Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19.02.2016, sygn. ILPB3/4510-1-523/15-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/4510-1-523/15-2/EK

Czy ponoszone przez Spółkę opłaty związane z urzędowymi kontrolami żywności oraz nadzorem sanitarnym sprawowanym przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej stanowią i będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, o których mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, potrącalne w dacie ich poniesienia?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Organu w dniu 23 listopada 2015 r. (brak daty wypełnienia wniosku) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży spożywczej poprzez sieć handlu detalicznego.

Spółka jako podmiot działający na rynku spożywczym podlega urzędowym kontrolom żywności, które są przeprowadzane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w sklepach Wnioskodawcy. Konieczność przeprowadzania przedmiotowych kontroli związana jest z profilem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i wprost wynika z przepisów prawa, w szczególności z przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2015 r., poz. 594 ze zm.; dalej: ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia). Ponadto Wnioskodawca podlega nadzorowi sanitarnemu sprawowanemu przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2015 r., poz. 1412 ze zm., dalej: ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej).

W związku z dokonywanymi urzędowymi kontrolami żywności Spółka ponosi i może ponosić w przyszłości opłaty za wykonywane w ramach tych kontroli czynności organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz opłaty za badania i czynności wykonywane przez te organy w związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego. Opłaty te są związane w szczególności z dokonywanymi badaniami laboratoryjnymi, przeprowadzanymi kontrolami warunków przechowywania artykułów spożywczych na sali sprzedaży i w pomieszczeniach magazynowych, w tym warunków dotyczących stanu sanitarno-technicznego tych pomieszczeń oraz przedmiotów, instalacji i sprzętu, pozostającego w kontakcie z żywnością oraz kontrolą pozostałych wymagań higienicznych i zdrowotnych. Niekiedy w sklepach Spółki dochodzi do przeprowadzenia ponownych czynności kontrolnych, które mają na celu zweryfikowanie wykonania przez Spółkę zaleceń organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Również w takich sytuacjach Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić koszty związane z ponownym przeprowadzeniem tych czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00