Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-12-19

Przejście pracownika na emeryturę - obowiązki pracodawcy (cz. II)*

Jakie środki dowodowe mogą potwierdzać przebyte przez pracownika okresy ubezpieczeniowe? O czym powinien pamiętać pracodawca wystawiając pracownikowi świadectwo pracy lub zaświadczenie?

Jan Witkowski
Udowodnienie okresów składkowych i nieskładkowych przypadających przed wejściem w życie reformy systemu ubezpieczeń społecznych oraz systemu emerytalno-rentowego (a więc przed 1 stycznia 1999 r.), jak również osiąganych wtedy wynagrodzeń prawie zawsze wymaga dostarczenia do ZUS określonego dokumentu poświadczającego te okoliczności. W związku z tym konieczne stało się nałożenie określonych obowiązków w tym zakresie również na pracodawców, którzy muszą je wykonać w stosunku do swoich obecnych lub byłych pracowników zamierzających przejść na emeryturę. Zgodnie z art. 125 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn.zm.) pracodawca jest zobowiązany do współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania emerytury, a także do wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do tego świadczenia oraz jego wysokości.
Natomiast przebieg całego okresu ubezpieczenia przebytego przez pracownika od 1 stycznia 1999 r., pozwalającego organowi ZUS na ustalenie prawa do emerytury i jej wysokości, powinien znajdować się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Przypadające od tej daty okresy ubezpieczenia, okresy pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wypłaconego na podstawie przepisów kodeksu pracy, okresy pobierania zasiłku chorobowego i opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego, a także dane dotyczące wysokości wynagrodzenia oraz wysokości odprowadzonych składek na ubezpieczenie społeczne w tych okresach są rejestrowane na koncie ubezpieczonego i na tej podstawie uwzględniane przez ZUS. W praktyce może się okazać, że przynajmniej za początkowe lata funkcjonowania nowego systemu ubezpieczeń społecznych dane rejestrowane na koncie ubezpieczonego mogą być niekompletne.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00