Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2019, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.172.2019.1.LS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.172.2019.1.LS

Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia faktury jeśli żądanie wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, tj. montaż instalacji. Po przekroczeniu tego terminu wystawienie faktury jest jedynie prawem, a nie obowiązkiem Wnioskodawcy, dlatego nie ma przeciwskazań do wystawienia faktury na żądanie po upływie terminu wskazanego w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 5 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury dokumentującej dokonanie wpłaty na poczet usługi montażu instalacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury dokumentującej dokonanie wpłaty na poczet usługi montażu instalacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto (dalej: Miasto) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto w grudniu 2016 r. zawarło umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Celem Projektu jest wzrost wykorzystania technologii wytwarzania czystej energii przez mieszkańców poprzez montaż odnawialnych źródeł energii na terenie miasta. Projekt obejmuje montaż instalacji solarnych, instalacji fotowoltaicznych oraz wymianę kotłów opalanych biomasą, zwanych w dalszej części wniosku instalacjami. Instalacje zostaną zamontowane w obiektach stanowiących własność mieszkańców miasta. Osoby te oświadczyły, że w budynku, w którym będzie wykorzystywana instalacja nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W celu realizacji projektu Miasto zawarło z zainteresowanymi mieszkańcami umowy użyczenia części nieruchomości stanowiących ich własność. W zawartej umowie właściciele nieruchomości użyczyli Miastu bezpłatnie swoją nieruchomość celem zamontowania na niej ww. instalacji. Umowy użyczenia z mieszkańcami zostały zawarte na czas określony, tj. od dnia podpisania umowy do dnia 31 grudnia 2023 r. W przypadku zmiany harmonogramu realizacji projektu, przewidziano możliwość jej przedłużenia do czasu upływu okresu trwałości projektu. Jednocześnie Miasto zawarło z osobami partycypującymi w projekcie umowy regulujące wzajemne prawa i obowiązki stron związane z montażem instalacji. Miasto zobowiązało się do montażu instalacji na nieruchomościach będących własnością poszczególnych uczestników projektu. Mieszkańcy natomiast zobowiązali się partycypować w kosztach realizacji projektu w wysokości 15% kwalifikowalnych kosztów inwestycji przypadających na daną nieruchomość powiększonych o należny podatek VAT. Zgodnie z postanowieniami umowy, właściciele nieruchomości mają dokonać wpłaty zaliczki na poczet przyszłej sprzedaży montowanej na ich posesji instalacji w wysokości wartości udziału mieszkańca ustalonej po przeprowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w terminie 14 dni od daty otrzymania wezwania wystosowanego przez Miasto. Ponadto, omawianą umową zobowiązano mieszkańców do sfinansowania przypadających na daną instalację wydatków niekwalifikowalnych projektu, tj. kosztów nie objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Ostateczne rozliczenie kosztów realizacji projektu nastąpi po jego zakończeniu i rozliczeniu finansowym z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa. Zgodnie z postanowieniami umowy, nie dokonanie przez właściciela nieruchomości wpłaty będzie równoznaczne z rezygnacją przez niego z udziału w projekcie i rozwiązaniem umowy. Wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład instalacji zamontowanych na nieruchomościach osób prywatnych pozostaną własnością Miasta przez co najmniej 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji projektu. Jednocześnie po zakończeniu prac montażowych Miasto nieodpłatnie użyczy poszczególnym uczestnikom projektu przedmiotowe instalacje do korzystania zgodnie z przeznaczeniem. Po upływie okresu trwałości projektu kompletna instalacja zostanie przekazana mieszkańcom na własność, a sposób przeniesienia prawa własności zostanie uregulowany odrębną umową. Wykonując przedstawione wyżej postanowienia umowy, Miasto w okresie od grudnia 2017 r. do grudnia 2018 r. zamontowało instalacje na budynkach osób prywatnych uczestniczących w projekcie. Osoby te w roku 2018 wpłaciły na poczet usługi zaliczkę w kwocie odpowiadającej szacunkowemu udziałowi mieszkańca w projekcie. W styczniu 2019 r. nastąpiło rozliczenie projektu, które wykazało, że część mieszkańców musi dokonać dopłaty do ceny usługi, natomiast część uczestników projektu otrzyma zwrot z tytuł nadpłaty powstałej na skutek zawyżenia kosztów szacunkowych. Koszt instalacji zależy od jej rodzaju i sposobu montażu. Osoby zobowiązane do dopłaty powiadomiono o konieczności jej dokonania odrębnym pismem. Wpłaty zostaną zrealizowane w 2019 r. Osoby fizyczne dokonujące dopłaty na poczet usługi montażu instalacji mogą wystąpić z żądaniem wystawienia faktury dokumentującej tę wpłatę. Nie jest problematyczna kwestia, kiedy żądanie wystawienia faktury na okoliczność dokonania wpłaty zostanie zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w który dokonano montażu. W prezentowanym stanie faktycznym chodzi o sytuację, kiedy żądanie zostanie zgłoszone po upływie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił faktyczny montaż instalacji, ale przed upływem 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymano wpłatę. Dla zobrazowania problemu Miasto przedstawia następujący przykład, który stanowi odzwierciedlenie opisanego stanu: data montażu instalacji 25 październik 2018 r. data otrzymania wpłaty 20 kwiecień 2019 r. data zgłoszenia żądania wystawienie faktury 20 maj 2019 r. Przykład dotyczy osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00