Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.666.2023.2.ID

Usługi polegające na uczestniczeniu w koncertach oraz udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia twórczości na Spotify i innych platformach muzycznych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, natomiast dostawa na rzecz wytwórni nagranych płyt w celu ich sprzedaży nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług polegających na uczestniczeniu w koncertach oraz udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia Pani twórczości na (...) i innych platformach muzycznych oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT dostawy na rzecz wytwórni nagranych przez Panią płyt w celu ich sprzedaży.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług polegających na uczestniczeniu w koncertach oraz udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia Pani twórczości na (...) i innych platformach muzycznych, a także zwolnienia od podatku VAT dostawy na rzecz wytwórni nagranych przez Panią płyt w celu ich sprzedaży.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lutego 2024 r. (wpływ 19 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w branży artystycznej. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawczyni posiada zespół muzyczny i uczestniczy na występach muzycznych (śpiewanie piosenek dla dzieci) dla domów kultury oraz dla przedsiębiorców – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek cywilnych oraz spółek prawa handlowego.

Ponadto Wnioskodawczyni otrzymuje również tantiemy artystyczne od wytwórni muzycznej za sprzedaż płyt w sklepach internetowych oraz za tantiemy na (...) oraz innych platformach do słuchania muzyki.

W zespole muzycznym razem z Wnioskodawczynią występują jeszcze dwie inne osoby – jedną z nich Wnioskodawczyni zatrudnia na podstawie umowy zlecenia, a druga świadczy usługi na rzecz Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Innymi słowy, zespół muzyczny składa się z trzech osób: Wnioskodawczyni oraz osoby zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia oraz świadczącej na rzecz Wnioskodawczyni usługi w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.

Niemniej jednak może się również zdarzyć sytuacja, w której zespół muzyczny będzie składał się z Wnioskodawczyni oraz dwóch innych osób wykonujących czynności w oparciu o umowę o dzieło.

Uzupełnienie stanu faktycznego

1. Przedmiotem zadanego we wniosku pytania są usługi takie jak:

a.koncerty dla dzieci, które Wnioskodawczyni realizuje dla Gmin i Domów Kultury;

b.udostępnianie muzyki dla wytwórni muzycznej, która zajmuje się sprzedażą płyt oraz udostępnianiem twórczości na (...) i innych platformach.

2. Świadczona przez Wnioskodawczynię usługa w postaci uczestnictwa w występach muzycznych polega na uczestniczeniu w organizowanym koncercie poprzez taniec oraz śpiew. Usługi te Wnioskodawczyni wykonuje w ramach tzw. zespołu, w którego skład wchodzi Wnioskodawczyni oraz 2 inne osoby.

3. Stroną umowy na świadczoną usługę polegającą na uczestnictwie w występach muzycznych jest Wnioskodawczyni (artysta wykonawca), która prowadzi działalność gospodarczą.

4. Płyty sprzedawane przez wytwórnie muzyczną są nagrywane i finansowane w całości przez Wnioskodawczynię.

5. Przekazanie twórczości następuje na podstawie licencji w zakresie autorskich praw majątkowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509). Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę w tym zakresie z wytwórnią.

6. Wnioskodawczyni nie udostępnia fizycznie twórczości na (...) oraz innych platformach muzycznych do słuchania muzyki. Robi to za Wnioskodawczynię wytwórnia. Wnioskodawczyni rozlicza się z wytwórnią na podstawie tantiem, w ramach podpisanej umowy. Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż Wnioskodawczyni jako pojedynczy twórca nie ma możliwości udostępniania swojej muzyki, albowiem należy robić to przez wytwórnie.

7. Wnioskodawczyni otrzymuje tantiemy za ilość sprzedanych płyt oraz za odsłuchania muzyki na (...).

8. Tantiemy od wytwórni muzycznej za sprzedaż płyt w sklepach internetowych oraz od (...) i innych platform do słuchania muzyki otrzymywane są za udzielanie licencji do praw autorskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).

9. Wszystkie usługi będące przedmiotem zapytania wymienione powyżej, świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią usługi kulturalne, polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

10.Wnioskodawczyni świadczy każdą z ww. usług będących przedmiotem pytania jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j . Dz. U . z 2022 r. poz. 2509).

Wnioskodawczyni jest jednym z artystów. Podczas koncertów na żywo bierze czynny udział w widowisku (śpiew, taniec, zabawa z publicznością). Jeśli chodzi o nagrane tworzenie piosenek to pojawia się tam również Wnioskodawczyni wokal (śpiew).

