Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.17.2024.2.ANK

1. Czy przekazanie Obligacji w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji; 2. Czy przekazanie Obligacji na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji; 3. Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji; 4. Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one zainwestowane przez Fundację w sposób określony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Interpretacjaindywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

 1. Czy przekazanie Obligacji w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji;

 2. Czy przekazanie Obligacji na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji;

 3. Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji;

 4. Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one zainwestowane przez Fundację w sposób określony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 21 marca 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest organizacją pozarządową, która funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 z późn. zm., dalej: „ustawa o fundacjach”) oraz w oparciu o statut Fundacji z dnia …r. (dalej: „Statut”), który wyznacza ramy funkcjonowania Fundacji (podstawowe cele, zasady, organy). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce.

Wnioskodawca planuje, że w momencie opisanego niżej przeniesienia Obligacji będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Misją Fundacji jest …..Fundacja ukierunkowuje swoje działania również na …. .

Wizją fundacji jest ….

Wnioskodawca prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 688 z późn. zm., dalej: „OPP”).

Fundacja nie wyklucza, że w przyszłości będzie prowadzić działalność gospodarczą w celach i rozmiarach służących jej działalności statutowej. Zgodnie ze Statutem do celów Wnioskodawcy należy m.in.: 1 ..- 40 …

Cele określone w Statucie są zgodne z celami określonymi w art. 4 OPP.

Wnioskodawca planuje realizację ww. celów m.in. poprzez:

1. prowadzenie….;

2. prowadzenie …;

3. wspieranie ;

4. propagowanie ..;

5. rozwijanie …;

6. uczestniczenie w …;

7. finansowanie …;

8. współpracę …;

9. działalność …;

10. współpracę …;

11. działalność ;

12. gromadzenie ….

Fundacja finansuje swoją działalność ze środków pochodzących z funduszu założycielskiego, z darowizn otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych, zbiórek publicznych a w przyszłości potencjalnie także z przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach prowadzonej działalności Fundacja podejmuje również tzw. działania długofalowe, które należy rozumieć jako projekty realizowane w dłuższym horyzoncie czasowym. Wnioskodawca planuje również uzyskać w przyszłości (tzn. po upływie wymaganego przepisami prawa okresu 2 lat prowadzenia działalności pożytku publicznego) status organizacji pożytku publicznego, o którym mowa w art. 20 ust. 1 OPP. Po uzyskaniu przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego Wnioskodawca będzie pozyskiwał również środki finansowe poprzez otrzymywanie 1,5% podatku od podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.

Fundacja, w celu zabezpieczenia posiadanych środków pieniężnych przeznaczonych na cele statutowe Fundacji, w szczególności przed skutkami inflacji, rozważa w przyszłości przeznaczenie posiadanych nadwyżek finansowych w zakup wymienionych w art. 17 ust. 1e pkt 1 ustawy o CIT obligacji Skarbu Państwa wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. (dalej: „Obligacje”).

Mogą wystąpić sytuacje, w których Wnioskodawca przekaże nabyte Obligacje na rzecz podmiotów profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem instrumentami finansowymi, takich jak: towarzystwa funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 681 z późn. zm., dalej „Ustawa o funduszach”) posiadające zezwolenie na zarządzanie portfelem, o którym mowa w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy o CIT, alternatywne spółki inwestycyjne, o których mowa w art. 8a ust. 1 Ustawy o funduszach, lub inne podmioty posiadające zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na wykonywanie usługi zarządzania portfelem, w którego skład wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, np. firmy inwestycyjne (dalej: „Zarządzający aktywami”).

