biurowy, który w części jest następnie podnajmowany innym spółkom z grupy kapitałowej oraz podmiotom spoza grupy kapitałowej. Z uwagi na rolę jaką X odgrywa w ramach grupy kapitałowej Spółka wynajmuje/leasinguje samochody i negocjuje w tym zakresie warunki umowne korzystniejsze niż gdybykażda spółka zależna negocjowała odrębną umowę najmu/leasingu. Wynajmowane/leasingowane przez X samochody są następnie przekazane do odpłatnego korzystania przez spółki zależne. W ramach aktywów Wnioskodawcy znajduje się również typowy sprzęt i urządzenia biurowe. Spółka posiada aktywny rachunek bankowy, który wykorzystuje do swojej działalności gospodarczej.

2. X nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych.

3. Istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez X a faktycznie posiadanym przez Spółkę lokalem, personelem lub wyposażeniem.

4. Zawierane przez X porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi Spółki.

5. Spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających, prokurenta oraz osoby zatrudnionej na umowę zlecenie. W przypadkach, gdzie konieczne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy z danego zakresu, np. wiedza prawnicza czy księgowa, X posługuje się wsparciem wykwalifikowanych usługodawców.

W chwili obecnej, z uwagi na swój profil działalności (działalność holdingowo zarządzająca) X nie zatrudnia pracowników, a realizacja przypisanych Spółce funkcji odbywa się w oparciu o członków zarządu X, prokurenta oraz osobę zatrudnioną na umowie zlecenia. Jest jednak możliwe, że w najbliższym czasie, w związku z najnowszymi planami rozwijania grupy kapitałowej, Spółka zatrudni pracownika w pełnym lub niepełnym wymiarze etatu. To jednak będzie zależało od sytuacji gospodarczej i możliwości realizacji planów strategicznych Spółki.

Wnioskodawca wskazuje, iż w przyszłości może dojść do zbycia 100% udziałów jednej lub nawet kilku spółek zależnych na rzecz zewnętrznego niepowiązanego inwestora. Obecnie prowadzone są negocjacje biznesowe dotyczące warunków zbycia 100% udziałów w kapitale jednej ze spółek zależnych, a możliwy termin zawarcia umowy sprzedaży to marzec 2024.

X oraz spółki zależne nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej ani nie są członkami żadnych podatkowych grup kapitałowych.

Na dzień poprzedzający ewentualne uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów w jednej ze spółek zależnych, spełnione będą wszystkie przesłanki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. e oraz pkt 3 lit. d ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres 2 lat, tj.:

- spełniona będzie definicja krajowej spółki zależnej

- nie dojdzie do zmian udziałowca/ów w spółce zależnej, a więc na dzień ewentualnej transakcji sprzedaży udziałów w Spółce nie będzie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wskazanym w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. 3 (winno być: lit. e).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 10 marca 2024 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do definicji krajowej spółki zależnej, spółki holdingowej, spółki zależnej i formułuje następujące warunki, które muszą zostać spełnione przez spółki kontrolowane i przez Wnioskodawcę, aby można było uznać je za krajowe spółki zależne, spółkę holdingową i spółkę zależną:

1) Krajowe spółki zależne zorganizowane są w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółek akcyjnych.

Odpowiedź Wnioskodawcy: Spółki zależne kontrolowane przez Wnioskodawcę są zorganizowane w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

2) spółki zależne są podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, tj. są polskim rezydentami podatkowymi

Odpowiedź Wnioskodawcy: Spółki zależne wchodzące w skład grupy kapitałowej są polskimi rezydentami podatkowymi, tj. mają swoją siedzibę na terytorium Polski, zarząd spółek jest w Polsce, spółki te podlegają w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich uzyskania.

3) spółka holdingowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

Odpowiedź Wnioskodawcy: X Sp. z o.o. jest zorganizowana w postaci spółki z ograniczoną osobowością i jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. ma swoją siedzibę na terytorium Polski, zarząd spółki jest w Polsce, spółka podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich uzyskania.

(a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca posiada w kapitale spółek zależnych minimum 10% udziałów. W rzeczywistości X Sp. z o.o., w zależności od spółki zależnej posiada od 90% do 100% udziałów zgodnie z tabelą przedstawioną w treści zapytania interpretacyjnego.