11.Jeżeli odpowiedź na ww. pytanie nr 10 będzie przecząca to należy wymienić, które z usług objętych zakresem postawionego we wniosku pytania nie będzie Pani świadczyła jako indywidualny twórca lub artysta?

Odpowiedź Wnioskodawczyni:

Nie dotyczy.

12.W wyniku zrealizowania każdej z usług, objętych zakresem pytania, powstaje „utwór” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

13.Czy którakolwiek ze świadczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi będąca zakresem zadanego we wniosku pytania, tj. uczestnictwo w występach muzycznych, sprzedaż płyt w sklepach internetowych za pośrednictwem wytwórni muzycznej oraz udostępnianie twórczości na (...) oraz innych platformach do słuchania muzyki lub inne usługi dodatkowe wskazane w pytaniu nr 1, należą do którejkolwiek kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku VAT (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Odpowiedź Wnioskodawczyni:

Nie, nie dotyczy to wyżej wymienionych usług. Na koncerty organizowane przez gminy i ośrodki kultury Wnioskodawczyni nie pobiera opłat za wstęp.

14.Wynagrodzenie otrzymywane tytułem każdej ze świadczonych przez Wnioskodawczynię ww. usług będących zakresem zadanego we wniosku pytania ma formę honorarium.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, świadczone przez Wnioskodawczynie usługi w opisanym stanie faktycznym oraz otrzymywane tantiemy, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit b ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dalej u.p.t.u. – zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – dalej u.p.a.p.p., do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b u.p.t.u. – przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei jak stanowi art. 1 ust. 2 u.p.a.p.p. – w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

a.wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

b.plastyczne;

c.fotograficzne;

d.lutnicze;

e.wzornictwa przemysłowego;

f.architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

g.muzyczne i słowno-muzyczne;

h.sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

i.audiowizualne (w tym filmowe).

W myśl art. 8 ust. 1 u.p.a.p.p., prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu (art. 8 ust. 2 u.p.a.p.p.).

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 3 u.p.a.p.p., dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku – właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

a.mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

b.stanowić przejaw działalności twórczej,

c.posiadać indywidualny charakter.

Po drugie zauważyć należy, iż ustawa o VAT nie zawiera definicji usług kulturalnych. Tu jednak należy zauważyć, że w tym zwolnieniu nie ma odesłania do klasyfikacji statystycznej (PKWiU), przepis nie identyfikuje tej usługi za pomocą symbolu statystycznego. Wtedy usługa taka nie jest identyfikowana za pomocą klasyfikacji statystycznej, ale faktycznie wykonywanych czynności, ustalając jej zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa oraz orzecznictwa sądów. Można pokusić się o twierdzenie, odwołując się do znaczenia słownikowego kultury, że usługi kulturalne powinny dotyczyć, w szczególności wytworów o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym, widowisk artystycznych.

Pojęcie znaczenia „usług kulturalnych” należy ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 marca 2015 r. nr IBPP3/4512-48/15/MN wynika, że podatnik działający jako artysta wykonawca, który otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium za świadczone usługi kulturalne w postaci koncertów organizowane przy zatrudnieniu w oparciu o umowy o dzieło artystów, korzystają ze zwolnienia. Podatnik jest kierownikiem zespołu, zatrudniającym członków zespołu, oraz stroną zawieranych umów cywilnoprawnych w zakresie wykonania usługi (koncertu). Zatem przedmiotowe usługi będzie świadczył nie zespół, ale podatnik (artysta wykonawca).

W interpretacji z 6 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.214.2018.2.RR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał – „Jak wynika z opisu analizowanej sprawy Wnioskodawca jest stroną umów na wystawianie przedstawień artystycznych w zakresie w jakim dotyczą one świadczenia przedmiotowych usług jako artysta wykonawca. Dlatego też po uwzględnieniu powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy Wnioskodawca korzysta/będzie mógł korzystać w odniesieniu do świadczonych przez Stronę usług polegających na wystawianiu przez Wnioskodawcę wraz z zespołem przedstawień artystycznych w postaci koncertów”.

W interpretacji z 22 lipca 2019 r. nr 0115-KDIT1-1.4012.382.2019.1.JF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził – „Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy prowadzi Pan działalność gospodarczą związaną z kierowaniem orkiestrą. Zatrudnia Pan członków orkiestry (na podstawie umowy o dzieło), w ilości niezbędnych osób do »utworzenia orkiestry i wykonywaniu utworu na danej imprezie kulturalnej«. Wykonując przedmiotowe utwory działa Pan jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, wynagradzany w formie honorarium za przekazanie praw autorskich do artystycznego wykonania utworów. Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro – jak wskazano we wniosku – świadcząc jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opisane usługi kulturalne wynagradzane w formie honorarium za przekazanie praw autorskich do artystycznego wykonania utworów, to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy”.

