Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28.06.2013, sygn. IPPP2/443-363/13-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-363/13-2/MM

prawo do korekty deklaracji VAT i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne zgodnie ze stanowiskiem zawartym w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. w czasie jej obowiązywania

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013r. (data wpływu 22 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów Ordynacji Podatkowej oraz podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty deklaracji VAT i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne zgodnie ze stanowiskiem zawartym w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. w czasie jej obowiązywania jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów Ordynacji Podatkowej oraz podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty deklaracji VAT i odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne zgodnie ze stanowiskiem zawartym w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. w czasie jej obowiązywania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej: Spółka) zajmuje się dystrybucją hurtową i detaliczną artykułów biurowych, materiałów eksploatacyjnych i akcesoriów komputerowych. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT za okresy miesięczne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka korzysta z szeregu instrumentów wsparcia sprzedaży. Instrumenty te mogą przybierać różne formy, w szczególności udzielanych premii pieniężnych w związku z przekroczeniem przez kontrahentów Spółki określonego progu obrotów / zakupów lub dokonywaniem terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie i w określony sposób dostawy. Premia pieniężna kalkulowana jest najczęściej jako iloczyn obrotu netto wykonanego przez kontrahenta, któremu udzielana jest premia pieniężna oraz określonej wartości procentowej, przypisanej dla poszczególnych poziomów osiągniętego obrotu.

Przyznanie przez Spółkę premii pieniężnej od obrotu bądź terminowego uregulowania należności dokumentowane było dotychczas m.in. poprzez fakturę VAT wystawianą przez kontrahenta, któremu udzielono premii na kwotę odpowiadającą wysokości udzielonej premii pieniężnej. W tym przypadku, ze względów ostrożnościowych Spółka nie odliczała podatku od towarów i usług (dalej także jako: VAT) naliczonego wykazanego na takich fakturach. Spółka nie wystąpiła dotychczas o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktur zakupowych dokumentujących udzielone przez Spółkę premie pieniężne. Ponadto na decyzję Spółki o nieodliczaniu podatku naliczonego w tym zakresie miało wpływ rozbieżne i zmienne stanowisko organów podatkowych oraz sądów administracyjnych w kwestii dokumentowania premii pieniężnych. Sprzeczności te można było bowiem zaobserwować w okresie od wydania pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r., sygn. PP3-8 12-1222/04/AP/4026 (Dz. Urz. Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 2005r., Nr 2, poz. 22, dalej także jako: pierwsza interpretacja ogólna MF) do dnia wydania interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 listopada 2012r., sygn. akt PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618, opublikowanej dnia 7 grudnia 2012 r., uchylającej wyjaśnienia zawarte w pierwszej interpretacji ogólnej MF (dalej także jako: druga interpretacja ogólna MF). Stanowisko to ewoluowało z biegiem czasu w kierunku sprzecznym z pierwszą interpretacją ogólną MF. W konsekwencji Spółka ze względów ostrożnościowych zdecydowała się nie odliczać podatku naliczonego z takich faktur do momentu ukształtowania się stabilnego stanowiska w tym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00