Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 265
Wersja aktualna od 2017-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 265
Wersja aktualna od 2017-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 257
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1898/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 lipca 2016 r. na samolocie Beechcraft A-36 Bonanza klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 28 lipca 2016 r. ok. godz. 17:00 UTC (wszystkie czasy – UTC; UTC = LMT – 2 godziny) pilot samolotu wykonywał loty w rejonie prywatnego lądowiska Niemstów. W trakcie drugiego lądowania tego dnia, po przyziemieniu, nastąpiło schowanie się przedniego podwozia. Sygnalizacja wskazywała na jego prawidłowe wypuszczenie i zablokowanie. Po uniesieniu ogona samolotu przednie podwozie wysunęło się z luku, jednak nie zablokowało się na zamku – po jego unieruchomieniu samolot przemieszczono do hangaru. W wyniku zdarzenia zostały zniszczone łopaty śmigła, pokrywy luku przedniego podwozia i uszkodzona dolna osłona silnika, a silnik kwalifikuje się do przeglądu specjalnego po gwałtownym zatrzymaniu (po uderzeniu śmigłem). Techniczne badanie zdarzenia przeprowadziła na zlecenie właściciela-użytkownika firma Helitec z Oppin (Niemcy). W wyniku tego badania stwierdzono znaczne luzy między tulejkami a sworzniami zawieszenia podwozia na kadłubie oraz w tulejkach nożyc podwozia przedniego. Za przyczynę powstania luzów uznano czynnik eksploatacyjny – użytkowanie samolotu z lotnisk o nieutwardzonej nawierzchni, powodujące zwiększone obciążenia przy kołowaniu oraz przyspieszone zużycie sworzni i tulejek w połączeniach przegubowych kinematyki podwozia przedniego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Zużycie eksploatacyjne, przyspieszone wskutek użytkowania samolotu z lotnisk o nieutwardzonej nawierzchni.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00