Natomiast w interpretacji z 21 marca 2018 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.46.2018.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał działalność Wnioskodawcy w ramach zespołu muzycznego polegać będzie na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów. Wnioskodawca jest członkiem zespołu muzycznego pełniącym nieformalną funkcję kierownika w nim i zatrudni w swoim zespole artystów w oparciu o umowy cywilnoprawne. (...) świadczone przez Wnioskodawcę (jako stronę umowy cywilnoprawnej) usługi polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, będą miały niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci szeroko rozumianych występów artystycznych. Wobec tego przedmiotowe usługi – jak sam Wnioskodawca wskazał – będą usługami kulturalnymi. Jednocześnie w niniejszej sprawie Wnioskodawca poinformował, że występuje jako artysta wykonawca oraz jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ponadto, Wnioskodawca za zrealizowane koncerty będzie wynagradzany w formie honorarium. W konsekwencji powyższego, z uwagi na spełnienie wymaganych przesłanek określonych regulacją art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, należy stwierdzić, że świadczone wyłącznie przez Wnioskodawcę usługi, polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie ww. przepisu. Podkreślenia wymaga fakt, że ww. usług nie będzie świadczył zespół muzyczny, ale Wnioskodawca, gdyż to on jest stroną umowy cywilnoprawnej z kontrahentem”.

Z przytoczonych w odpowiedzi interpretacji wynika, że artysta, który zawiera umowy, jest stroną umów zawieranych z odbiorcami koncertów i do wykonania tych koncertów zatrudnia członków zespołu na podstawie umów o dzieło może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b u.p.t.u.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawczyni, Wnioskodawczyni spełnia warunki – wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b u.p.t.u. umożliwiające korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT w przypadku świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawczyni na możliwość zastosowania powyższego zwolnienia, bez wpływu jest fakt, czy w danym momencie zespół muzyczny składa się w Wnioskodawczyni oraz dwóch innych osób – jednaj zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia, a drugiej świadczącej usługi na rzecz Wnioskodawczyni w ramach działalności gospodarczej, czy też z Wnioskodawczyni oraz dwóch innych osób wykonujących czynności w oparciu o umowę o dzieło.

Nadto, Wnioskodawczyni uważa również, iż otrzymywane przez nią tantiemy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług polegających na uczestniczeniu w koncertach oraz udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia Pani twórczości na (...) i innych platformach muzycznych oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT dostawy na rzecz wytwórni nagranych przez Panią płyt w celu ich sprzedaży.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniudziałalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli m.in. indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ustawa oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmuller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

W sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, np. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87):

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych usług na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1, 7-9 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

W myśl art. 85 ust. 1 ustawy:

Każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy:

Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

· mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

· stanowić przejaw działalności twórczej,

· posiadać indywidualny charakter.

Przepis art. 41 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy określa, że:

1. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

1) autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;

2) nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

Ponadto w tym miejscu należy podkreślić, że kwestia określenia usług kultury została również przedstawiona w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 987/16 (orzeczenie prawomocne), w którym powołano także inne orzeczenia, np. NSA z 11 czerwca 2015 r. w sprawie I FSK 1988/13, NSA z 13 marca 2014 r. w sprawie I FSK 584/13, NSA z 4 marca 2014 r. w sprawie I FSK 535/13 i z 14 maja 2015 r. w sprawie I FSK 318/14, WSA w Bydgoszczy z 22 grudnia 2014 r. w sprawie I SA/Łd 1174/14. Z orzecznictwa tego wynika, że istotne jest aby usługi miały charakter działalności twórczej, charakteryzowały się indywidualnością, a ich wykonywanie odbywało się w interesie publicznym, gdyż celem wprowadzenia zwolnienia usług kulturalnych było obniżenie kosztów dostępu do kultury i dziedzictwa narodowego.