(b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej.

(c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca nie korzysta z wyżej wskazanych zwolnień.

(d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą zgodnie z opisem przedstawionym w zapytaniu interpretacyjnym.

(e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

Odpowiedź Wnioskodawcy: Warunek ten jest spełniony bowiem udziałowcem spółek zależnych nie jest podmiot zarejestrowany lub położony na terytorium powyżej wskazanych krajów.

3) spółki zależne spełniającą łącznie następujące warunki:

(a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Wnioskodawca jako spółka holdingowa, posiada w kapitale spółek zależnych minimum 10% udziałów. W rzeczywistości X Sp. z o.o., w zależności od spółki zależnej posiada od 90% do 100% udziałów zgodnie z tabelą przedstawioną w treści zapytania interpretacyjnego.

Warunek jest więc spełniony.

(b) (uchylona),

(c) spółki zależne nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Spółki zależne z grupy kapitałowej nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

(d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

Odpowiedź Wnioskodawcy: Spółki zależne z grupy kapitałowej nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej.

(e) (uchylona);

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zarówno on jako spółka holdingowa jak i spółki zależne z grupy kapitałowej spełniają warunki z art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W szczególności wszystkie wskazane powyżej warunki będą spełnione przez Wnioskodawcę jako spółkę holdingową oraz krajową spółkę zależną, której udziały planowane są do sprzedaży przez okres dłuższy niż dwa lata na dzień poprzedzający dzień planowanej transakcji.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca spełnia przesłanki do uznania go za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT?

2. Czy spółki zależne, będą spełniały przesłanki do uznania ich za spółki zależne w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT?

3. Czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniach numer 1-2 za prawidłowe czy Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z przepisu art. 24o ustawy CIT w związku ze zbyciem udziałów spółek zależnych, o ile udziały danego podmiotu będzie posiadał co najmniej przez okres dwóch lat od daty ich nabycia na podstawie tytułu własności w wysokości nie niższej niż 10% udziałów i o ile Wnioskodawca złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed zbyciem, oświadczenie o zamiarze skorzystania z tego zwolnienia?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy X spełnia przesłanki do uznania Spółki za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy spółki zależne będą spełniały przesłanki do uznania ich za spółki zależne w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży udziałów w spółce lub spółkach zależnych będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia z przepisu art. 24o ustawy CIT, ile udziały danego podmiotu będzie posiadał co najmniej przez okres dwóch lat od daty ich nabycia na podstawie tytułu własności w wysokości nie niższej niż 10% udziałów i o ile Wnioskodawca złoży właściwemu dla niego Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, na co najmniej 5 dni przed zbyciem udziałów, oświadczenie o zamiarze skorzystania z tego zwolnienia.

Uzasadnienie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka spełnia wszystkie przesłanki do uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku CIT (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych (rozdział 5b Ustawy o CIT), które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Były to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne i stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” wprowadzono więc do ustawy o CIT art. 24m ust. 1 pkt 2 zgodnie z którym, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

(i) wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

(ii) wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o który mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

(iii) z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca aktualnie spełnia i również w przyszłości będzie spełniać powyższe przesłanki tj.:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności ponad 10% udziałów w kapitale spółek zależnych,

b) nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej,

c) nie korzysta ze zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) wspólnikami Spółki są osoby fizyczne, będące polskimi rezydentami podatkowymi, tj. podlegające opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).

e) Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą.

W przypadku tego ostatniego warunku należy odwołać się do przepisów ustawy o CIT, które adresują kwestię zagranicznej spółki kontrolowanej. To tam bowiem ustawodawca doprecyzował co rozumie jako rzeczywistą działalność gospodarczą.

