Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2013, sygn. ILPP1/443-1011/12-5/NS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-1011/12-5/NS

Zwolnienie od podatku VAT usług archeologicznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług archeologicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług archeologicznych. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o informację dotyczącą zmiany adresu siedziby Wnioskodawcy oraz o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja (zwana w dalszej części Wnioskodawcą bądź zamiennie Fundacją) w ramach swojej działalności statutowej, którą jest wspieranie i prowadzenie działalności naukowo-badawczej w zakresie archeologii i nauk historycznych oraz innych dyscyplin prowadzących badania nad dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym, ma zamiar wykonywać również usługi w zakresie prowadzenia archeologicznych badań wykopaliskowych, prace w zakresie niezbędnym do wykonania badań na zlecenie inwestorów, którzy w decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę narzucone mają warunki wykonywania robót ziemnych pod nadzorem archeologa, celem wykonania badań archeologicznych. Badania mogą być wykonywane po uzyskaniu zezwolenia na badania archeologiczne od wojewódzkiego konserwatora zabytków. Zakres prac wykonywanych w ramach usług jest szczegółowo określany w zezwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków i polega na archiwalnym rozeznaniu archeologicznym i historycznym terenu badań, czynnego uczestnictwa przy pracach ziemnych (wykonywanych przez firmy budowlane), dokumentowaniu, opracowaniu, skatalogowaniu, ewidencjonowaniu i konserwacji zabytków nieruchomych i zabytków ruchomych oraz publikacji wyników badań. Usługi obejmują wykonanie dokumentacji stanowisk badawczych dla wojewódzkiego konserwatora zabytków. Ponadto, Fundacja w ramach swojej działalności statutowej ma zamiar realizować również działania mające na celu tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury oraz popularyzacje ochrony dziedzictwa kulturowego, jak również wspieranie rozwoju nauki na poziomie akademickim. W kontekście wskazanych celów statutowych Wnioskodawca zauważa, że ich realizacja możliwa będzie dzięki pozyskanemu w wyniku świadczenia opisanych usług materiałowi badawczemu. W szczególności zebrany materiał badawczy wykorzystywany będzie przez Wnioskodawcę w badaniach naukowych, które publikowane będą w ramach prowadzonej przez Fundację działalności wydawniczej w formie publikacji naukowych.

W piśmie z dnia 22 stycznia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Fundacja nie jest podmiotem prawa publicznego stanowiącym instytucję o charakterze kulturalnym. Ponadto, w kontekście odwoływania się przez organ podatkowy do rejestru instytucji kultury Wnioskodawca wskazuje, że instytucje kultury, o których mowa art. 8 i 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r., Nr 406, zwanej w dalszej części ustawą o działalności kulturalnej), organizowane są przez organy administracji rządowej bądź jednostki samorządu terytorialnego. Będąca Wnioskodawcą Fundacja, nie jest organizowana przez żaden z ww. podmiotów. Wnioskodawca został ustanowiony przez fundatorów, aktem notarialnym w Kancelarii Notarialnej w Y, przy ul. () za numerem repertorium A (), dla realizacji określonych w niej celów, posiada ustanowione w statucie organy. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz postanowień statutu, który został przyjęty przez fundatorów, a nie organizatora. Tym samym, nie stanowi ona instytucji kultury. Zatem, Fundacja nie stanowi tzw. instytucji kultury w rozumieniu ustawy o działalności kulturalnej, czego konsekwencją jest to, że nie jest również wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o działalności kulturalnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00