Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13.11.2009, sygn. ITPP1/443-839a/09/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-839a/09/DM

Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy refundowanych leków i wyrobów medycznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu dostawy refundowanych leków i wyrobów medycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu dostawy refundowanych leków i wyrobów medycznych.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem apteki. Sprzedaż leków i wyrobów farmaceutycznych dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, ewidencjonowana jest w dniu sprzedaży za pośrednictwem kas fiskalnych. Sprzedając leki Wnioskodawca nie uzyskuje jednak całości należnej zapłaty od nabywców, gdyż część lub całość kwoty należności jest refundowana na zasadach określonych w art. 36 ust. 1-6 ustawy świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przez Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia. Zwrot odbywa się po złożeniu zbiorczego zestawienia recept za leki za okres 15 dni, ze wskazaniem kwoty należnej refundacji do zwrotu na rachunek bankowy z podziałem na poszczególne stawki podatkowe. W dniu otrzymania refundacji, jest ona dokumentowana fakturą VAT wewnętrzną. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że podpisuje również umowy cesji wierzytelności z hurtowniami z tytułu sprzedaży leków, przykładowo w dniu 26 maja 2009 r. została podpisana umowa ze spółką akcyjną, o którym to fakcie zawiadomiono Narodowy Fundusz Zdrowia, skutkiem czego należne refundacje są przekazywane przez ten podmiot dla spółki akcyjnej. Wnioskodawca zauważa, że nie jest powiadamiany przez Narodowy Fundusz Zdrowia, ani też przez nabywcę wierzytelności o dacie otrzymania refundacji przez nabywcę wierzytelności. Wnioskodawca podnosi również, że zgodnie z zawartą umową, upoważniony przedstawiciel nabywcy wierzytelności, składa oświadczenie o złożeniu przez Wnioskodawcę wniosku o zwrot refundacji i o zaliczeniu w ramach zawartej umowy cesji należnego zwrotu refundacji na poczet wierzytelności za sprzedane Wnioskodawcy leki oraz wyroby farmaceutyczne. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zdarzają się sytuacje, iż po złożeniu do Narodowego Funduszu Zdrowia wniosku o zwrot należnej refundacji, po upływie miesiąca lub też dłuższego okresu czasu, Wnioskodawca po stwierdzeniu, iż wystąpił o refundację w kwocie zawyżonej lub też zaniżonej występuje z korektą rozliczeń za dany okres rozliczeniowy oraz z wnioskiem o zmniejszenie lub też zwiększenie należnej mu refundacji za sprzedane leki oraz wyroby farmaceutyczne. Na powyższą okoliczność jest też wystawiana faktura VAT wewnętrzna korygująca, z której wynika wartość podatku należnego wg poszczególnych stawek podatkowych. Wnioskodawca nadmienia jednocześnie, iż Dyrektor Izby Skarbowej postanowieniami z dnia 6 lipca 2006 r. utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 19 kwietnia 0026 r. oraz postanowienie z dnia 19 kwietnia 2009 r. dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie objętym przedmiotowym wnioskiem. Końcowo Wnioskodawca podnosi, że jest podatkiem podatku od towarów i usług czynnym zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00