Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-04-19

Umowy o współpracy gospodarczej - aspekty podatkowe

Skutki podatkowe kooperacji: Stała kooperacja między przedsiębiorcami wymaga wprowadzenia do umów wielu zapisów, które pociągają za sobą określone skutki podatkowe. Ponieważ podstawą formalną są umowy nienazwane łączące w sobie elementy wielu umów prawa cywilnego, pojawiają się wątpliwości co do podatkowego traktowania tych umów. Wszystko to sprawia, że decydując się na podpisanie umowy o współpracy przedsiębiorcy powinni starannie przeanalizować jej skutki podatkowe, nie tylko na gruncie podatku dochodowego i VAT, ale i podatku od czynności cywilnoprawnych.
Decydując się na współpracę gospodarczą należy zwrócić uwagę na jej skutki podatkowe. W większości przypadków transakcje między podmiotami współpracującymi będą w sferze przepisów podatkowych traktowane jak zwykłe transakcje handlowe. Jednak w niektórych sytuacjach z faktu współpracy mogą wynikać pewne specyficzne skutki podatkowe. Dzieje się tak m.in. w przypadku współpracy gospodarczej między podmiotami powiązanymi, ale nie tylko. Także firmy preferencyjnie traktujące stałych kooperantów muszą na bieżąco analizować skutki podatkowe współpracy. Przedstawimy kilka najczęściej pojawiających się problemów, odwołując się przy tym do praktyki, a tym samym - stanowiska organów podatkowych.
Wybrane problemy podatkowe w umowach o współpracy handlowej
Różnego rodzaju umowy o współpracy handlowej są najczęściej spotykaną w praktyce formalną podstawą kooperacji między podmiotami gospodarczymi. Zawierają je m.in. duże sieci handlowe ze swoimi dostawcami, producenci ze sprzedawcami. Z uwagi na znaczenie tych umów i ich często niestandardowe postanowienia są one przedmiotem wzmożonego zainteresowania organów podatkowych. W artykule zwrócono uwagę na zapisy, które mogą budzić wątpliwości co do ich skutków podatkowych.
Rabaty i nieodpłatne świadczenia dla kooperantów
Częstym zjawiskiem jest udzielanie rabatów (bonifikant czy skont) - obniżek ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażonych procentowo lub kwotowo - oraz wykonywanie bezpłatnych usług na rzecz kooperantów. Przy czym przez bonifikatę (rabat) należy rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00