Podstawą przekazania nabytych przez Fundację Obligacji na rzecz ww. podmiotów będą umowy o zarządzanie portfelem w rozumieniu art. 75 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 z późn. zm., dalej: „Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”) albo umowy pożyczki (w przypadku alternatywnych spółek inwestycyjnych), na podstawie których Wnioskodawca przeniesie własność obligacji Skarbu Państwa na rzecz alternatywnej spółki inwestycyjnej (pożyczkobiorca) na czas określony, po upływie którego alternatywna spółka inwestycyjna zobowiązana będzie do zwrotnego przeniesienia własności na Fundację Obligacji tej samej ilości oraz takiego samego rodzaju. Umowa pożyczki papierów wartościowych będzie miała charakter odpłatny, co oznacza, że z tytułu udzielonej przez Fundację pożyczki papierów wartościowych będzie przysługiwało jej wynagrodzenie odpowiadające warunkom rynkowym, określone szczegółowo w umowie pożyczki. Transakcja nie będzie umową tzw. krótkiej sprzedaży, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego.

W czasie trwania umowy pożyczki, pożyczkobiorca jako właściciel Obligacji będzie korzystał z tych Obligacji w pełnym zakresie, tj. będzie miał prawo m.in. do otrzymywania należnych odsetek.

Wnioskodawca wskazuje, że dochody „otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami” oznaczają dochody uzyskane z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji, które Wnioskodawca najpierw pożyczył Zarządzającym, a następnie zostały mu przez nich zwrócone (np. dochody pochodzące z wykupu Obligacji).

Wnioskodawca wskazuje, że dochody „otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji” oznaczają wszelkie dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających z tytułu zawarcia umów pożyczek.

Wnioskodawca wskazuje, że Obligacje, które będą nabywane przez Fundację z dochodów otrzymanych przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami a także z dochodów otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji mogą być przedmiotem dalszego obrotu przez Fundacje, tj. mogą być:

 (i) przekazane w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) lub

(ii) przekazane na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych lub

(iii) przeznaczone na realizację celów statutowych Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku przeformułowali Państwo stanowisko do pytania nr 1 oraz wskazali że:

- poprzez dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami należy rozumieć wyłącznie dochody pochodzące z wykupu Obligacji.

- przez „wszelkie dochody” otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji z tytułu zawarcia umów pożyczek należy rozumieć: odsetki, opłaty manipulacyjne i prowizje otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji z tytułu zawarcia umów pożyczek.

Pytania

 1. Czy przekazanie Obligacji w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji?

 2. Czy przekazanie Obligacji na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji?

 3. Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji?

 4. Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one zainwestowane przez Fundację w sposób określony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

 1. Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie Obligacji w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) nie będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji. (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełniniu wniosku)

 2. Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie Obligacji na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych nie będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych obligacji Skarbu Państwa.

 3. Zdaniem Wnioskodawcy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji.

 4. Zdaniem Wnioskodawcy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one zainwestowane przez Fundację w sposób określony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Ad 1. (uzasadnienie stanowiska ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 z późn. zm.), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady osiągane przez nie dochody powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca podkreśla, że przepisy ustawy o CIT przewidują możliwość zwolnienia od opodatkowania CIT osiąganych przez niego dochodów w przypadku spełnienia opisanych niżej warunków.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wnioskodawca wskazuje, że jest podatnikiem, którego działalność statutowa została objęta dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym nie ulega wątpliwości, że dochody Wnioskodawcy, przeznaczone na jego cele statutowe, o których mowa w powyższym przepisie, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.

Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że jest organizacją pozarządową, która funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach, dlatego nie ma do niego zastosowania wyłączenie ww. zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Fundacja, w celu zabezpieczenia posiadanych środków pieniężnych przeznaczonych na cele statutowe, w szczególności przed skutkami inflacji, rozważa w przyszłości przeznaczenie posiadanych nadwyżek finansowych na zakup Obligacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1e ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

 1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

 2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

 3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Kolejno, art. 17 ust. 1f ustawy o CIT precyzuje, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawione okoliczności, osiągane przez niego dochody, które zostaną przeznaczone na nabycie Obligacji na podstawie art. 17 ust. 1e pkt 1 ustawy o CIT, nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone i wydatkowane, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Następnie, po nabyciu Obligacji Wnioskodawca rozważa ich przekazanie na rzecz podmiotów profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem instrumentami finansowymi (określonych w niniejszym wniosku jako Zarządzający aktywami). Podstawą przekazania nabytych przez Fundację Obligacji na rzecz Zarządzających aktywami (niebędących alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi) będą umowy o zarządzanie portfelem, których przedmiotem będą czynności opisane w art. 75 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W ocenie Wnioskodawcy opisane wyżej przekazanie Obligacji Zarządzającym Aktywami na podstawie umów o zarządzanie portfelem nie spowoduje utraty prawa Wnioskodawcy do zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów, które zostały przez niego uprzednio przeznaczone na nabycie tych Obligacji.

