Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-09-14

Urzędnicy państwowi i samorządowi. Pracownicy samorządowi

Dorota Wołoszyn
Podstawowym aktem prawnym określającym status prawny, a więc prawa i obowiązki tej grupy pracowników, jest ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).
Ustawa o pracownikach samorządowych jest uznawana za pragmatykę pracowników samorządowych, co oznacza, że reguluje ona w sposób całkowity i odmienny od powszechnego prawa pracy stosunki pracy szczególnej grupy pracowników.
Kodeks pracy jest jedynie pomocniczym źródłem prawa dotyczącym stosunku pracy pracowników samorządowych. Jego przepisy stosuje się odpowiednio w sprawach nieuregulowanych w ustawie (art. 31 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).
Pracownikiem samorządowym według przepisów ustawy jest osoba zatrudniona w następujących podmiotach:
• urzędzie marszałkowskim, wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
• starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych,
• urzędzie gminy, jednostkach pomocniczych gminy oraz gminnych jednostkach i zakładach budżetowych,
• biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
• biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Podstawowym kryterium, na podstawie którego dokonuje się oceny, czy daną osobę można zaliczyć do kategorii pracowników samorządowych, jest miejsce zatrudnienia.
Wskazanym podmiotom, w których zatrudniani są pracownicy samorządowi, ustawa przyznaje status pracodawców samorządowych. W ustawie dokonano jednak rozróżnienia pracodawców od podmiotów, które zostały uprawnione do dokonywania w imieniu pracodawców samorządowych czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
Status pracownika samorządowego został uzależniony od spełnienia zawartych w art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wymogów, jakimi są:
• posiadanie obywatelstwa polskiego,
• posiadanie odpowiedniego stażu pracy oraz odpowiednich kwalifikacji,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00