Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 79
Wersja aktualna od 2017-02-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 79
Wersja aktualna od 2017-02-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 76
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 653/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 kwietnia 2016r. na spadochronie Solo 210, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji” oraz
„H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 14 maja 2016 r.

Białystok – lotnisko EPBK. Skoczek spadochronowy (świadectwo kwalifikacji z uprawnieniem klasy wyszkolenia „D”) wykonywała swój 1022 skok w życiu, a 15. po 23 latach przerwy i 1. w 2016 r. Skok wykonywała na zadanie SOLO z wysokości 4000 m. Z relacji skoczka wynika, że po opuszczeniu pokładu samolotu skok przebiegał bez zakłóceń. Podczas kontroli wysokości odczytała na wysokościomierzu wskazanie 2000 m i kontynuowała spadanie. Podczas kolejnej kontroli wysokości wysokościomierz nadal wskazywał 2000 m. Skoczek nie była wyposażona w wysokościomierz akustyczny. Po dłuższej chwili i spojrzeniu na ziemię otworzyła spadochron główny. W tym samym czasie nastąpiło zadziałanie automatu VIGIL 2 i otwarcie spadochronu zapasowego. Po wypełnieniu się czaszy zapasowej spadochrony ustawiły się obok siebie (tzw. banan). Skoczek wylądowała w lesie nie doznając żadnych obrażeń ciała. Czasza spadochronu zapasowego uległa uszkodzeniom (rozdarcie jednej z komór).

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwa wzrokowa ocena wysokości poprzez obserwację ziemi w czasie swobodnego spadania.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00