Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. II OSK 3522/19

Prace budowlane, które prowadzą do zmian w parametrach konstrukcyjnych budynku, takich jak jego całkowita objętość, powierzchnia, która jest zabudowana, oraz zmiany w wymiarach jak wysokość, długość, szerokość są klasyfikowane jako rozpoczęcie nowej budowy. Dotyczy to również sytuacji, gdy prace były pierwotnie zgłaszane jako inne rodzaje projektów budowlanych lub zgłoszone z pewnymi nieprawidłowościami. Jeżeli takie roboty są przeprowadzane bez wcześniejszego uzyskania pozwolenia na budowę, konieczna jest ich legalizacja zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa budowlanego. 

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. WSA Jan Szuma (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. C. i K. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt II SA/Gd 626/18 w sprawie ze skargi M. C. i K. C. na postanowienie Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gdańsku z dnia 23 sierpnia 2018 r., nr WOP.7722.125.2018.MN w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych i nałożenia określonych obowiązków oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 20 lutego 2019 r., II SA/Gd 626/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę M. C. i K. C. na postanowienie Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gdańsku (zwanego dalej "Wojewódzkim Inspektorem") z dnia [...] sierpnia 2018 r., [...] utrzymujące w zasadniczej części w mocy (poza zmianą terminu wykonania) postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie [...] (zwanego dalej "Powiatowym Inspektorem") z dnia [...] lipca 2018 r., [...] , którym organ ten: wstrzymał roboty budowalne na działce [...] polegające na rozbudowie budynku usługowego o taras oraz nałożył na skarżących jako inwestorów obowiązek przedłożenia dokumentów niezbędnych do legalizacji robót, to jest: a) zaświadczenia Wójta Gminy [...] o zgodności budowy – rozbudowy budynku usługowego, usytuowanego na terenie działki [...] , położonej przy ul. [...] w miejscowości [...] , o taras konstrukcji drewnianej od jego strony wschodniej i południowej o powierzchni zabudowy 9.82 m x 4,2 m x 14,3 m x 2,2 m, z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; b) czterech egzemplarzy projektu budowlanego dla tak opisanej inwestycji, wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem o wpisie projektantów na listę właściwej izby samorządu zawodowego oraz c) oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością – terenem działki ewidencyjnej [...] na cele budowlane.

W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że objęte kontrolą postanowienie wydano na podstawie art. 48 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (na datę decyzji tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 z późn. zm., dalej "P.b."), który określa pierwsze czynności procedury legalizacyjnej w przypadku samowolnej budowy. Przedstawiwszy wynikające z tej regulacji uwarunkowania prawne Sąd przyjął za organami, akceptując przeprowadzone przez nie ustalenia, że M. C. i K. C. dokonali w dniu [...] sierpnia 2017 r. zgłoszenia zamiaru budowy dwóch wiat o powierzchni zabudowy 22,8 m2 i 34 m2 zwieńczonych dachem jednospadowym ze spadkiem 5 % od budynku. W dniu [...] i [...] kwietnia 2018 r. Powiatowy Inspektor przeprowadził oględziny i stwierdził, że zamiast budowy dwóch wiat, do budynku usługowego dobudowano z dwóch stron (od strony wschodniej i południowej) taras o konstrukcji drewnianej, z metalowymi balustradami oraz płaskim deskowanym zadaszeniem. W dniu kontroli na tarasie ustawione były stały, ławki i parasole. Podczas kolejnych oględzin w dniu [...] maja 2018 r. organ doprecyzował, że w kwietniu 2018 r. inwestorzy wykonali roboty budowlane związane z budową tarasów od strony wschodniej i południowej budynku usługowego, usytuowanego na działce [...] w [...]. Tarasy wykonano w konstrukcji drewnianej i stanowią one konstrukcyjną całość okalającą z dwóch stron budynek – połączone są wspólnymi oczepami wspartymi na słupach. Długość tarasu od strony południowej wynosi 14,3 m i szerokość 2,2 m, natomiast długość tarasu od strony wschodniej wynosi 9,82 m i szerokość 4,2 m. Wysokość tarasów wynosi 3,4 m. Wykonano na nich podłogi drewniane i balustrady stalowe, co po wstawieniu drzwi w miejscach istniejących okien na parterze budynku pozwoliło na wytworzenie powierzchni przeznaczonej dla klientów lokalu gastronomicznego. W części południowo – wschodniej w miejscu spadku przebiegającego ciągu komunikacyjnego wykonano dodatkowo podest o wymiarach 5 m x 2,2 m, co umożliwiło przedłużenie wygospodarowanego miejsca pod tarasem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00