W pierwszej kolejności należy więc zauważyć, że Wnioskodawca w ramach swojego przedsiębiorstwa wykonuje faktyczne czynności stanowiące o jego działalności gospodarczej w zakresie działalności zarządczej i holdingowej. W szczególności X posiada tytuł prawny do udziałów spółek zależnych. Wnioskodawca posiada również tytuł prawny do biurowca, który zajmuje w związku z czym nie jest podmiotem o charakterze tzw. „box-company” czy też podmiotem korzystającym z wirtualnego biura. Spółka podnajmuje część z tej powierzchni biurowej na rzecz podmiotów zależnych oraz podmiotów ze Spółką niepowiązanych. X posiada również wyposażenie adekwatne do prowadzonej działalności gospodarczej, tj. na przykład adekwatne wyposażenie biura. Serwery, etc. Spółka podnajmuje również odpłatnie leasingowane/wynajmowane przez siebie samochody. W ramach swojej funkcji/roli w grupie kapitałowej X jest bowiem w stanie wynegocjować korzystniejsze warunki od dostawców towarów i usług opierając się na argumencie skali, którego by nie było, gdyby każda ze spółek zależnych negocjowała te warunki indywidualnie.

Wnioskodawca nie tworzy również struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych. Rola X w grupie kapitałowej jest jasno zdefiniowana. Spółka skupia pod sobą spółki operacyjne, które albo skupiają się wokół specyficznego rodzaju świadczonych usług, albo też ich odrębność wynika z kwestii geograficznych (działalność wyłącznie na zdefiniowanym obszarze).

Ponadto, w przypadku Spółki istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę a faktycznie posiadanym przez Spółkę lokalem, personelem i wyposażeniem. X nie jest spółką produkcyjną czy operacyjną, stąd nie posiada aktywów produkcyjnych czy operacyjnych, czy też rozbudowanego zaplecza personalnego (np. umowy o pracę z osobami zajmującymi stanowiska ochroniarzy). Funkcje i usługi X realizowane są za pośrednictwem członków zarządu, prokurenta i osoby zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia, z tym że nie jest wykluczone że w przyszłości Spółka zatrudni pracownika na całość lub część etatu. Zajmowane przez Spółkę biuro jest wystarczające do realizacji swojej funkcji i roli w grupie kapitałowej oraz do świadczenia usług na rzecz spółek zależnych. Okazjonalnie może jednak zaistnieć potrzeba wynajęcia przez X większego pomieszczenia, np. w celu przeprowadzenia szkolenia dla pracowników spółek zależnych czy też w celu organizowania spotkań marketingowych, etc.

Wszystkie zawierane przez Wnioskodawcę umowy są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi Spółki. Są to w zdecydowanej większości umowy typowe dla roli jaką w grupie kapitanowej pełni X oraz dla branży w jakiej działa grupa kapitałowa.

Spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających. Niemniej jednak, w sytuacji, jeśli konieczne jest skorzystanie z wiedzy specjalistycznej X zawrze umowy o świadczenie usług prawnych z kancelarią prawną czy też umowę na obsługę księgową czy wsparcie podatkowe z biurem rachunkowym czy doradcą podatkowym. Osoby zarządzające Spółką na stałe przebywają w Polsce, mają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i wykonują powierzone im obowiązki samodzielnie i bezpośrednio.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełnia przesłanki do uznania go za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.

Ad. 2

Zgodnie z treścią art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT przez spółkę zależną należy rozumieć spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczeń jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

W opinii Wnioskodawcy wszystkie spółki, w których posiada udziały spełniają przesłanki do uznania ich za spółki zależne z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca posiada ponad 10% udziałów w ich kapitale, spółki te nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej, a także nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczeń jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia z opodatkowania wynikającego z art. 24o ustawy CIT w związku ze zbyciem udziałów krajowej spółki zależnej, o ile udziały danego podmiotu będzie posiadała co najmniej przez okres dwóch lat od daty ich nabycia, a nie od daty wejścia w życie przepisów o spółkach holdingowych oraz pod warunkiem dokonania zgłoszenia chęci skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów w spółce zależnej do naczelnika swojego urzędu skarbowego w terminie nie krótszym niż 5 dni przed dniem planowanego zbycia.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został dodany rozdział 5b, który dotyczy spółek holdingowych.

Na mocy ustawy z dnia 7 października 2022 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180) ustawodawca dokonał zmian w obowiązujących od 2022 roku przepisach i między innymi zdecydował się doprecyzować okres, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania zysków ze zbycia udziałów spółki zależnej.

