Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.78.2024.2.JB

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2023 rok.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2023 rok jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2024 r. (wpływ 13 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (wynikający z wniosku oraz jego uzupełnienia)

Oczekuje Pni wydania interpretacji za rok 2023 w sprawie rozliczenia ulgi rodzinnej.

·27 marca 2018 r. to data orzeczenia sądowego rozwodu.

·Dzieci: A 22 październik 2003 r. (pełnoletnia) oraz B 8 styczeń 2010 r. – Młodsza córka B uczęszczała do Szkoły podstawowej w (…) – A natomiast studiuje na (…).

·Władza rodzicielska powierzona jest obojgu rodzicom.

·Pani samotnie wychowywała i nadal samotnie wychowuje obie córki.

·W 2023 roku posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dzieci. Nadal bez zmian.

·Od 2008 roku jest Pani zatrudniona na umowę o pracę i nadal tak pracuje. Rozlicza się Pani PIT-37, a od 2023 roku PIT-28.

·W 2023 roku Pani dochód to ok. 260 tys. PLN brutto (umowa o prace i najem).

·Pani dochody pochodzące z umowy o pracę były opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych PIT-37. Zaliczki na podatek były odprowadzane przez pracodawcę. Natomiast dochody pochodzące z najmu były opodatkowane podatkiem ryczałtowym (8,5%) oraz odprowadzane przez Panią bezpośrednio co miesiąc – PIT-28.

·Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.

·Wykonywanie władzy rodzicielskiej w 2023 roku przez ojca małoletnich: B (młodsza córka):

-ojciec opłaca alimenty w wysokości 700 zł/mc;

-życzenia na komunikatorze Messenger z okazji urodzin, dnia dziecka czy dnia kobiet;

-kwiecień – wspólnie spędzenie 1 dnia z okazji Wielkanocy (bez noclegu);

-maj – wycieczka do (…) (bez noclegów, a bilety córek były prezentem od Pani na Boże Narodzenie 2022);

-sierpień (12-13.08) – Dni (…) koncert (…), nocleg u Babci;

-listopad (3.11) – Spotkanie w (…) wspólne ze starszą siostrą B (3h);

-grudzień (27.12) – Spotkanie w (…) z okazji Bożego Narodzenia wspólne z siostrą B (3h).

·Wykonywanie władzy rodzicielskiej w 2023 roku przez Panią:

-utrzymanie domu i opłacanie rachunków za wodę, gaz, prąd, paliwo do auta, ubezpieczenie auta, domu, internet, apple TV, rata kredytu za dom w jakim Pani mieszka z córkami oraz zakupy spożywcze oraz ubrania czy rzeczy potrzebne do szkoły, koszty telefonów córek;

-opłacanie karty: X oraz Y, kurs Yoga (…), Kurs letni (…) (3x2h – cztery tygodnie w wakacje: 900 zł), Kurs zimowy (…) (2x1,5h tygodniowo – 1290 zł), Siatkówka (2x1,5 tygodniowo – 150 zł/mc);

-kieszonkowe 150zł/mc;

-zapewnia Pani opiekę lekarską (opłaca Pani pakiet (…)) – 235 zł/mc (na obie córki) – zawozi Pani do lekarzy, stomatologów i na zabiegi, opłaca Pani szczepienia i wykupuje leki;

-od września 2023 roku córka korzysta z płatnej prywatnie terapii psychologicznej. W związku z epizodem depresyjnym od grudnia opieka została rozszerzona o konsultacje psychiatryczne oraz włączone zostało leczenie farmakologiczne.

-B w trakcie wakacji była na wyjeździe (…) 8 dni (5,5 tys. zł);

-Wizyty u lekarzy z grupy (…): Listopad 2023 Stomatologia, Październik 2023 Stomatologia, Wykonanie szczepienia – (…), Wrzesień 2023 Pediatra – gabinet dzieci chorych, Czerwiec 2023 Alergolog – konsultacja telefoniczna CRP – test paskowy, Pediatra – gabinet dzieci chorych, Maj 2023 Pediatra – gabinet dzieci chorych Pobranie krwi i innych materiałów dzieci zdrowe, Kwiecień 2023 HCV Ab/przeciwciała Pobranie krwi i innych materiałów dzieci zdrowe, Pediatra – gabinet dzieci zdrowych – konsultacja telefoniczna, Marzec 2023 RTG punktowe zdjęcie zęba, RTG pantomogram – zębów LX Stomatologia (…), Stomatolog Luty 2023 Stomatolog;

·Pani dzieci nigdy nie były umieszczone w żadnej instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie – ani na podstawie orzeczenia sądu ani żadnej innej.

