Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 344
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 344
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 334
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 887/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 maja 2016 r. na szybowcu SZD 36 A Cobra 15, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 10 maja 2016 r. o godzinie 13:58 (LMT) z lotniska w Łososinie Dolnej (EPNL) wystartował do lotu termicznego nadlotniskowego szybowiec SZD 36A Cobra 15. Ponieważ był to pierwszy lot wykonywany przez tego pilota w ramach laszowania na nowy typ szybowca, instruktor nadzorujący nakazał mu, aby nie oddalał się on zbytnio od lotniska. Warunki meteorologiczne tego dnia były bardzo dobre (podstawy chmur 2200 m, wiatr z kierunku 120° o prędkości 27÷37 km/h, średnie noszenia 2–3m/s). Pilot szybowca wykonywał lot po zachodniej stronie lotniska, pod szlakami Cu. Kiedy w godzinach popołudniowych zaczęły zanikać noszenia termiczne pilot stwierdził, że nie doleci do lotniska i podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Po wybraniu odpowiedniego pola wykonał manewr do lądowania. Ponieważ wytrzymanie szybowca zostało wykonane na zbyt dużej wysokości (około 2 m według oceny pilota) nastąpiło przeciągnięcie szybowca i przyziemienie z przepadnięciem. Na skutek lądowania uszkodzony został przedni sworzeń rozpierający skrzydła ze śrubą rzymską. Było to pierwsze lądowanie tego pilota w terenie przygodnym. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nadmierne oddalenie się od lotniska niedające gwarancji powrotu w przypadku zaniku noszeń termicznych (lot poza stożkiem dolotowym). Zbyt wysokie wytrzymanie szybowca w trakcie lądowania, w konsekwencji przyziemienie z przepadnięciem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00