Wnioskodawca podkreśla, że przepisy ustawy o CIT w żaden sposób nie określają co podatnik, który korzysta ze zwolnienia od opodatkowania swoich dochodów na podstawie art. 17 ust. 1e pkt 1 powinien zrobić z nabytymi Obligacjami. W szczególności, żaden przepis ustawy o CIT nie uzależnia prawa podatnika do skorzystania z tego zwolnienia od tego czy podatnik nieprzerwanie posiada obligacje aż do terminu ich wykupu. Żaden przepis ustawy o CIT nie przewiduje także utraty przez podatnika prawa do opisywanego zwolnienia od opodatkowania w przypadku przekazania przez niego Obligacji innemu podmiotowi.

Fundacja wskazuje, że w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się na zakaz wykładni rozszerzającej przy interpretacji przepisów dotyczących zwolnień podatkowych. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale składu 5 sędziów NSA z dnia 14 kwietnia 1997 r., sygn. FPK 3/97 wskazał, że: „Jak przyjmuje się w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa polskiego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a ich zastosowanie nie może odbywać się w drodze wykładni rozszerzającej”.

Tożsame stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 27 października 2011 r., sygn. II FSK 753/10, wskazując, że: „ulgi podatkowe są wprawdzie częścią systemu podatkowego, ale zarazem pozostają wyjątkiem od powszechności opodatkowania. Jako ustawowy wyjątek od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, regulacje dotyczące ulg i zwolnień podatkowych nie mogą być interpretowane w sposób rozszerzający ich treść”.

Tym samym, skoro ustawodawca w art. 17 ust. 1e pkt 1 ustawy o CIT uzależnił stosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT wyłącznie od nabycia przez podatnika opisanych w tym przepisie aktywów bez znaczenia dla stosowania tego zwolnienia powinno być to co podatnik zrobi z nabytymi aktywami (z uwzględnieniem art. 17 ust. 1f ustawy o CIT), zgodnie z którym, zwolnienie, o którym mowa w przywołanym ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawca podkreśla, że lokowanie przez niego dochodu poprzez nabycie Obligacji nie jest równoznaczne z jego wydatkowaniem w rozumieniu art. 17 ust. 1f ustawy o CIT. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. II FSK 849/20 prawidłowo wskazał, że: „Należy zauważyć, że użycie wyrażenia „dochód wydatkowany” w formie dokonanej oznacza, że ustawodawca pojęcie wydatkowania rozumie dość wąsko, a więc tylko jako formę ostatecznego i rzeczywistego wydatkowania. Oznacza to, że wszelkie inne, pośrednie formy „wydatkowania” dochodu nie będą „wydatkowaniem” ostatecznym i rzeczywistym, i przez to nie będą powodowały utraty prawa do zwolnienia. W tym ujęciu lokowanie to jeszcze nie wydatkowanie ostateczne a forma pośrednia wydatkowania. Zwrócić tu uwagę trzeba na to, że pojęciem „wydatkowany”, „wydatkowanych” ustawodawca posługuje się nie tylko w art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. ale i w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p, co oznacza, że po pierwsze, oba zwroty należy rozumieć jednakowo, a po drugie, że ustawodawca świadomie zdecydował się na powtórzenie tego samego zwrotu - w art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. - w rozumieniu przesłanki negatywnej, a w art. 17 ust. 1b u.p.w.d.o.p. w rozumieniu przesłanki pozytywnej - by zaakcentować go przez powtórzenie w określonym celu. Powiązanie tego celu z formą dokonaną zwrotu „wydatkowany”, „wydatkowanie”. oznacza więc ni mniej ni więcej niż to, że tylko ostateczne, definitywne wydatkowanie spełni cel, jakim jest zachowanie prawa do zwolnienia podatkowego.

