Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.98.2024.2.AK

Obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem pracowników Spółki w programie motywacyjnym organizowanym przez Spółkę z grupy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2024 roku wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników Spółki w programie motywacyjnym organizowanym przez Spółkę z grupy.

Treść wniosku jest następująca

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką podlegającą opodatkowaniu od całości swoich przychodów bez względu na miejsce osiągania (rezydentem podatkowym) w Polsce. Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej Y. (dalej: „Grupa”), specjalizującej się w tworzeniu (...). Spółką dominującą Grupy jest X. Inc. z siedzibą w (...) Stanach Zjednoczonych (dalej: „X.”), podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania w USA. X. jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy.

X. ustanowiła Pracowniczy Program Motywacyjny (dalej: „Program”) będący częścią systemu motywacji pracowników, konsultantów i kadry zarządzającej zarówno spółki dominującej Grupy, tj. X., jak i spółek zależnych zarówno ze Stanów Zjednoczonych, jak i innych jurysdykcji na świecie (dalej: „Uczestnicy Programu”). W ramach Programu, Uczestnikom Programu przyznawane są (po spełnieniu odpowiednich warunków) akcje / prawa do nabycia akcji X. na preferencyjnych warunkach.

Program został ustanowiony przez Zarząd X. jako organizatora i koordynatora Programu oraz zaakceptowany przez Walne Zgromadzenie Wspólników X. Celem Programu, wyrażonym w przyjętych planach Programu, jest przede wszystkim zwiększenie motywacji i zaangażowania wśród Uczestników Programu oraz zwiększenie atrakcyjności Spółki jako pracodawcy, a także zatrzymanie kluczowych dla działalności poszczególnych spółek Grupy i wykwalifikowanych pracowników i współpracowników. Program zakłada lepszą identyfikację z firmą, mniejszą skłonność do zmiany zatrudnienia oraz rozwój świadomości ekonomicznej pracowników poprzez umożliwienie im partycypacji we wzroście wartości spółek z Grupy (powiązanie interesów Uczestników Programu z interesami Grupy).

W przyszłości, planowane jest umożliwienie przystąpienia do następujących planów Programu w charakterze Uczestników Programu dla osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę lub współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych lub na podstawie powołania, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT (dalej: „Polscy Uczestnicy Programu”), obejmujących następujące nagrody dla Uczestników Programu (dalej jako „Instrumenty"):

  • A. (A. - pol. kapitałowy plan motywacyjny) umożliwiający przyznanie Uczestnikom Programu m.in. warunkowego prawa do nabycia akcji zwykłych X. (ang. (...), dalej: „Jednostki (...)") w liczbie odpowiadającej liczbie Jednostek (...). W przypadku tego Instrumentu, co do zasady (o ile Zarząd X. nie ustali inaczej) Uczestnik Programu nie będzie zobowiązany do dokonywania jakichkolwiek płatności na rzecz X. w związku z przyznaniem / nabyciem uprawnień do Jednostek (...) lub nabyciem akcji zwykłych na ich podstawie (Jednostki (...) będą przyznawane Uczestnikom Programu nieodpłatnie).
  • B. (B. - pol. plan zakupu akcji pracowniczych) umożliwiający Uczestnikom Programu nabycie akcji zwykłych X. (ang. (...), dalej: „Akcje") ze zniżką w stosunku do godziwej wartości rynkowej poprzez wpłaty dokonywane w ramach potrąceń z wynagrodzenia Uczestnika Programu.

X. zamierza obciążać Spółkę kosztami związanymi z funkcjonowaniem Programu w części przypadającej na Polskich Uczestników Programu na podstawie umowy dotyczącej przypisania kosztów Programu (dalej: „Umowa"), która zostanie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i X. Na podstawie Umowy, X. będzie wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktury przenoszące ww. koszty na Spółkę.

Koszty wynikające z Umowy i udokumentowane odpowiednimi fakturami dotyczyć będą kosztów nieodpłatnego wydania akcji zwykłych X. Polskim Uczestnikom Programu w ramach planu A. (A.) i będą ustalane na podstawie wartości akcji zwykłych objętych w wyniku realizacji praw wynikających z Jednostek (...) według wartości rynkowej akcji zwykłych na dzień przyznania Jednostek (...) Uczestnikowi Programu. Jednocześnie, strony Umowy zakładają, że Wnioskodawca nie będzie obciążany kosztami Akcji w ramach planu B. (B.).

X. i każdy Polski Uczestnik Programu zawrą w przyszłości odpowiednie umowy (niebędące częścią żadnej umowy zawartej ze Spółką) określające warunki przyznania Jednostek (...) lub Akcji mające zastosowanie do każdego Polskiego Uczestnika Programu w jego indywidualnym przypadku.

