Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 434
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 434
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 416
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1562/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 sierpnia 2015 r. na samolocie Boeing 787–800, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga podczas lotu w obszarze NAT MNPS po osiągnięciu granicy zasięgu łączności na częstotliwości VHF dostała od kontrolera ruchu lotniczego polecenie nawiązania łączności z kolejnym sektorem kontroli obszaru na częstotliwości HF. Pomimo prawidłowego odbioru zarówno transmisji samolotów jak i radiostacji naziemnych nawiązanie łączności z kontrolerem nie powiodło się. Załoga podejmowała próby nawiązania łączności, używając obu radiostacji pokładowych i wszystkich dostępnych częstotliwości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami meldunek pozycyjny został przekazany do ośrodka kontroli ruchu lotniczego za pośrednictwem innego samolotu. Po wlocie samolotu w sektor kolejnego obszaru kontroli ruchu lotniczego załodze udało się nawiązać łączność HF na jednej radiostacji, natomiast druga była nadal niesprawna. Dalsza faza lotu przebiegała bez zakłóceń w łączności.

Po konsultacji z producentem samolotu podjęto decyzję o wymianie obu radiostacji HF oraz sprzęgacza antenowego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka radiostacji pokładowych HF i/lub sprzęgacza antenowego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00