·Pani dzieci nigdy nie otrzymywały żadnego zasiłku ani dodatków pielęgnacyjnych.

·Nie ma Pani na wychowaniu ani opiece żadnych innych dzieci oprócz swoich dwóch córek. Starsza córka A – ponieważ jest pełnoletnia ulgę rodzinna rozliczy Pani 50/50 z ojcem pomimo tego, iż jego kontakty z nią wcale nie są częstsze niż z młodszą córką. Jednak we wcześniejszym orzeczeniu/interpretacji indywidualnej otrzymała Pani informacje, że ponieważ córka jest już pełnoletnia jest tak samo odpowiedzialna za ich wspólny kontakt, jak i sam ojciec.

W piśmie z 13 marca 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, w odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania, wskazała Pani, że:

1)czy obie córki mieszkały z Panią przez cały okres, którego dotyczy wniosek? Prosimy o wskazanie miejsc zamieszkania dzieci w rozumieniu art. 26 Kodeksu cywilnego.

Odpowiedź: Młodsza córka B uczęszcza do szkoły podstawowej i mieszka z Panią czyli matką.

Starsza córka studiuje dziennie na (…). Tam wynajmuje pokój. Zameldowana jest w Pani miejscu zamieszkania i spędza z Panią co drugi weekend i część wakacji.

2)czy w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania w stosunku do Pani, bądź w stosunku do Pani dzieci, miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz

b)czy podlega Pani lub Pani dzieci opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: Ma Pani umowę stałą o pracę i rozlicza się PIT-37 oraz czasem podnajmuje Pani sale w sutenerze na zajęcia dla dzieci – to rozlicza Pani PIT-28. Także żadne inne przepisy podatkowe Pani nie dotyczą.

Młodsza córka B nie pracuje ani nie pracowała. Starsza A (pełnoletnia córka) dorabia w czasie wakacji, czasem w weekend, głównie na umowę zlecenie. W zeszłym roku jej dochód na cały rok wyszedł ok. 8 tys. Nie płaci podatków ponieważ nie ma skończonych 26 lat. Reszta przepisów jej nie dotyczy.

3)czy w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania, córka Alena osiągnęła dochód? Jeżeli tak, prosimy o wskazanie w jakiej wysokości oraz wskazanie źródła dochodu (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, przychody z art. 30b, przychody zwolnione z art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152)?

Odpowiedź: Tak, z tytułu umowy zlecenie starsza córka A zarobiła w 2023 roku łącznie 8 tys. zł.

4)czy ustaliła Pani z ojcem dzieci proporcję, według której dokona Pani rozliczenia ulgi prorodzinnej na dzieci? Jeśli tak, to proszę wskazać te proporcje.

Odpowiedź: Nie. Proponowała mu Pani zmianę podziału ze względu na to iż jego kontakty są sporadyczne, ograniczają się do wiadomości na Messenger, a fizycznie w roku widzą się 3 razy. Ponieważ się nie zgodził, co roku występuje Pani do KIS z prośbą o interpretację indywidualną. Tak od czterech lat. Informowała go Pani o tym. Nie wie Pani czy się zastosował – pisał w mailach, że go to nie interesuje.

5)czy córka Alena w 2023 roku wstąpiła w związek małżeński?

Odpowiedź: Nie.

6)czy ojciec dzieci wykonywał w stosunku do pełnoletniej córki A ciążący na nim obowiązek alimentacyjny?

Odpowiedź: Tak, ale od 6-ciu lat jest to niezmienna kwota 1000 zł. Nic po za tym. Czasem na święta dostanie książkę lub kubek od ojca.

Koszty utrzymania córki od kiedy studiuje w (…) są znacznie wyższe niż kiedy miała lat 13. Pani jej wpłaca 1250 zł oprócz tego opłaca Pani jej telefon, internet, karnet do kina (…), pakiet apple TV/Music oraz prywatną opiekę medyczna w (…). Nie liczy tu Pani dodatkowo prezentów urodzinowych, świątecznych, wakacji, wyjść na wystawy, szczepień, zakupów, itp.

Pytanie

Czy może Pani rozliczyć ulgę rodzinną na młodszą córkę 12 m-cy na siebie, 0 miesięcy na ojca? W sprawie starszej córki ze względu ja jej pełnoletność 6 miesięcy na siebie i 6 miesięcy na ojca?

