Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-11-15

Jak gmina powinna rozliczyć w VAT dotację na usuwanie folii i odpadów rolniczych

Gmina (podatnik VAT czynny) zrealizowała program finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Przedsięwzięcie to polega na przyjęciu dostarczonych przez rolników, odpowiednio posegregowanych odpadów rolniczych, tj. odpadów z folii rolniczej czarnej i białej, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu big bag. Odpady są przyjmowane w wyznaczonym przez gminę miejscu przez pracownika firmy X, która jest odpowiedzialna za odbiór, transport i utylizację tych odpadów na podstawie umowy zawartej z gminą. Rolnicy we własnym zakresie są zobowiązani dostarczyć odpady rolnicze w wyznaczone miejsce. Gmina na początku listopada 2023 r. otrzymała od firmy X fakturę za jej usługi (wystawioną na gminę). Gmina nabywa te usługi we własnym imieniu, natomiast nie zawiera umów z mieszkańcami (rolnikami) na wykonanie prac w ramach zadania. Gmina nie pobiera od uczestników (rolników) biorących udział w zadaniu opłaty z tytułu odbioru folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej. Gmina nie określiła rolnikom warunków, jakie muszą spełnić, aby móc uczestniczyć w przedmiotowym przedsięwzięciu. W naborze mogli wziąć udział wszyscy rolnicy z terenu gminy, którzy składali zgłoszenia do urzędu przed złożeniem przez gminę wniosku o dofinansowanie. Realizacja zadania z zakresu usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej była uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków NFOŚiGW, tj. gdyby gmina nie otrzymała dofinansowania, to nie realizowałaby tego zadania. Gmina nie mogła przeznaczyć otrzymanej dotacji na inny cel, ale żeby ją uzyskać, musiała złożyć wniosek o płatność i przedstawić dokumenty rozliczeniowe, m.in. fakturę od firmy odbierającej odpady, dowód zapłaty, protokół odbioru. Zapłata przez gminę firmie X odbywała się po cenach rynkowych. Gmina nie nakładała marży, realizacja zadania nie miała na celu osiągania przez gminę stałego dochodu i zysku z tego tytułu. Z otrzymanej dotacji pokryje wszystkie wydatki kwalifikowane, tj. kwotę netto za zebranie i zutylizowanie folii i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej. Dotacja została przyznana na zasadzie refundacji w kwocie 400 000 zł, którą gmina otrzymała 14 listopada 2023 r. Wysokość otrzymanej dotacji była uzależniona od ilości zebranych odpadów. Gmina nie zamierza regularnie świadczyć usług polegających na odbiorze, transporcie i utylizacji ww. odpadów rolniczych ze swojego terenu. Gmina rozlicza VAT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Jak powinna rozliczyć na gruncie VAT dotację na usuwanie folii rolniczych otrzymaną ze środków NFOŚiGW?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00