Ustawodawca ponownie w art. 17 ust. 1f u.p.d.o.p. obowiązującym też od 1 stycznia 2004 r, potwierdził zasadę, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany bez względu na termin, (użycie tu przecinków a nie myślników, jak w art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. nie ma znaczenia treściowego), na cele określone w ust. 1. Wyraz „lokowanie” w ujęciu słownikowym oznacza „umieszczać, rozmieszczać, sadowić, lokować pieniądze, kapitały, zabezpieczać pieniądze, kapitały, wpłacając je do banku na poczet lub wkładać je w jakiś interes, żeby osiągnąć zysk lub uniknąć straty”.

(...) Właściwie odczytywany w art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p, w kontekście literalnego brzmienia oraz z uwzględnieniem systemowych powiązań z ust. 1 pkt 4, ust. 1b art. 17 u.p.d.o.p. oznacza, że tylko lokowanie przez nabycie i tylko opisane w punktach od 1 do 3 pozwala zachować więź między przeznaczeniem i wydatkowaniem dochodu a realizacją celu społecznie użytecznego, przyświecającego temu zwolnieniu podatkowemu”.

W świetle powyższego, wykorzystanie osiąganych przez Wnioskodawcę dochodów na nabycie Obligacji nie stanowi wydatkowania tych dochodów. Tym samym, dochody te będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, że zostaną następnie wydatkowane przez Wnioskodawcę bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad 2.

W uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pyt. Nr 1 Wnioskodawca jednoznacznie wykazał, że:

 (i) osiągane przez niego dochody, które zostaną następnie lokowane poprzez nabycie Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

(ii) przekazanie Obligacji Zarządzającym aktywami (niebędącym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi) nie stanowi wydatkowania dochodów ulokowanych poprzez nabycie Obligacji i tym samym nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania tych dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych (pod warunkiem, że zostaną następnie wydatkowane przez Wnioskodawcę bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT).

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa argumentacja ma w pełni zastosowanie do przekazania Obligacji Zarządzającym aktywami będącym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi.

Jedyną różnicą pomiędzy sytuacją, której dotyczy Pytanie nr 1 a sytuacją, której dotyczy Pytanie nr 2 jest tytuł prawny, na podstawie którego Wnioskodawca przekaże obligacje Zarządzającym aktywami będącym alternatywnymi spółkami inwestycyjnym.

W przypadku Zarządzających aktywami będący alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi tytułem prawnym do przeniesienia Obligacji będą umowy pożyczki, na podstawie których Wnioskodawca przeniesie własność danych Obligacji na rzecz alternatywnej spółki inwestycyjnej (dalej: „Pożyczkobiorca”) na czas określony, po upływie którego alternatywna spółka inwestycyjna zobowiązana będzie do zwrotnego przeniesienia na Fundację własności Obligacji tej samej ilości oraz takiego samego rodzaju. Umowa pożyczki będzie miała charakter odpłatny, co oznacza, że z tytułu udzielonej przez Fundację pożyczki papierów wartościowych będzie przysługiwało jej wynagrodzenie odpowiadające warunkom rynkowym, określone szczegółowo w umowie pożyczki. Transakcja nie będzie umową tzw. krótkiej sprzedaży, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego.

W czasie trwania umowy pożyczki, Pożyczkobiorca jako właściciel Obligacji będzie korzystał z nich w pełnym zakresie, tj. będzie miał prawo m.in. do otrzymywania należnych odsetek.

W tym zakresie umowa pożyczki będzie zbliżona do umowy pożyczki rzeczy oznaczonych co do gatunku, która przenosi ich własność na Pożyczkobiorcę (wraz z udzieleniem pożyczki) lub na Wnioskodawcę (wraz z jej zwrotem). Na podstawie zawartej umowy pożyczki nie dojdzie więc do definitywnego zbycia Obligacji, którego wyłącznym celem byłoby przeniesienie prawa własności Obligacji.

