Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 marca 2013 r., sygn. II OSK 2166/11

 

Dnia 13 marca 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl sędzia NSA Jerzy Bujko /spr./ sędzia NSA Leszek Kamiński Protokolant starszy asystent sędziego Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 14 lipca 2011 r. sygn. akt II SA/Bk 282/11 w sprawie ze skargi J.S. na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki samowolnie realizowanego budynku gospodarczego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 lipca 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę J.S. na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki samowolnie realizowanego budynku gospodarczego położnego na działce nr 1 w Z., ul. S., gmina S.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] grudnia 2010 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku, na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), nakazał J.S. rozbiórkę przedmiotowego budynku gospodarczego. Organ I instancji wyjaśnił, że w dniu 12 sierpnia 2010 r. inwestor zgłosił w Starostwie Powiatowym w Białymstoku zamiar wykonania remontu drewnianego budynku gospodarczego polegającego na wymianie pokrycia dachowego z eternitu na blachę i uzupełnieniu ubytków w ścianie. W toku czynności kontrolnych ustalono, że w budynku gospodarczym zrealizowane zostały 3 ściany zewnętrzne o wysokości od 2 do 3 m z różnorodnych materiałów rozbiórkowych (gruzu, cegieł, betonu). Ponadto budynek ten jest realizowany w odległości około 20 -30 cm od betonowego ogrodzenia sąsiedniej działki nr 230/2 oraz 1,80 m od istniejącego na niej obiektu. Dotychczasowy budynek gospodarczy był drewniany z jednospadowym dachem ze spadem w kierunku własnej działki, pokrytym dachówką cementową, posiadał wymiary 3 x 4 m i usytuowany był około 1 m od granicy i 3,50 m od istniejącego budynku na działce. Obecnie obiekt znacznie przekracza wymiary uprzednio istniejącego obiektu budowlanego. Organ stwierdził, że inwestor realizując budynek o wymiarach przekraczających wymiary zadeklarowane w zgłoszeniu dopuścił się budowy nowego obiektu budowlanego bez pozwolenia na budowę. Z uwagi na to, że przedmiotowa budowa swoim usytuowaniem w stosunku do działki sąsiedniej narusza warunki techniczne określone w § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 ze zm.) oraz sposób jej realizacji jest niezgodny ze sztuką budowlaną i stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ludzi i wznoszonego obiektu, organ stwierdził, że w sprawie nie można wdrożyć procedury legalizacyjnej z art. 48 ust. 2 i 3 prawa budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00