Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2013 r., sygn. I FSK 774/12

Obliczając podatek od towarów i usług w turystyce, należy zsumować marże dodatnie i ujemne od wszystkich sprzedanych wycieczek klientom.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 10 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 1535/11 w sprawie ze skargi Biura Turystyki J. Sp. jawna na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.

1.1. Wyrokiem z 8 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 1535/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w sprawie ze skargi Biura Turystyki J. sp. j. (dalej: "spółka", "wnioskodawca") uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną Ministra Finansów z 10 czerwca 2011r., nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że spółka zwróciła się do Ministra Finansów z pytaniem, czy istnieje możliwość obniżenia podstawy opodatkowania poprzez uwzględnienie w obliczeniach strat (marży ujemnej).

Spółka opisując zdarzenie przyszłe wskazała, że specjalizuje się w organizowaniu wypoczynku w kraju i za granicą. Jednoczenie nadmieniła, że w związku z sytuacją w niektórych krajach, organizacja imprez wiąże się z dużym ryzykiem poniesienia straty, ponieważ po wpłacie zaliczek nie ma praktycznie możliwości ich odzyskania. Spółka zaznaczyła, iż czynnikiem zagrażającym jest także rezygnacja klientów oraz niska sprzedaż pierwszych i ostatnich turnusów.

W uzupełnieniu wniosku spółka podała, że jest podatnikiem VAT i VAT UE, nie korzysta ze zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, działa we własnym imieniu i na własny rachunek, składa deklaracje kwartalne, a do opodatkowania stosuje art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej: "ustawa o VAT"). W dalszej części spółka wskazała, iż dla każdej imprezy prowadzi oddzielną ewidencje przychodów i kosztów, które księgowane są na wydzielonym koncie, do tej pory bez uwzględniania marży ujemnej. Kalkulacja jest robiona z marżą, określającą zysk biura. W momencie mniejszej sprzedaży cena usługi dla turysty nie ulega zmianie, czego skutkiem jest powstanie marży ujemnej, którą spółka oblicza jako różnicę między kwotą należności a ceną nabycia. Zdaniem spółki z treści ustawy o VAT nie wynika, że marża musi być wartością dodatnią, a zatem zasadnym byłoby, aby marża ujemna obniżała podstawę opodatkowania za okres rozliczeniowy, w którym następuje zakończenie imprezy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00