Wykonanie umowy pożyczki Obligacji ma polegać na ich wydaniu Pożyczkobiorcy. W rezultacie, Wnioskodawca utraci wszelkie prawa z pożyczonych Obligacji, a Pożyczkobiorca nabywa prawo do korzystania z nich przez czas określony w umowie. Po upływie okresu, na który umowa pożyczki zostanie zawarta, Pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zwrotu papierów wartościowych.

W związku z powyższym nie można uznać, że udzielenie i wykonanie umowy pożyczki poprzez przeniesienia na Pożyczkobiorcę własności Obligacji będzie stanowić definitywne zbycie tych Obligacji. Przeniesienie prawa własności Obligacji ma bowiem charakter tymczasowy i jest niezbędne do właściwego korzystania przez Pożyczkobiorcę z przedmiotu umowy zatem jego celem nie jest przeniesienie własności lecz stworzenie warunków do korzystania przez Pożyczkobiorcę z przedmiotu umowy przez czas określony w umowie pożyczki.

W konsekwencji pożyczenie Obligacji Pożyczkobiorcom nie będzie „wydatkowaniem” ostatecznym i „rzeczywistym”, do którego odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w przywołanym wyżej wyroku z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. II FSK 849/20 i nie będzie miało wpływu na zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów lokowanych przez Wnioskodawcę na nabycie Obligacji.

Ad 3.

Wnioskodawca wskazuje, że otrzymane przez niego dochody z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że dochody „otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami” oznaczają dochody uzyskane z tytułu realizacji uprawnień wynikających z realizacji Obligacji, które Wnioskodawca najpierw pożyczył Zarządzającym, a następnie zostały mu przez nich zwrócone.

Z kolei dochody „otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji” oznaczają wszelkie dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających z tytułu zawarcia umów pożyczek.

Wnioskodawca wskazuje, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (ani inne przepisy ustawy o CIT) nie odnosi się do źródła pochodzenia dochodów podatnika, tym samym należy przyjąć, że wszelkie dochody Wnioskodawcy (w tym także te z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami oraz dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji), które zostanę przeznaczone zgodnie z tym przepisem podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w:

W piśmie Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2009 r., IPPB5/423-202/08-4/DG, SP 2009/5, s. 51, wskazano, że: „Dochód związku uzyskany ze sprzedaży noclegów i posiłków osobom niebędącym uczestnikami kursów szkoleniowych jest źródłem przychodu, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony na cele statutowe związku”.

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 października 2019 r., sygn. I SA/Łd 364/19, w którym sąd ten stwierdził, że: „W świetle powołanego przepisu źródło pochodzenia przychodu nie ma istotnego znaczenia dla zastosowania spornego zwolnienia. Okoliczność, że członkowie stowarzyszenia uiszczali należności nazywane <wpisowe>, czy opłata członkowska, nie oznacza jeszcze, że te opłaty były przeznaczone na realizację celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.do.p.”

Ad 4.

W uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do Pytania nr. 3 Wnioskodawca jednoznacznie wykazał, że osiągane przez niego dochody otrzymane z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji.

Ponadto, w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku Fundacja wskazała, że Obligacje, które będą nabywane przez Fundację z dochodów otrzymanych przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami a także z dochodów otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji mogą być przedmiotem dalszego obrotu przez Fundacje, tj. mogą być: (i) przekazane w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne lub (ii) przekazane na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych.

W tym zakresie podkreślenia wymaga, że ustawodawca w art. 17 ust. 1e pkt 1 ustawy o CIT uzależnił stosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT wyłącznie od nabycia przez podatnika opisanych w tym przepisie aktywów. Ponadto, lokowanie dochodu poprzez nabycie Obligacji nie jest równoznaczne z jego wydatkowaniem w rozumieniu art. 17 ust. 1f ustawy o CIT.