W świetle art. 24o ust. 1 ustawy CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 (podmiot inny niż podmiot powiązany), pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Jednocześnie w świetle art. 24m ust. 2 ustawy CIT, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

W stanie prawnym obowiązującym w 2022 r. jednym z warunków uznania spółki dominującej za spółkę holdingową był obowiązek posiadania przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

W wydawanych w tamtym okresie interpretacjach indywidualnych Dyrektor Krajowej Informacji stał na stanowisku, że okres ten należy liczyć od momentu wejścia w życie przepisów o spółce holdingowej, tj. od 1 stycznia 2022 r., a więc zgodnie z tym podejściem skorzystanie ze zwolnień z dywidend bądź z tytułu zbycia udziałów (akcji) było możliwe najwcześniej w 2023 r.

Powyższe niekorzystne stanowisko zostało dostrzeżone przez ustawodawcę, w związku z tym od 1 stycznia 2022 r. wymóg ten zmieniono poprzez wprowadzenie dwuletniego okresu spełniania przesłanek determinujących spółkę holdingową i spółkę zależną, przed dniem uzyskania przychodów.

Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej przepisy z dniem 1 stycznia 2023 r. „W celu zapobieżenia ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów, przepisy art. 24m zostały odpowiednio doprecyzowane. W konsekwencji, dywidendy lub zyski ze zbycia udziałów/akcji będą zwolnione, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów warunki, określone w ust. 1 pkt 1-4, będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”. W świetle powyższego okres nieprzerwanego posiadania udziałów/akcji przez spółkę holdingową powinien więc być ustalany (obliczany) w oparciu o stan faktyczny, który wystąpił odpowiednio przed wejściem w życie/nowelizacją reżimu holdingowego. Przyjęcie bowiem odmiennego poglądu stałoby w sprzeczności z celem ustawodawcy, którym jest przypływ kapitału inwestycyjnego, przyczyniający się do wzrostu gospodarczego w Polsce.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że rozważana transakcja będzie dotyczyła zbycia udziałów na rzecz podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy o CIT, Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia z przepisu art. 24o ustawy CIT w związku ze zbyciem udziałów krajowych spółek zależnych, o ile udziały danego podmiotu będzie posiadała co najmniej przez okres dwóch lat od daty ich nabycia, a nie od daty wejścia w życie przepisów o spółkach holdingowych.

Zwolnienie to znajdzie zastosowanie, jeżeli Wnioskodawca jako spółka holdingowa złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku z 10 marca 2024 r.):

Jak wyjaśniono powyżej w chwili obecnej Wnioskodawca rozważa zbycie udziałów wyłącznie w jednej krajowej spółce zależnej w stosunku do której wszystkie wskazane powyżej warunki, na dzień poprzedzający dzień zbycia udziałów, będą spełnione przez okres dłuższy niż dwa lata. Wnioskodawca chciałby zadeklarować status Polskiej Spółki Holdingowej w związku z tą właśnie transakcją.

Niemniej jednak, na dzień poprzedzający dzień zbycia udziałów w spółce, o której mowa powyżej w ramach grupy kapitałowej Wnioskodawca będzie udziałowcem spółek, które spełniają warunki wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niemniej jednak Wnioskodawca nie będzie ich udziałowcem przez okres dłuższy niż dwa lata. Udziały w tych spółkach nie będą jednak przedmiotem planowanego zbycia.

Zdaniem Wnioskodawcy fakt, iż jest on właścicielem udziałów w krajowych spółkach zależnych, gdzie na dzień transakcji wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą spełnione przez okres 2 lat w stosunku do wszystkich tych spółek nie pozbawia go statusu i przywilejów Polskiej Spółki Holdingowej w zakresie sprzedaży udziałów spółki, która spełnia te warunki nieprzerwanie przez okres dwóch lat poprzedzających dzień zbycia tych udziałów.

Odmienna interpretacja oznaczałaby, że fakt ciągłego powiększania grupy kapitałowej przez podatników w praktyce uniemożliwiałby im skorzystanie ze statusu Polskiej Spółki Holdingowej i wymuszał to, by jeśli chcą skorzystać z tego statusu i przywilejów, wstrzymywali swoją działalność rozwojową na okres co najmniej 2 lat.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00