Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2013-07-26

Na jakich zasadach ubezpieczeniom podlega osoba krótkoterminowo zatrudniona w okresie wakacyjnym

Przedsiębiorcy, którzy w celu zastąpienia pracowników przebywających na urlopie poszukują osób do zatrudnienia na krótki okres, powinni zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń. Pozwoli to nie tylko na prawidłowe ustalenie obowiązku ubezpieczeniowego za zatrudnionych, ale też na uzyskanie oszczędności w zakresie składek ZUS.

Firma, która zamierza powierzyć pracę wykonywaną dotychczas przez nieobecnych pracowników, często w pierwszej kolejności proponuje dodatkowe zatrudnienie swoim własnym pracownikom. Pracodawca ma prawo zawrzeć ze swoim pracownikiem odrębną umowę cywilnoprawną, ale czynności wykonywane na jej podstawie muszą znacząco różnić się od obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Nie dochodzi wówczas do obejścia przepisów Kodeksu pracy.

Umowa zlecenia z urlopowanym pracownikiem

Z powierzeniem pracownikowi dodatkowych prac możemy mieć do czynienia nie tylko w okresie, kiedy świadczy on pracę etatową. Dodatkowa umowa cywilnoprawna może zostać zawarta za zgodą stron, również w trakcie urlopu wypoczynkowego pracownika.

Zobacz e-Poradnik "Zatrudnianie zleceniobiorców" dostępny na www.inforfk.pl

Na potrzeby ubezpieczeń społecznych osoba świadcząca pracę na podstawie stosunku pracy, która jednocześnie realizuje umowę cywilnoprawną (zarówno zlecenia, jak i o dzieło) zawartą z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, a także w ramach której wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy (mimo że zawarła ją z innym podmiotem niż pracodawca), jest traktowana jak pracownik (art. 8 ust. 2a ustawy systemowej). Od przychodu z umowy zlecenia (również od zawartej z własnym pracownikiem umowy o dzieło) należy pobierać składki na zasadach obowiązujących pracowników, tj. na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe), na ubezpieczenie zdrowotne, a także - pod ustawowymi warunkami - na FP, FGŚP oraz FEP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00