Tym samym w ocenie Wnioskodawcy lokowanie tych dochodów w sposób opisany w art. 17 ust. 1e w zw. z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT będzie skutkowało stosowaniem przez Wnioskodawcę zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Powyższe regulacje określają zatem, że poza przeznaczeniem dochodu na cele wymienione w art. 17 ust. 1 ustawy CIT, istotne znaczenie ma również faktyczne wydatkowanie tego dochodu na preferowane przez ustawodawcę cele.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

W orzecznictwie wskazuje się, że z zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż zwolnienie dotyczy określonej kategorii dochodów, które muszą być przeznaczone, jak i wydatkowane na opisane w ustawie cele. Zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych wymogów. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele. Analizowane zwolnienie jest jedną z form ulg podatkowych, a więc stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu norma ta winna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej, gdyż mogłoby to prowadzić do zatarcia wyjątkowego charakteru ulgi podatkowej.

Ponadto, w art. 17 ust. 1e ustawy CIT, ustawodawca określił katalog tzw. „pośredniego” wydatkowania dochodu na cele uprawniające do skorzystania ze zwolnienia, który obejmuje jedynie lokowanie dochodu, poprzez nabycie spełniające określone warunki. Ten pośredni sposób został ograniczony do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Jednocześnie podkreślić należy, że zbiór rodzajów lokowania środków pieniężnych, uprawniających podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 ustawy jest zbiorem zamkniętym, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

 1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

 2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

 3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W myśl art. 17 ust. 1f ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Ad 1 i 2

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie:

- czy przekazanie Obligacji w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji;

- czy przekazanie Obligacji na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Fundacji wydatkowanych na nabycie tych Obligacji.

Przepis art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnienie stosuje się w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie m.in. obligacji Skarbu Państwa.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego lokowanie oznacza „umieszczać, rozmieszczać, sadowić, lokować pieniądze, kapitały, zabezpieczać pieniądze, kapitały, wpłacając je do banku na poczet lub wkładać je w jakiś interes, żeby osiągnąć zysk lub uniknąć straty”.

Lokowanie w rozumieniu art. 17 ust. 1e ustawy o CIT to zabezpieczanie pieniędzy przez m.in. nabywanie wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa.

Zauważyć należy, że systematyka art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wskazuje, że ustawodawca, dopuszczając w art. 17 ust. 1b ustawy także pośredni sposób wydatkowania dochodu na cel społecznie użyteczny z zachowaniem prawa do zwolnienia podatkowego, w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT ten pośredni sposób ograniczył do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Nie oznacza to jednak, że językowe znaczenie pojęcia „lokowanie” utraciło tym samym całkowite znaczenie.

W związku z zakupem obligacji Skarbu Państwa, który nie ma na celu lokowania, tj. zabezpieczenia środków pieniężnych nie spełnia warunku wynikającego ze zdania wstępnego z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT i tym samym nie pozwala na skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe na gruncie niniejszej sprawy zakup obligacji, które następnie zostaną przekazane:

- w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami,

- na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych

nie będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1e w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przekazanie nabytych uprzednio Obligacji w ramach umowy o zarządzanie oraz na podstawie umowy pożyczki nie jest nabyciem obligacji Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT. Fundacja nie lokuje swoich dochodów w nabycie obligacji, żeby uzyskać dodatkowe dochody z tytułu posiadania Obligacji i zabezpieczyć swoje środki pieniężne, tylko nabywa Obligacje, żeby przekazać je innemu podmiotowi i w związku z tym uzyskać dodatkowe dochody. Fundacja w taki sposób zamierza prowadzić działalność związaną z nabytymi obligacjami. Obligacje takie nie służą ulokowaniu dochodów Fundacji, które zostaną przeznaczone na działalność statutową – a wyłącznie w takim przypadku ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1e w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W analizowanej sprawie Fundacja nabywa Obligacje nie jednak w celu ulokowania nadwyżek finansowych, ale aby oddać je innym podmiotom i uzyskać z tego tytułu dodatkowe dochody.

