Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 487
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 487
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 449
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1036/17

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2017 r. na spadochronie Icarus Tandem 330, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
oraz „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Przed skokiem pasażerka został przeszkolona i poinstruowana o czynnościach podczas skoku i procedurze lądowania. Tandem-pilot wykonywał 350 skok tandemowy. Całkowita liczba skoków – 1900, liczba skoków w danym roku 2017 – 20, liczba skoków w danym dniu – 4, oddanych z wysokości 4000 m. Oddzielenie się „na strugi” przebiegło prawidłowo, wyrzucenie spadochronu stabilizującego (droug) i 45-sekundowy lot przebiegał prawidłowo. Zwolnienie spadochronu stabilizującego i otwarcie spadochronu głównego było prawidłowe. Według relacji tandem-pilota lot na czaszy, przygotowanie pasażera (tj. poluzowanie taśm biodrowych, poprawienie taśm udowych i lot na czaszy głównej przebiegał prawidłowo). W powietrzu przećwiczono podejście do lądowania, pasażerka uniosła nogi do pozycji pozwalającej bezpiecznie wylądować. Tandem-pilot poluzował taśmy udowe w uprzęży, aby obniżyć swoją pozycję względem pasażerki lat 28 wzrostu 176 cm i waga 90 kilogramów. Kontakt z pasażerem i komunikacja była dobra. Lądowanie odbyło się poza wyznaczoną przez kierownika skoków miejsca do lądowania. Podejście do lądowania pod wiatr, bezpośrednio w linii zawietrznej zabudowań hangarowych. Kierunek wiatru i umiejscowienie hangarów było powodem wyznaczenia strefy lądowania, w której tandem-pilot powinien lądować. W strefie lądował natomiast skoczek z kamerą nagrywający przebieg skoku. Pasażerka w ostatniej fazie lądowania opuściła nogi. Doznała urazu stawu skokowego i została odwieziona do szpitala miejskiego, gdzie stwierdzono złamanie kostki prawej.

Zestaw spadochronowy użyty do skoku spadochronowego tandem: uprząż z pokrowcem UPT Vector – SIGMA Tandem, czasza zapasowa VR-360, czasza główna Icarus Tandem 330, ważność do 25.10.2017 r., dopuszczalna masa zestawu 225 kg.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

W ocenie organizatora oraz instruktora posiadającego uprawnienia tandemowe będącego zastępcą kierownika szkolenia:

– tandem-pilot nieprawidłowo ocenił ryzyko lądowania w tle aerodynamicznym przeszkody – na jej zawietrznej,

– nie dostosował się do zaleceń organizatora wyznaczającego miejsce lądowania precyzyjnie – w miejscu bezpiecznym,

– nie zastosował techniki lądowania dla pasażera nieprzyjmującego prawidłowej pozycji, czym przyczynił się do spowodowania wypadku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00