Spółka nie będzie pośredniczyć w przyznawaniu bądź emisji akcji związanych z realizacją przez Polskich Uczestników Programu ich praw wynikających z uczestnictwa w Programie. Wnioskodawca nie będzie mieć również wpływu na wybór Polskich Uczestników Programu oraz nie będzie mieć wpływu na wybór rodzajów Instrumentów, które zostaną przyznane Polskim Uczestnikom Programu w związku z ich uczestnictwem w Programie, jako że zasady i warunki przyznania Instrumentów wynikają z ww. planów Programu przyjętych przez X.

Co więcej, Wnioskodawca nie będzie także zobowiązany do zapewniania Polskim Uczestnikom Programu żadnych świadczeń wynikających z ich uczestnictwa w Programie, jako że zobowiązana do tego jest i będzie X jako organizator Programu. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne dla Uczestników Programu (w tym będzie dobrowolne dla Polskich Uczestników Programu) i nie będzie wynikać z żadnych umów zawartych ze Spółką, ani z innych dokumentów wewnętrznych obowiązujących w Spółce takich jak regulamin zatrudnienia czy wynagradzania. Podmiotem zobowiązanym do organizacji Programu, przyznawania Instrumentów, jak i ich wydania będzie X.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć koszty Programu, którymi będzie obciążany przez X. na podstawie Umowy, do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie występował w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodów Polskich Uczestników Programu wynikających z uczestnictwa w Programie?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 2

W świetle art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej „PIT”), za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosowanie do art. 13 ustawy o PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • pkt 7: przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  • pkt 8: przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

c) przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

  • pkt 9: przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o PIT, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy.

Natomiast na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o PIT, przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 z późn. zm.), lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Zatem, aby można było mówić o Spółce jako płatniku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w odniesieniu do Instrumentów, które otrzymają Polscy Uczestnicy Programu, Instrumenty te musiałyby być przyznawane i przekazywane Polskim Uczestnikom Programu przez Spółkę. Tymczasem, będą one przekazywane przez X.

Wnioskodawca nie będzie pośredniczyć w przyznawaniu Instrumentów, ani ich emisji. Co więcej, Wnioskodawca nie będzie także zobowiązany do zapewniania świadczeń wynikających z Programu. Uczestnictwo w Programie będzie całkowicie dobrowolne dla Polskich Uczestników Programu i nie będzie wynikać z żadnych umów zawartych pomiędzy Polskimi Uczestnikami Programu a Spółką, ani z innych dokumentów wewnętrznych, takich jak regulamin zatrudnienia czy wynagradzania obowiązujących w Spółce. Sam fakt zatrudnienia przez Spółkę, czy związania inną umową z Polskimi Uczestnikami Programu nie będzie stanowić także podstawy do ich roszczeń z tytułu udziału w Programie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie brać udziału w procesie decyzyjnym wyboru Polskich Uczestników Programu, przyznawania im Instrumentów ani nie będzie posiadać wpływu na wielkość otrzymywanych Instrumentów. Zatem, Wnioskodawca nie powinien być postrzegany jako świadczeniodawca, przez co nie będzie zobowiązany do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 11 stycznia 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.934.2021.2.MG „Wątpliwości Spółki budzi kwestia, ciążących na Spółce obowiązków płatnika oraz obowiązków informacyjnych w związku z udziałem pracowników Spółki oraz osób, z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne, w programie motywacyjnym, organizowanym przez spółkę zagraniczną. [...] Wymaga podkreślenia, że o tym, czy świadczenie uzyskiwane przez podatnika jest przychodem ze stosunku pracy, czy z działalności wykonywanej osobiście, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem prawnym. [...] Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, czy też z umów cywilnoprawnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy, czy zleceniodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunkiem pracy lub stosunkiem pokrewnym, czy też umową cywilnoprawną. [...] Obowiązki płatnika po stronie Spółki mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielania przez Spółkę świadczeń na rzecz zatrudnionych pracowników, czy osób, z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne, uczestniczących w programie. W niniejszej sprawie: [...] To spółka zagraniczna (stojąca na czele Grupy), podejmuje decyzje odnośnie utworzonego programu, zasad jego funkcjonowania oraz wyboru uczestników, którzy otrzymują możliwość udziału w programie. [...] Uczestnictwo w programie nie wynika z treści umów o pracy, czy umów cywilnoprawnych zawartych przez Spółkę z uczestnikami programu, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania oraz inne dokumenty wewnętrzne obowiązujące w Spółce). [....] Umowa uczestnictwa w programie motywacyjnym podpisywana jest przez uczestników ze spółką duńską. Własność rzeczywistych akcji spółki duńskiej na uczestników przenosić będzie bezpośrednio spółka duńska. [...] W takiej sytuacji nie można uznać, że świadczenia pracowników Spółki, czy osób, z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne, w związku z uczestnictwem w programie, tj. przystąpieniem do programu, uzyskaniem prawa do nabycia w przyszłości akcji, preferencyjnym nabyciem akcji spółki duńskiej w wyniku realizacji przyznanych uczestnikom opcji, czy też z tytułu odkupienia opcji lub dokonania rozliczenia w formie pieniężnej zamiast akcji spółki zagranicznej, o ile faktycznie powstaną, są przez nich uzyskiwane od Spółki. Ponadto przedstawione we wniosku i jego uzupełnieniu okoliczności faktyczne nie dają podstaw do uznania, że spółka duńska realizuje na rzecz pracowników Spółki świadczenia "zlecone", "zorganizowane" przez Spółkę. Skoro Spółka nie jest podmiotem dokonującym świadczeń na rzecz pracowników, czy osób, z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne, po stronie Spółki nie powstaną obowiązki płatnika określone w art. 31, art. 38 i art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od kwalifikacji podatkowej' opisanych we wniosku świadczeń po stronie pracowników Spółki, jako podatników, ani obowiązki informacyjne”.

