Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.57.2024.2.AMA

Brak zwolnienia podmiotowego po zamknięciu poprzedniej i rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej oraz po odwieszeniu nowej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia podmiotowego po zamknięciu poprzedniej i rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej oraz po odwieszeniu nowej działalności gospodarczej w listopadzie 2024 r. Uzupełnił go Pan pismem z 31 stycznia 2024 r. (data wpływu 31 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 5 marca 2024 r. (data wpływu 5 marca 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

31 października 2023 r. zaprzestał Pan prowadzenia działalności będąc czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług pod nazwą „(…)”.

1 stycznia 2024 r. otworzył Pan działalność pod nazwą „(…)” korzystając ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Działalność ta, została zawieszona 31 stycznia 2024 r.

Ponieważ działalność jest inna, w Pana opinii przysługuje Panu prawo do zwolnienia podmiotowego w 2024 r. do kwoty limitu 200 000 zł.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Prawa do zwolnienia Pan nie utracił - zakładając firmę (…) 15 grudnia 2018 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia i stał się Pan czynnym płatnikiem podatku VAT.

Zarówno firma (…) jak i (…) to jednoosobowe działalności. Firma (…) była rozliczana na zasadach ogólnych i była płatnikiem VAT.

Od 1 stycznia 2023 r. do 31 października 2023 r. przychody firmy (…) przekroczyły netto 200 000 zł.

Firma (…) prowadziła sprzedaż rzeczy używanych jak i nowych na portalu (…). Ponieważ były to przedmioty elektroniczne wymagane było, aby firma była płatnikiem VAT.

Obecnie firma (…), która jest zawieszona, chce sprzedawać artykuły domowe, przybory kuchenne jak i odzież - zarówno hurtowo jak i detalicznie, czyli nic z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy jeśli działalność została zamknięta a obecnie jest nowa, czy zwolnienie podmiotowe Panu przysługuje i jeśli odwiesi Pan działalność w listopadzie 2024 r., limit zwolnienia podmiotowego wciąż będzie pełny tj. 200 000 zł?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zwolnienie podmiotowe do 200 000 zł Panu przysługuje, a limit po zawieszeniu i odwieszeniu działalności jest pełny i wynosi 200 000 zł na rok 2024.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Jak stanowi art. 113 ust. 11a ustawy:

Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.

Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

Aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy nie może jednak wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu spawy wynika, że 31 października 2023 r. zaprzestał Pan prowadzenia działalności będąc czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług pod nazwą „(…)”. Zakładając firmę „(…)” 15 grudnia 2018 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia i stał się Pan czynnym płatnikiem podatku VAT. Firma (…) prowadziła sprzedaż rzeczy używanych jak i nowych na portalu (…). Ponieważ były to przedmioty elektroniczne wymagane było, aby firma była płatnikiem VAT.

1 stycznia 2024 r. otworzył Pan działalność pod nazwą „(…)”, którą zawiesił Pan 31 stycznia 2024 r. Zarówno firma „(…)” jak i „(…)” to jednoosobowe działalności. Obecnie w ramach firmy „(…)”, która jest zawieszona, chce Pan sprzedawać artykuły domowe, przybory kuchenne jak i odzież - zarówno hurtowo jak i detalicznie, czyli inne niż wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W roku 2023 Pana sprzedaż przekroczyła 200 000 zł netto.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy w roku 2024 przysługuje Panu zwolnienie podmiotowe, w sytuacji, gdy dotychczasowa działalność została zamknięta a obecnie założył Pan nową działalność oraz jeśli odwiesi Pan nową działalność w listopadzie 2024 r., czy limit zwolnienia podmiotowego wciąż będzie pełny tj. 200 000 zł.

W tym miejscu należy podkreślić, że zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy jest to działalność o tym samym profilu czy innym, powoduje, że mamy do czynienia z tym samym podatnikiem. Wznowienie działalności po przerwie spowodowanej likwidacją działalności (jej wyrejestrowaniem) w rozumieniu odrębnych przepisów, nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika od towarów i usług. Ustanie bytu prawnopodatkowego w zakresie podatku od towarów i usług powoduje bowiem zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, np. zlikwidowanie działalności prowadzonej jednoosobowo jako osoba fizyczna i podjęcie w formie spółki cywilnej lub odwrotnie, a nie zaniechanie na pewien czas wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, w rozumieniu ustawy, w momencie ponownego podjęcia przez Pana działalności gospodarczej od 1 stycznia 2024 r., pomimo zmiany profilu działalności, tj. zakresu oferowanych do sprzedaży towarów, jest Pan jednak podmiotem kontynuującym działalność gospodarczą, a nie podmiotem rozpoczynającym wykonywanie działalności gospodarczej. Dokonując sprzedaży w ramach działalności pod nazwą „(…)”nie przestaje Pan być podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem sprzedaż dokonywana przez Pana, stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, jest Pan nadal podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok;
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Pomimo likwidacji poprzedniej działalności gospodarczej jest Pan podatnikiem kontynuującym tą działalność. Analizując więc wartości sprzedaży, określoną w art. 113 ust. 1 ustawy, należy uwzględnić w tym przypadku wartość sprzedaży, którą osiągnął Pan prowadząc firmę „(…)”.

W opisie sprawy wskazał Pan, że:

  • z 15 grudnia 2018 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia z podatku VAT i stał się Pan czynnym podatnikiem podatku VAT,
  • obecnie nie wykonuje Pan czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy,
  • od 1 stycznia 2023 r. do 31 października 2023 r. przychody firmy „(…)” przekroczyły netto 200 000 zł.

Skoro więc w 2023 r. osiągnął Pan wartość sprzedaży, która przekroczyła łącznie kwotę 200 000 zł (bez kwoty podatku), to nie spełnia Pan wszystkich wymienionych wyżej warunków, aby mógł Pan ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług.

Zatem, w opisanym stanie faktycznym, na podstawie art. 113 ust. 11 i 11a ustawy, nie przysługuje Panu prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy w całym 2024 roku.

Tym samym, Pana stanowisko, że zwolnienie podmiotowe do 200 000 zł Panu przysługuje od stycznia 2024 r., uznaję za nieprawidłowe.

W konsekwencji, analiza kwestii wielkości przysługującego Panu limitu zwolnienia podmiotowego od listopada 2024 r., stała się bezzasadna.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00