Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-11-23

Wielkość zapasów w firmie - ocena i wpływ na rentowność

Zapasy, jako składnik majątku obrotowego, mają wieloraki wpływ na wielkość ponoszonych kosztów działalności, wysokość osiąganych efektów finansowych, a także sytuację płatniczą przedsiębiorstwa. Z tego też powodu powinny być one przedmiotem analizy obejmującej ocenę poziomu utrzymywanych zapasów, ich struktury oraz skutków ekonomicznych i finansowych dla przedsiębiorstwa.

W „Serwisie FK” nr 42/2004 zostały przedstawione rodzaje zapasów występujących w firmie oraz sposoby optymalizacji kosztów związanych z zapasami. Tym razem przeprowadzona zostanie analiza poziomu zapasów. Celem analizy jest ocena rozmiarów utrzymywanych zapasów. Należy ustalić, czy zapasy są wysokie czy niskie, czy ich wielkość wzrosła czy spadła w stosunku do poprzedniego okresu lub planu, jakie skutki spowodowała zmiana wielkości zapasów.
Wielkość utrzymywanych zapasów może być oceniana na tle ogólnej wartości aktywów, aktywów obrotowych lub sprzedaży. Relacja zapasów do aktywów ogółem ukazuje udział zapasów jako składnika aktywów. Wzrost tego udziału oznacza powiększenie się zapasów w stosunku do pozostałych składników majątku. Relacja zapasów w stosunku do aktywów obrotowych ukazuje ich udział w grupie aktywów uczestniczących bezpośrednio w obrocie i charakteryzujących się największą płynnością. Wzrost udziału zapasów w aktywach obrotowych może spowodować trudności płatnicze przedsiębiorstwa. Relacja zapasów do wielkości sprzedaży stanowi wskaźnik poziomu zapasów lub wskaźnik zaangażowania zapasów. Wskaźnik ten ustala się następująco:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00