Jak wynika z opisu sprawy jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Posiada Pani zespół muzyczny i uczestniczy w występach muzycznych – koncertach dla dzieci – usługi te realizuje Pani dla Gmin i Domów Kultury. Udostępnia Pani również muzykę dla wytwórni muzycznej, która zajmuje się sprzedażą płyt, które nagrywane są i finansowane w całości przez Panią. Udostępnia Pani poprzez wytwórnię swoją twórczość na (...) oraz innych portalach muzycznych. Przekazywanie twórczości następuje na podstawie licencji w zakresie autorskich praw majątkowych, na podstawie podpisanej z wytwórnią umowy. Płyty sprzedawane przez wytwórnię muzyczną są nagrywane i finansowane w całości przez Panią. Za ilość sprzedanych płyt przez wytwórnię muzyczną oraz za odsłuchania muzyki na (...) otrzymuje Pani tantiemy. Tantiemy otrzymywane przez Panią za sprzedaż płyt w sklepach internetowych oraz od (...) i innych platform muzycznych otrzymywane są za udzielanie licencji do praw autorskich. Świadczona przez Panią usługa w postaci uczestnictwa w koncertach polega na uczestniczeniu w organizowanym koncercie poprzez taniec i śpiew. Usługi te wykonuje Pani w ramach zespołu, w którego skład wchodzi Pani i dwie inne osoby. Stroną umowy na świadczoną przez Panią usługę w postaci występów muzycznych jest Pani jako artysta wykonawca, która prowadzi działalność gospodarczą. Wszystkie usługi świadczone przez Panią, stanowią usługi kulturalne, polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Każdą z usług świadczy Pani jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca. W wyniku realizowanych usług powstaje „utwór” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wynagrodzenie otrzymywane przez Panią tytułem każdej ze świadczonych usług ma formę honorarium.

Wątpliwości Pani dotyczą kwestii, czy świadczone przez Panią usługi podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

W świetle powołanych wyżej uregulowań zawartych w ustawie zauważyć należy, że ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy korzystają indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, którzy są wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Podkreślić należy, że ustawodawca wyłączył ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, usługi wymienione w art. 43 ust. 19 ustawy, tj. m.in. usługi związane z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach oraz usługi związane z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach.

To oznacza, że spełnienie warunków podmiotowych i przedmiotowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, w sytuacji, gdy świadczona usługa jest jedną z tych objętych wyłączeniem, nie daje świadczącemu uprawnienia do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.

Odnosząc się do Pani wątpliwości należy stwierdzić, że realizowane przez Panią usługi polegające na uczestniczeniu w organizowanych koncertach poprzez taniec i śpiew, będą miały niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci szeroko rozumianych występów artystycznych. Wobec tego, świadczone przez Panią usługi w postaci uczestnictwa w koncertach dla dzieci – jak sama Pani wskazała – będą usługami kulturalnymi. Ponadto za uczestniczenie w występach muzycznych jest Pani wynagradzana w formie honorarium, a przedmiotowe usługi świadczy Pani jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca. W wyniku realizowania ww. usługi powstanie „utwór” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stroną umowy na świadczoną przez Panią ww. usługę jest Pani jako artysta wykonawca. Ponadto świadczy Pani również usługi polegające na udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia Pani twórczości na (...) i innych platformach muzycznych, w ramach których działa Pani w charakterze indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych i za nie otrzymuje Pani wynagrodzenie w postaci honorarium. Zatem te usługi również stanowią usługi kulturalne.

W konsekwencji świadczone przez Panią usługi w postaci uczestnictwa w koncertach organizowanych dla dzieci oraz usługi polegające udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia Pani twórczości na (...) i innych platformach muzycznych są objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Natomiast nagranie i sfinansowanie przez Panią płyt w celu sprzedaży ich za pomocą wytwórni muzycznej w sklepach internetowych, za co otrzymuje Pani wynagrodzenie w postaci honorarium w zależności od ilości sprzedanych płyt, nie stanowi w tym przypadku świadczenia usług kulturalnych, ponieważ dokonuje Pani dostawy towarów jakimi są nagrane płyty. W związku z powyższym, skoro ww. czynność, tj. przekazywanie twórczości na wszelkich nośnikach stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, to zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy nie znajduje zastosowania, gdyż dotyczy ono wyłącznie usług.

Podsumowując, świadczone przez Panią usługi polegające na uczestniczeniu w koncertach poprzez taniec i śpiew oraz udzieleniu licencji do praw autorskich w celu udostępnienia Pani twórczości na (...) i innych platformach muzycznych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, natomiast dostawa na rzecz wytwórni nagranych przez Panią płyt w celu ich sprzedaży nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Zatem Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług polegających na uczestniczeniu w koncertach oraz udostępnianiu twórczości na (...) i innych platformach muzycznych oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT dostawy na rzecz wytwórni nagranych przez Panią płyt w celu ich sprzedaży.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniemnie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00