Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 394
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 394
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 376
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 36/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 stycznia 2016 r. na samolocie Bombardier Dash 8-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Samolot po lądowaniu kołował za pojazdem Follow Me drogą do kołowania M3 na stanowisko postojowe 42. Podczas skrętu z drogi do kołowania na stanowisko postojowe załoga była zmuszona zatrzymać samolot z powodu wjechania pomiędzy samolot i pojazd Follow Me ciągnika typu mulag z podczepionymi schodami. Po przejechaniu ciągnika samolot kontynuował kołowanie na przydzielone stanowisko postojowe. Analiza zapisu monitoringu potwierdziła przebieg zdarzenia, które wynikło z niezachowania zasad bezpieczeństwa opisanych w Instrukcji Ruchu Pojazdów i Pieszych na Lotnisku F. Chopina w Warszawie w pkt. 4.2.2.c: „Zabrania się zajmowania lub przecinania odcinka pomiędzy SP a FOLLOW ME podającym do niego sygnały”. Sprawca zdarzenia posiadał ważne zezwolenie uprawniające do kierowania pojazdami na terenie Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Kierujący pojazdem nie zachował należytej ostrożności w Polu Ruchu Naziemnego i w konsekwencji nie ustąpił pierwszeństwa kołującemu statkowi powietrznemu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Zastosowane środki profilaktyczne:

1. W związku z niezastosowaniem się do obowiązujących przepisów kierującemu, który był sprawcą zdarzenia, zostało zatrzymane zezwolenie uprawniające do kierowania pojazdami na terenie Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie i skierowano go na ponowne szkolenie i egzamin.

2. Wprowadzenie modyfikacji do materiału szkoleniowego, szkolenia i egzaminu dla osób ubiegających się o uzyskanie zezwolenia uprawniającego do poruszania się pojazdami w PRN, w szczególności kładąc nacisk na zagrożenie zajeżdżania drogi przez kierujących pojazdami kołującym, wypychanym i holowanym statkom powietrznym.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00