Analogiczne wnioski można wyciągnąć na podstawie interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. z dnia:

  • 2 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.514.2023.1.JŚ, gdzie stwierdzono, że „[...] nie można stwierdzić, że świadczenia pracowników związane z uczestnictwem w omawianych Planach motywacyjnych są przez nich uzyskiwane od Spółki polskiej. Skoro Państwo nie są podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz pracowników, po Państwa stronie nie powstaną obowiązki płatnika określone w art. 32 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie Państwa pracowników jako podatników. Z uwagi na fakt, że Państwo nie są podmiotem dokonującym świadczenia na rzecz pracowników, nie można uznać, że Państwa pracownicy otrzymują świadczenie ze stosunku pracy bądź jakiekolwiek świadczenie od Państwa. Tym samym na Państwu nie ciążą obowiązki płatnika związane z przekazaniem ww. świadczeń";
  • 25 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.568.2021.1.JK, gdzie stwierdzono, że „[...] nie można stwierdzić, że świadczenia pracowników związane z uczestnictwem w omawianym planie są przez nich uzyskiwane od Spółki. [...]. Skoro Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz pracowników, po jego stronie nie powstaną obowiązki płatnika określone w art. 31 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie pracowników Wnioskodawcy jako podatników, ani obowiązki informacyjne.”;
  • 6 maja 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.61.2021.2.MG, gdzie stwierdzono, że „[...] nie można uznać, że nabycie przez pracowników Spółki oraz osoby uzyskujące od Spółki świadczenia, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, akcji spółki zagranicznej, na zasadach preferencyjnych, związane z uczestnictwem w planie motywacyjnym, organizowanym przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, jest przez nich uzyskiwane od Spółki. W opisanej sytuacji podmiotem przekazującym świadczenia jest bowiem spółka z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Skoro Spółka nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz swoich pracowników oraz osoby uzyskujące świadczenia, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, po stronie Spółki nie powstają obowiązki płatnika określone w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie pracowników Spółki oraz osób uzyskujących od Spółki świadczenia, o których mowa w art. 13 ww. ustawy jako podatników”;
  • 4 grudnia 2020 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.744.2020.1.MT, gdzie stwierdzono, że „[...] X. NV nie realizuje na rzecz pracowników Wnioskodawcy świadczeń "zleconych", "zorganizowanych" przez Wnioskodawcę. Skoro Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz pracowników, nie powstaną po jego stronie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności, świadczenia opisane we wniosku nie są objęte zakresem zastosowania art. 31 omawianej ustawy. Brak obowiązków Spółki jako płatnika jest przy tym niezależny od kwalifikacji podatkowej opisanych świadczeń (tj. przyznania akcji i uzyskania środków ze zbycia akcji) po stronie uczestników programu (jej pracowników) jako podatników.”

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w którym Wnioskodawca nie będzie podmiotem dokonującym świadczeń na rzecz Polskich Uczestników Programu, niezależnie od kwalifikacji podatkowej Instrumentów, po jego stronie nie powstaną obowiązki płatnika określone w art. 32 ust. 1 i 41 ust. 1 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00