Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29.07.2011, sygn. ITPP2/443-642/11/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-642/11/EB

Przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług transportu międzynarodowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług międzynarodowego transportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług międzynarodowego transportu towarów.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Świadczy usługi m. in. transportowe, polegające na przewozie importowanych towarów przybyłych do kraju z terytorium państwa trzeciego. Wykonuje Pan usługi przewozu towarów z terytorium Norwegii do Polski na zlecenie polskiego spedytora czynnego podatnika VAT. Usługa wykonywana jest na podstawie zlecenia otrzymanego od spedytora oraz na podstawie listu przewozowego CMR stosowanego w komunikacji międzynarodowej. W momencie wystawienia faktury VAT, jak również w terminie powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług, posiada Pan jedynie kserokopię listu przewozowego CMR. Oryginalne dokumenty CMR trafiają do spedytora. Kserokopia dokumentu CMR nie jest poświadczona przez notariusza, ani w żaden inny sposób. Odprawa celna odbywa się według procedury DDU Incoterms lub DDP Incoterms. Nie posiada Pan dokumentu potwierdzonego przez urząd celny (kopii dokumentu odprawy celnej SAD lub uwierzytelnionego odpisu z tego dokumentu), z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Fakt zastosowania procedury DDU i DDP odnotowany jest jedynie na liście przewozowym CMR. Oprócz kopii faktury VAT wystawionej przez Pana z tytułu wykonanej usługi oraz kserokopii dokumentu CMR posiada Pan również zlecenie od spedytora, w którym określa on miejsce załadunku i rozładunku oraz termin wykonania usługi. Zlecenie drukuje Pan z otrzymanego maila bez żadnego podpisu ze strony spedytora. Innych dokumentów Pan nie posiada i nie będzie posiadał (w okresie późniejszym spedytor nie przysyła Panu oryginalnych dokumentów CMR oraz podpisanego zlecenia). W związku z powyższym za wykonaną usługę wystawia Pan faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki podatku w wysokości 23%. Kontrahent zwrócił uwagę, iż powinien Pan zastosować stawkę 0% twierdząc, iż z dokumentów przewozowych listu przewozowego CMR wynika, że zastosowano procedurę DDU lub DDP i wartość realizowanego przez Pana transportu wliczona jest w cenę transportowanego towaru i pokryta przez sprzedającego, co powoduje, że doliczony jest do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zgodnie z art. 60 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, miejscem importu towarów jest Państwo Członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do Wspólnoty, czyli Szwecja (tu jak wynika z treści wniosku - odbywa się odprawa celna i towar zostaje dopuszczony do obrotu). Wobec powyższego w przypadku transportu z Norwegii do Polski, krajem wprowadzenia jest Szwecja więc występuje import towaru w rozumieniu polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00