Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-02-07

Jak ustalić i nałożyć na pracownika karę pieniężną

Pracodawca może dyscyplinować pracowników, stosując wobec nich kary porządkowe - upomnienie, naganę lub karę pieniężną. Karę pieniężną może nałożyć m.in. za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp czy opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia. Wpływy z kar pieniężnych zatrudniający przeznacza na poprawę warunków bhp w zakładzie. Kontrolę w zakresie prawidłowości wydatkowania tych środków sprawują związki zawodowe i Państwowa Inspekcja Pracy.

Katalog uchybień, za które można pracownikowi wymierzyć karę porządkową, jest ograniczony co do zakresu. Pracodawca może jednak w przepisach wewnątrzzakładowych uszczegółowić, za jakie konkretne zachowania lub zaniechania będzie stosował określony rodzaj kary. Za te same przewinienia pracodawca może wymierzyć więcej niż jeden rodzaj kary i nie ma tu żadnych ustawowych ograniczeń.

Nakładanie kary pieniężnej

Pracodawca może nałożyć na pracownika karę pieniężną za:

● nieprzestrzeganie przepisów bhp lub przepisów przeciwpożarowych,

● opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,

● stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.

Przesłankami odpowiedzialności pracowniczej jest bezprawne działanie i wina pracownika (bez względu na jej rodzaj - umyślna czy nieumyślna).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00