Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.09.2015, sygn. IPPB6/4510-148/15-2/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB6/4510-148/15-2/AG

Czy likwidacja nierotujących materiałów potwierdzona protokołem likwidacyjnym jest podstawą do uznania ich wartości za koszty uzyskania przychodu w dacie fizycznej likwidacji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2015 r. (data wpływu 14 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wartości zlikwidowanych nierotujących materiałów do kosztów uzyskania przychodów w dacie fizycznej likwidacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wartości zlikwidowanych nierotujących materiałów do kosztów uzyskania przychodów w dacie fizycznej likwidacji.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą O. Sp. z o.o. polegającą na produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych oraz filtrów, gilz i innych akcesoriów przeznaczonych dla palaczy. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Z uwagi na zróżnicowanie produkowanego asortymentu i dużą liczbę odbiorców Wnioskodawca, dla zapewnienia ciągłości dostaw w każdym z asortymentów, jest zobowiązany do dokonywania zakupu przynajmniej minimalnych ilości materiałów a w szczególności: opakowań jednostkowych i opakowań zbiorczych). Ze względu na specyfikę produkowanych wyrobów, markę własną klienta, indywidualne wymagania odbiorców dotyczące parametrów, jakie muszą spełniać zamawiane materiały do produkcji, w tym także odpowiedni nadruk na opakowaniach jednostkowych i zbiorczych wyrobów (dotyczy to także specyficznych dla każdego kraju ostrzeżeń zdrowotnych, jakie muszą pojawiać się na opakowaniach jednostkowych), niektóre materiały zakupione do produkcji dla konkretnego klienta nie mogą być użyte do produkcji dla innych odbiorców. Zdarza się, że klient przestaje być zainteresowany daną marką lub następuje zmiana tendencji rynkowych oraz regulacji prawnych powodujące brak popytu na dany asortyment, a w konsekwencji utratę przydatności zakupionych materiałów. Drugim przypadkiem, w którym zakupione materiały przestają stanowić przydatny dla jednostki zapas, jest sytuacja, kiedy, ze względu na upływ czasu i brak możliwości zbycia materiałów, tracą one swoje właściwości fizyczne (np. rozwarstwienie się folii, wyblaknięcie etykiet, przeterminowanie itp.). W takiej sytuacji materiały produkcyjne nieodwracalnie tracą także przydatność gospodarczą, chociaż były zakupione z zamiarem wykorzystania ich do produkcji. Wnioskodawca systematycznie dokonuje przeglądu materiałów nierotujących, analizując wszystkie pozycje asortymentowe, które nie rotują i ustala przyczynę braku rotacji. Materiały, które z wymienionych wcześniej powodów utraciły przydatność gospodarczą, są komisyjnie likwidowane. Z czynności likwidacji spisywany jest protokół podpisywany przez przynajmniej 3 osoby obecne przy nieodwracalnej likwidacji materiałów (głównie poprzez spalenie, zalanie wodą lub farbą, przecięcie lub sprasowanie materiałów nierotujących). Likwidacja jest dokonywana przez pracowników Wnioskodawcy w jego siedzibie lub na zlecenie w firmach zewnętrznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00