Potwierdzeniem powyższego jest wskazanie przez Wnioskodawcę (w odniesieniu do pożyczek obligacji), że to Pożyczkobiorca jako właściciel obligacji Skarbu Państwa będzie korzystał z tych obligacji w pełnym zakresie, tj. będzie miał prawo m.in. do otrzymywania należnych odsetek. Zatem to nie Fundacja będzie czerpać dochody z tytułu posiadania Obligacji, tylko inny podmiot. Natomiast Fundacja uzyska dochód z tytułu udzielenia odpłatnej pożyczki obligacji, ale w takim przypadku nie dochodzi do lokowana dochodu w Obligacje Skarbowe, tylko Fundacja prowadzi działalność związaną z obligacjami – udziela pożyczek obligacji.

Takie działania nie wypełniają przesłanek zwolnienia, o których mowa w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Należy podkreślić, że działania mające na celu „generowanie dochodów” należy traktować jako działalność gospodarczą (zarobkową). Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania tego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W takim przypadku, nawet jeśli dochody uzyskane z działalności gospodarczej w późniejszym okresie w całości zostaną przeznaczone na cele statutowe (niezarobkowe) zbieżne z celami statutowymi Wnioskodawcy, to jednak dochody przeznaczone i wydatkowane na działalność zarobkową nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie omawianego przepisu.

Należy mieć na względzie, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) i w związku z tym winny być interpretowane w sposób ścisły, a jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

W konsekwencji zwolnione z opodatkowania nie będzie nabycie Obligacji, które następnie zostaną przekazane w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami oraz na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 - jest nieprawidłowe.

Ad 3

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest także kwestia ustalenia czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy raz jeszcze należy podkreślić, że ustawodawca w analizowanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zwalnia z opodatkowania wszelkie dochody (z wyłączaniem dochodów, o których mowa w ust. 1a), podatników realizujących określone w przepisie cele statutowe w części przeznaczonej na te cele, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższym dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami (tj. dochody pochodzące z wykupu obligacji) a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji (tj. odsetki, opłaty manipulacyjne, prowizje) będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych pod warunkiem przeznaczenia ich w całości na działalność statutową Fundacji zbieżną z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust . 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem aby stwierdzić, czy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy dokonać analizy celów statutowych tj. ustalić czy wszystkie cele statutowe Fundacji pokrywają się z celami ujętymi w tym przepisie.

Z treści wniosku wynika, że statut Fundacji odzwierciedla w istocie zadania sfery publicznej określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571).

Cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są jednak zawężone w stosunku do ww. zadań sfery publicznej i nie obejmują wszystkich zadań wskazanych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z przedstawionych okoliczności wynika więc, że nie wszystkie cele wskazane w statucie Fundacji odzwierciedlają wprost cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli działalność:

- naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu,

- w zakresie ochrony środowiska,

- w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

- w zakresie dobroczynności,

- w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także

- w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz

- kultu religijnego.

Innymi słowy, ze statutu Wnioskodawcy wynika, iż realizuje on również cele które nie są  preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przykładowo takie jak działalność wspierająca przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy, integracja biznesowo-społeczna, działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

Nie wszystkie cele statutowe wskazane przez Państwa zostały również na tyle precyzyjnie określone, by wprost odpowiadały celom statutowym preferowanym przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tymczasem, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione.

Odnosząc się zatem do celów statutowych wskazanych w treści przedmiotowego wniosku stwierdzić należy, że część z nich stanowi cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, przykładowo takie jak pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej celem wyrównania szans tych osób i rodzin, pomoc socjalna, działalność charytatywna, działalność na rzecz ochrony i promocji zdrowia, działalność w zakresie ochrony klimatu, wspieranie i upowszechniania kultury fizycznej.

Wskazane powyżej cele statutowe noszą znamiona celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, czyli w zakresie działalności naukowej czy naukowo-technicznej oraz oświatowej, działalności kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, w zakresie ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, czy dobroczynności.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu Fundacji na cele zgodne z wymienionymi w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT warunkować będzie możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ponadto jak już uprzednio wskazano, nie wszystkie cele statutowe Wnioskodawcy zostały w sposób na tyle precyzyjnie określony, by jednoznacznie rozstrzygnąć o ich tożsamości z celami preferowanymi przez ustawodawcę.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Organ podatkowy wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Odnosząc się zatem do postawionego pytania w zakresie możliwości zastosowania omawianego zwolnienia przedmiotowego w przypadku przeznaczenia dochodu na cele statutowe wymienione w opisie zdarzenia przyszłego, nie można w pełni podzielić Państwa stanowiska, w świetle którego ma prawo do zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w przypadku przeznaczenia dochodu na wszystkie z pośród wymienionych celów statutowych.

