Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2023 r., sygn. I FSK 1784/19

Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Mariusz Golecki, , po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 23 maja 2019 r. sygn. akt I SA/Po 223/19 w sprawie ze skargi Miasta i Gminy K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 stycznia 2019 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.757.2018.2.OA w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 maja 2019 r., sygn. akt I SA/Po 223/19, w sprawie ze skargi Miasta i Gminy K. (dalej: Gmina), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor) z dnia 11 stycznia 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że wniesiony przez Gminę wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczył rozliczenia podatkowego w zakresie największego obiektu sportowego prowadzonego przez jednostkę budżetową Gminy, tj. K. Centrum Rekreacji i Sportu "O." (dalej: O.). Gmina wyjaśniła, że w przedmiotowym obiekcie mieszczą się basen, hale sportowe, siłownia, odnowa biologiczna i inne pomieszczenia. W obiekcie świadczone są zarówno usługi podlegające opodatkowaniu VAT, jak i usługi poza systemem VAT. O. jest w stanie określić ilość wszystkich osób, które korzystają z usług świadczonych w obiekcie sportowym, w tym ilość wejść podlegających opodatkowaniu i niepodlegających opodatkowaniu (na podstawie biletów, rejestracji, itp.). Obecnie O. odlicza podatek naliczony od wydatków związanych z działalnością prowadzoną w danym obiekcie i jego utrzymaniem stosując sposób ustalania proporcji (tzw. prewspółczynnik) wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193; dalej: rozporządzenie). W roku 2018 r. wyniósł on 39%. W kolejnych latach prewspółczynnik może być niższy z uwagi na zwiększenie się finansowania Gminy. Analiza dotychczas dokonanych odliczeń prowadzi do wniosku, że stosowana metoda nie pozwala na prawidłowe przyporządkowanie części podatku naliczonego do odpowiadającej mu sprzedaży opodatkowanej (tj. podlegających opodatkowaniu wejść do obiektu sportowego celem skorzystania z usługi w zakresie sportu i/lub rekreacji), a tym samym nie zapewnia neutralności opodatkowania podatkiem VAT. Opodatkowane wejścia do obiektu sportowego celem skorzystania z ww. usług stanowią 81% całkowitej sprzedaży realizowanej w tym zakresie w obiekcie sportowym. Wyliczenie to wynika z ustalenia proporcji w oparciu o metodę ilościowo-powierzchniową (przy uwzględnieniu ilości opodatkowanych wejść i powierzchni obiektu przeznaczonej do działalności sportowo-rekreacyjnej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00