Artykuł
Bruksela oceni nowy „pakiet paliwowy”
Import, wewnątrzwspólnotowe i krajowe dostawy paliwa do składu podatkowego, transakcje realizowane w takim magazynie i powiązane z nimi usługi będą opodatkowane zerową stawką VAT. Podatek trzeba by zapłacić dopiero z chwilą, gdy towar opuści miejsce składowania
Przedsiębiorca, który wprowadziłby paliwo do składu podatkowego, zachowa prawo do odliczenia daniny od wydatków poniesionych przy okazji realizacji poprzedniej transakcji w łańcuchu.
Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT, który jest konsultowany z unijnymi ekspertami z komitetu doradczego ds. podatku od wartości dodanej (komitet VAT). Dokument nie został jeszcze opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Można go jednak znaleźć wraz z obszernym omówieniem na internetowych stronach komitetu ds. VAT.
Zastąpi pakiet paliwowy
Nowelizacja ustawy o VAT jest niezbędna z uwagi na wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 9 września 2021 r. (sygn. akt C-895/19), który jako pierwsi opisaliśmy w artykule „Pakiet paliwowy idzie do kosza” (DGP nr 177/2021). TSUE uznał wtedy, że art. 103 ust. 5a ustawy o VAT jest niezgodny z przepisami unijnymi. Przypomnijmy, że zakwestionowana regulacja nakazuje zapłatę podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w ciągu 5 dni od sprowadzenia paliwa na terytorium Polski. TSUE orzekł jednak, że obowiązek zapłaty daniny nie może powstać, zanim podatek z tytułu WNT stanie się wymagalny na podstawie art. 69 i art. 222 unijnej dyrektywy VAT. To zaś oznacza, że przedsiębiorcy nie muszą płacić swojego zobowiązania w ciągu 5 dni od sprowadzenia paliwa silnikowego z innego kraju unijnego na terytorium Polski.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right