Zatem stanowisko Państwa zgodnie, z którym dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami (dochody pochodzące z wykupu obligacji) a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji (odsetki, opłaty manipulacyjne, prowizje) będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone w całości na działalność statutową Fundacji:

- w części w jakiej wydatkowane będą na cele statutowe Fundacji które pokrywają się z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – jest prawidłowe;

- w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

Ponadto, przedmiotem interpretacji, stosowanie do zadanego przez Państwa pytania nie było rozstrzygnięcie, czy wszystkie z Państwa celów statutowych mieszczą się w zakresie dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zatem nie dokonano oceny w tym zakresie, ponieważ przedstawiony opis sprawy na to nie pozwalał, a ponadto nie sformułowali Państwo stanowiska w tym zakresie, do którego Organ mógłby się odnieść. Zatem jedynie wskazano, że nie wszystkie spośród Państwa celów statutowych pokrywają się z preferowanymi przez ustawodawcę wymienionymi w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jednakże kwestia ta powinna być przedmiotem odrębnego wniosku, który dotyczyłby tej kwestii.

Ad. 4

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest także kwestia ustalenia czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami (dochody pochodzące z wykupu obligacji) a także dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji (odsetki, opłaty manipulacyjne, prowizje) będą zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one zainwestowane przez Fundację w sposób określony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Jak wskazano powyżej ważny jest cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej lub inne.

Zatem dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji uprawnień wynikających z Obligacji otrzymanych od Zarządzających aktywami (dochody pochodzące z wykupu obligacji) oraz dochody otrzymane przez Wnioskodawcę od Zarządzających aktywami w związku z przekazaniem im Obligacji (odsetki, opłaty manipulacyjne, prowizje) będą korzystały ze zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku, w którym zostaną one przeznaczone na zakup przez Fundację obligacji Skarbu Państwa, o których mowa w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, o ile nie będą one przedmiotem dalszego obrotu.

Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ma także zastosowanie w przypadku lokowania dochodów poprzez zakup obligacji Skarbu Państwa, co jak wynika z wniosku będzie miało miejsce w analizowanej sprawie. Bez znaczenie pozostaje sposób uzyskania dochodu, a istotne jest jego przeznaczenie. Zatem dochód uzyskany w sposób opisany w pytaniu nr 4 lokowany w sposób określony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT (tj. na nabycie Obligacji Skarbu Państwa), będzie podlegał zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jednakże w przypadku gdy nabyte Obligacje Skarbu Państwa będą przedmiotem dalszego obrotu, tj. zostaną przekazane:

- w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) lub

- przekazane na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych,

to w takim przypadku nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, co zostało szczegółowo wyjaśnione w ramach odpowiedzi na pytania nr 1 i 2.

Zdaniem Organu, w tym przypadku nie dochodzi do „lokowania dochodów”, a mamy do czynienia z działalnością gospodarczą (zarobkową) w postaci inwestowania, zatem nie może być mowy o wypełnieniu dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 w części dotyczącej:

- zakup przez Fundację obligacji Skarbu Państwa, o których mowa w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, w sytuacji gdy nie będą one przedmiotem dalszego obrotu - jest prawidłowe,

- zakup przez Fundację obligacji Skarbu Państwa, o których mowa w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, w sytuacji gdy zostaną przekazane w ramach umowy o zarządzanie portfelem na rzecz Zarządzających aktywami (innych niż alternatywne spółki inwestycyjne) lub przekazane na podstawie umowy pożyczki na rzecz alternatywnych spółek inwestycyjnych – jest nieprawidłowe. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00