Pani stanowisko w sprawie

W związku ze znikomym zaangażowaniem w życie i wychowanie małoletniej chce Pani rozliczyć ulgę rodzinną 12 miesięcy na siebie. Jeśli chodzi o starszą i pełnoletnią córkę – tutaj w zw. z jej pełnoletnością, ulgę rodzinną chce Pani rozliczyć w podatku 50%/50% (6 miesięcy na siebie i 6 miesięcy na ojca).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1) wykonywał władzę rodzicielską;

2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie

orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Natomiast, jak stanowi art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1) jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2) dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3) trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Na podstawie art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Zgodnie z art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

W myśl art. 27f ust. 3  ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Na mocy art. 26 ww. ustawy:

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1) odpis aktu urodzenia dziecka;

2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Zatem zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom przysługuje ulga na dzieci małoletnie, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.

Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2809 ze zm.):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Według art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Z art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

W świetle art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.

Na gruncie art. 97 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Stosownie do treści art. 107 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.

Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.

W pierwszej kolejności – przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej - wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy.

Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku:

a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Idąc dalej, na mocy przepisu art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie;

2)pełnoletnie,które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną;

3)pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Natomiast, według art. 6 ust 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

 – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W myśl zacytowanych przepisów, warunkiem zastosowania przez podatnika ulgi na pełnoletnie dzieci jest utrzymywanie ich w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego jako:

Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.

Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.

Z ww. ustawy wynika, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba, że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania. Zakres obowiązku alimentacyjnego rodziców wobec dzieci zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego. Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.

Art. 133 § 1 powołanego Kodeksu stanowi natomiast, że:

Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.

Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych uprawnionymi do skorzystania z ulgi prorodzinnej określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku dzieci pełnoletnich, do ukończenia 25. roku życia, które uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie, i w roku podatkowym nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, są podatnicy utrzymujący te dzieci, w związku z wykonywaniem przez nich, nawet przymusowo – zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym – obowiązku alimentacyjnego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że posiada Pani dwie córki: małoletnią – B i pełnoletnią A. Młodsza córka zamieszkuje z Panią i chodzi do szkoły podstawowej. Starsza córka studiuje dziennie (…). Tam wynajmuje pokój. Zameldowana jest w Pani miejscu zamieszkania i spędza z Panią co drugi weekend i cześć wakacji. Nie ma Pani na wychowaniu ani opiece żadnych innych dzieci oprócz swoich dwóch córek. Pani dzieci nigdy nie były umieszczone w żadnej instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie – ani na podstawie orzeczenia sądu ani żadnej innej. Pani dzieci nigdy nie otrzymywały żadnego zasiłku ani dodatków pielęgnacyjnych. Młodsza córka nie pracuje ani nie pracowała. Starsza (pełnoletnia córka) dorabia w czasie wakacji, czasem w weekend, głównie na umowę zlecenie. W zeszłym roku jej dochód na cały rok wyniósł ok. 8 tys. 27 marca 2018 r. to data orzeczenia sądowego rozwodu. Władza rodzicielska powierzona jest obojgu rodzicom. Pani dochody pochodzące z umowy o pracę były opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dochody pochodzące z najmu były opodatkowane podatkiem ryczałtowym (8,5%). Ojciec dziecka wykonywał w stosunku do pełnoletniej córki ciążący na nim obowiązek alimentacyjny (kwota 1000 zł). Nie ustaliła Pani z ojcem dzieci proporcji, według której dokona Pani rozliczenia ulgi prorodzinnej na dzieci, ponieważ się na to nie zgodził.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz zacytowanych wyżej przepisów prawa – w odniesieniu do Pani małoletniej córki – uznać należy, że skoro to Pani sprawowała faktycznie stałą władzę rodzicielską, tzn. podejmowała wszelkie decyzje dotyczące córki w każdej sferze jej życia i ciężar wychowania małoletniego dziecka spoczywał wyłącznie na Pani, córka cały czas mieszka z Panią, a Pani były mąż ma z nią znikomy kontakt, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za cały rok podatkowy.

Natomiast, w kwestii skorzystania przez Panią z ulgi prorodzinnej na pełnoletnią córkę należy ponownie wskazać, że jednym z wymogów warunkujących dokonywanie odliczeń wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach omawianej ulgi jest utrzymywanie pełnoletnich dzieci w związku z wykonywaniem, nawet przymusowo obowiązku alimentacyjnego.

Z uwagi na powyższe, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, a w szczególności tego, że ojciec dziecka wykonywał w stosunku do pełnoletniej córki ciążący na nim obowiązek alimentacyjny oraz faktu, że nie ustaliła Pani z ojcem dzieci proporcji rozliczenia ulgi, to przysługuje Pani prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 50% kwoty ulgi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00