Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2012, sygn. ITPP1/443-823/12/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-823/12/KM

Określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu zafakturowania świadczonych usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 5 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu zafakturowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 5 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu zafakturowania świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny doprecyzowany w uzupełnieniu z dnia 5 września 2012 r.

Spółka zawarła umowę na wykonanie kompletnej, wielobranżowej dokumentacji projektowej, dotyczącej muzeum oraz infrastruktury towarzyszącej, zlokalizowanych na terenie realizacji muzeum, która zostanie opracowana na podstawie koncepcji konkursowej wykonanej przez projektanta i stanowiącej nagrodzoną pracę, konkursową międzynarodowego jednoetapowego konkursu architektonicznego na wykonanie koncepcji konkursowej zgodnie z wytycznymi projektowymi. Ponadto przedmiotem umowy jest świadczenie przez projektanta dla zamawiającego następujących usług dotyczących inwestycji zlokalizowanej na terenie realizacji muzeum (w związku z budową muzeum): wykonanie aktualnej mapy do celów projektowych; pomiary geodezyjne, niezbędne do wykonania mapy do celów projektowych; badania gruntowe, niezbędne do wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej; wykonanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej; przygotowywanie projektów odpowiedzi na zapytania wykonawców robót budowlanych dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane muzeum i infrastruktury towarzyszącej; uzgadnianie dokumentacji i zmian na każdym etapie procesu projektowania z przedstawicielami zamawiającego; wykonywanie nadzoru autorskiego podczas realizacji robót budowlanych muzeum i infrastruktury towarzyszącej; wypełnienie innych obowiązków projektanta przewidzianych w Prawie budowlanym; uczestnictwo w naradach technicznych. (Pełen zakres przedmiotu umowy w załączeniu). Zakres przedmiotu umowy został podzielony na etapy, tj. Etap I - Projekt Koncepcyjny; Etap II - Projekt Budowlany; Etap III - Uzyskanie prawomocnego pozwolenia na budowę; Etap IV - Projekt Wykonawczy robót ziemnych, Projekt Wykonawczy Muzeum; Wytyczne do specyfikacji istotnych warunków; Etap V - Nadzór autorski; przeniesienie praw autorskich. Wynagrodzenie, zgodnie z umową będzie płacone w ratach, przy czym dana rata stanie się należna po należytym wykonaniu wszystkich czynności potwierdzonym przez zamawiającego zgodnie z harmonogramem płatności i w wysokości tam określonej. Podstawą do wystawienia faktury jest protokół procentowego stanu zaawansowania robót (prac projektowych) lub protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez obie strony umowy. Protokół stanu zaawansowania robót (prac projektowych) odnosi się do faktur stanowiących pewien % wykonania poszczególnych etapów, natomiast protokół zdawczo-odbiorczy wystawia się w momencie przekazania dokumentacji do całości etapu np. Etap II projekt wykonawczy, zamyka on całość etapu. Rozliczenie wynagrodzenia za prace nastąpi: fakturami przejściowymi - wystawianymi nie częściej niż raz w miesiącu, w oparciu o protokół procentowego stanu zaawansowania robót, podpisany przez komisję składającą się z: uprawnionego przedstawiciela zamawiającego oraz uprawnionego przedstawiciela projektanta, określający procentowe zaawansowanie poszczególnych elementów robót zawartych w harmonogramie; fakturą końcową - po zakończeniu poszczególnych etapów, wystawioną po podpisaniu protokołu odbioru końcowego przedmiotu umowy. Rozliczenie fakturami przejściowymi nie przekroczy 90% wynagrodzenia brutto. Zamawiający zobowiązany będzie do zapłaty wymaganej raty wynagrodzenia pieniężnego w ciągu 14 dni od dnia doręczenia faktury. Odrębnie w umowie zostały określone warunki wynagrodzenia za nadzór autorski. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktur VAT wystawionych nie częściej niż raz na miesiąc, ryczałtem obliczonym na podstawie przewidywanego czasu trwania budowy obiektu. Dokumentacja będzie podlegała odbiorowi przez zamawiającego, w zakresie sprawdzenia jej kompletności, na następujących zasadach: - projektant przekaże zamawiającemu wykonane części dokumentacji w terminach określonych w harmonogramie, przy czym przekazanie danej części dokumentacji zostanie potwierdzone złożeniem przez obie strony podpisów w treści protokołu procentowego stanu zaawansowania robót lub protokołu zdawczo-odbiorczego. Wskazano w uzupełnieniu, iż podstawą do wystawienia faktury VAT za wykonanie pełnych etapów (np. Etap IV Projekt wykonawczy) jest nie moment przekazania dokumentacji, ale dopiero odbiór jej poprzez podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez obie strony. W terminie 14 dni od dnia otrzymania każdej części dokumentacji z wyłączeniem projektu budowlanego, dla którego termin ten wynosi 21 dni, zamawiający dokona jej sprawdzenia i zawiadomi projektanta na piśmie, czy dokumentację odbiera, czy odrzuca, czy też odbiera pod warunkiem wprowadzenia modyfikacji. Jeśli zamawiający nie udzieli żadnej odpowiedzi na otrzymaną część dokumentacji w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, z wyłączeniem projektu budowlanego, dla którego termin ten wynosi 21 dni, uznaje się daną część dokumentacji za odebraną bez zastrzeżeń. Projekt wykonawczy został już przekazany do inwestora i upłynęło od tego czasu już 14 dni. Spółka nie otrzymała żadnej odpowiedzi od inwestora do tej części dokumentacji.

Do dnia złożenia wniosku Spółka wystawiła dla muzeum prawie wszystkie faktury, zgodnie z harmonogramem płatności umowy. Problem pojawia się w momencie wystawienia faktury za ostatni etap dokumentacji projektowej, czyli za Projekt Wykonawczy - Etap IV.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00