Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17.04.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.23.2020.2.JK2, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.23.2020.2.JK2

Skutki podatkowe otrzymania środków finansowych w związku z realizacją misji eksperckich.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.) uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data nadania 16 marca 2020 r., data wpływu 17 marca 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.23.2020.1.JK2 (data nadania 12 marca 2020 r., data doręczenia 13 marca 2020 r.) w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych w związku z realizacją misji eksperckich jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sposobu przeliczenia przychodu uzyskanego w walucie EURO na złotówki, złożenia zeznania podatkowego na formularzu PIT-36,
  • nieprawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych w związku z realizacją misji eksperckich.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 11 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.23.2020.1.JK2 (data nadania 12 marca 2020 r., data doręczenia 13 marca 2020 r.), tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data nadania 16 marca 2020 r., data wpływu 16 marca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony w X. W ramach dodatkowego zarobkowania w grudniu 2018 r. zawarł umowę na udział w projekcie "". Projekt realizowany jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Projekt realizowany jest przez (...) z siedzibą w Niemczech. Wnioskodawca umowę zawarł z A. , który nie jest w Polsce płatnikiem podatku. Zadania związane z realizacją projektu wykonywał poza miejscem pracy w ramach urlopu. Mimo, że projekt finansowany jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, Wnioskodawca nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), gdyż celów programu pomocowego nie realizuje bezpośrednio. Beneficjentem środków jest , który wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie na podstawie umowy. Przedmiotem umowy było wsparcie dla (dalej: U.) w zakresie prezentacji danych statystycznych na mapach, jako tzw. starszy ekspert niekluczowy do spraw wdrażania systemów informacji geograficznej (ang. senior non-key expert on GIS application). Przedmiot umowy realizowany był poprzez przeprowadzenie tzw. misji eksperckich w siedzibie U. w Azerbejdżanie, a także poprzez wykonywanie zadań w domu. Umowa zobowiązywała Wnioskodawcę do dążenia do realizacji celów ogólnych określonych w załączonym do umowy dokumencie zakres zadań i obowiązków" (ang. terms of reference), w tym m.in.: inwentaryzacja i ocena zasobów umożliwiających publikację danych statystycznych na mapach, określenie uwarunkowań prawnych i operacyjnych w zakresie dostępu do ww. zasobów, rozwój kompetencji pracowników U. w zakresie systemów informacji geograficznej (przeprowadzenie warsztatu), zwiększenie zakresu tematycznego oraz szczegółowości geograficznej danych statystycznych publikowanych przez U. na mapach. Sposób dążenia do realizacji ww. celów nie był szczegółowo określony i był determinowany w toku misji eksperckich(z wyłączeniem warsztatu, który był Wnioskodawca zobowiązany przeprowadzić). Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę zadań objął m.in.: przygotowanie merytoryczne do misji eksperckich (analiza dokumentacji projektu, materiałów dotyczących U., zasobów internetowych U.), prezentacje dotyczące wykorzystania systemów informacji geograficznej w statystyce dla pracowników U., spotkania i dyskusje z pracownikami U., współpraca z innymi ekspertami projektu w zakresie zagadnień dotyczących systemów informacji geograficznej, przygotowywanie danych mapowych w formie cyfrowej do wykorzystania przez U., konfiguracja internetowej aplikacji mapowej wykorzystywanej przez U. do publikacji danych statystycznych na mapach, przygotowywanie dokumentów i map (w tym m.in. opracowanie podręcznika szkoleniowego z systemów informacji geograficznej, przygotowanie map prezentujących propozycję podziału terytorialnego Azerbejdżanu do celów statystycznych), przygotowywanie raportów podsumowujących misje. Na mocy umowy Wnioskodawca był zobowiązany do przekazania A. autorskich praw majątkowych do wszystkich wytworzonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu danych, map i dokumentów. W ramach projektu Wnioskodawca zrealizował cztery misje eksperckie obejmujące 5 dni roboczych oraz warsztat dotyczący systemów informacji geograficznej obejmujący 3 dni robocze w U. Powyższe zrealizowane zostało poprzez 4 wyjazdy do Azerbejdżanu: pierwsza misja, warsztat, druga misja oraz trzecia i czwarta misja zrealizowane razem podczas dwutygodniowego wyjazdu. Wyjazdy były organizowane w następujący sposób: A. kupował dla Wnioskodawcy powrotny bilet lotniczy (z wyjątkiem wyjazdu na drugą misję ekspercką, kiedy to na życzenie Wnioskodawcy skorzystania z połączenia droższego niż limit określony w warunkach finansowania projektu przez UE - 650 EUR, bilet kupił sam i otrzymał na konto zwrot kwoty 650 EUR). A. (...) rezerwował dla Wnioskodawcy hotel, który na miejscu opłacał samodzielnie. Po powrocie z misji (...) zwracał koszty hotelu na podstawie przedstawionej przez Wnioskodawcę faktury oraz wypłacał ryczałt na koszty utrzymania w wysokości 100 EUR za każdą dobę przebywania w Azerbejdżanie. Wnioskodawca wynagrodzenie za realizację umowy otrzymywał po zakończeniu wyjazdu i złożeniu raportu z misji/warsztatu. Wynagrodzenie kalkulowane było w dniach roboczych, obejmujących pracę w domu (przygotowanie do misji/warsztatu, raportowanie po misji) oraz pracę na miejscu w Urzędzie. Poza dniami roboczymi związanymi z realizacją misji/warsztatu, dokument zakres zadań i obowiązków" przewidywał 4 dni pracy w domu, w ramach których opracował wskazany wcześniej podręcznik szkoleniowy z systemów informacji geograficznej. Wynagrodzenie otrzymywał w formie przelewu na konto walutowe w EUR. W momencie składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze wynagrodzenia za ostatni wyjazd obejmujący trzecią i czwartą misję ekspercką, zrealizowany na przełomie listopada i grudnia 2019 r. Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie za pierwszą misję (przelew w lutym 2019 r.), warsztat (przelew w maju 2019 r.), drugą misję (przelew w sierpniu 2019 r.), pracę w domu - opracowanie ww. podręcznika (przelew w grudniu 2019 r.). Umowa z A. (...) została sporządzona w języku angielskim i zatytułowana Contract. Zakres postawionych przed Wnioskodawcą w umowie celów i idąca za tym różnorodność wykonywanych zadań nie pozwala zakwalifikować umowy do umów posiadających szczególną regulację ustawową.

W nawiązaniu do wezwania z dnia 11 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.23.2020.1.JK2 Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny w następujący sposób:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00