Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2013, sygn. ILPP2/443-542/13-2/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-542/13-2/MR

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT do czynności odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT do czynności odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT do czynności odsprzedaży usług w zakresie opieki medycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

A Sp. z o.o. (dalej A, Spółka) jako osoba prawna powstało dnia 27 maja 2011 r. w wyniku sporządzenia Aktu Założycielskiego Spółki przez właściciela. Spółka została powołana zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 marca 2011 r. 100% udziałów Spółki posiada Powiat. Spółka prowadzi działalność leczniczą zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z póz. zm.) w oparciu o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, m.in. główna działalność Spółki to: działalność szpitali 86.10.Z wg PKD 2007, praktyka lekarska specjalistyczna 86.22.Z wg PKD 2007, pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniającym opiekę pielęgniarską 87.10.Z wg PKD 2007. Spółka jako podmiot leczniczy wykonujący stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne ma obowiązek zapewnić sobie niezwłoczne, całodobowe zaopatrzenie w krew i jej składniki na podstawie przepisów Ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 681 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie leczenia krwią w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, w których przebywają pacjenci ze wskazaniami do leczenia krwią i jej składnikami (Dz. U. z 2013 r., poz. 5). W związku z tym Spółka zawarła umowę z podmiotem leczniczym Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa na prowadzenie na potrzeby A Sp. z o.o. banku krwi. Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, w skrócie RCKK, na zlecenie Spółki prowadzi bank krwi jako podmiot świadczący usługę. W ramach, której wykonuje następujące czynności: przyjmuje i składa zamówienia na krew i jej składniki oraz preparaty krwiopochodne, odbiera, przechowuje i wydaje krew i jej składniki oraz preparaty krwiopochodne, prowadzi dokumentację medyczną związaną z ww. czynnościami.

Za prowadzenie banku krwi A Sp. z o.o. płaci wynagrodzenie. W okresie od dnia zawarcia umowy do końca 2012 r. RCKK doliczał do wykonanej usługi podatek VAT w wysokości 23% bo uważał, że usługa prowadzenia banku krwi przez podmiot leczniczy na rzecz podmiotu leczniczego nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z tego powodu, że usługa ta nie jest wykonywana w ramach działalności leczniczej. Od dnia 1 stycznia 2013 r. RCKK do tej samej usługi zastosował zwolnienie w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie wydanej mu interpretacji indywidualnej. Na terenie miasta działa inny podmiot leczniczy, który jako podmiot leczniczy wykonujący stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne też ma obowiązek zapewnić sobie niezwłoczne, całodobowe zaopatrzenie w krew i jej składniki na podstawie przepisów Ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie leczenia krwią w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, w których przebywają pacjenci ze wskazaniami do leczenia krwią i jej składnikami. W celu spełnienia ww. obowiązku podmiot ten, aby korzystać z banku krwi podpisał ze Spółką umowę, w której zobowiązał się do pokrywania części kosztów związanych z utrzymaniem banku krwi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00