Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 488
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 488
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 450
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 0310/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 czerwca 2016 r na paralotni NEMO 2 klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 28 lutego 2016 r. około godziny 15.30 na miejsce startu przybyło trzech pilotów. Wszyscy piloci mieli wykonać lot pierwszy raz z tego stanowiska. Przed startem, żeby zorientować się w specyfice miejsca piloci wykonali telefon do „miejscowego” pilota. Z jego relacji, przy opisanej sile/kierunku wiatru należało się spodziewać noszeń żaglowych na południowo-zachodniej części wzniesienia, u samej jego podstawy. Po starcie pilot początkowo kierował się na południe w kierunku lądowiska. Wyczuwalne były chwilowe noszenia rzędu 1 m/s. Gdy pilot zbliżył się do podstawy wzniesienia skręcił w kierunku wschód i kierował się w miejsce gdzie, zgodnie z pozyskaną przed startem informacją, spodziewał się noszeń żaglowych. Z uwagi na zbyt małą wysokość z miejsca, w którym się znalazł pilot nie był wstanie dolecieć do planowanego miejsca lądowania. Jego wysokość ciągle malała, a przewidywanych noszeń nie odnalazł.

Z uwagi na fakt, że do miejsca awaryjnego lądowania nie było możliwości dolotu, a w rejonie znajdowania się paralotni występowały przeszkody w postaci: linii energetycznych, zabudowań, drogi, jeziora i drzew, pilot podjął decyzję o wykonaniu lądowania w drzewach.

W trakcie podchodzenia do lądowania paralotnia zahaczyła o pierwsze gałęzie drzew co doprowadziło do zmiany trajektorii lotu i w konsekwencji do upadku pilota na drogę asfaltową.

Pilot odniósł poważne obrażenia w postaci złamania ręki oraz skomplikowanego złamania śródstopia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w zakresie planowania lotu, polegający na zbyt optymistycznym założeniu występowania noszeń w określonym obszarze, co doprowadziło do utraty możliwości dolotu do założonego miejsca lądowania i konieczności lądowania na przeszkodach terenowych.

Okolicznością sprzyjającą było niewielkie doświadczenie pilota, które leżało u podstaw bezkrytycznego przyjęcia informacji dotyczących lokalnych warunków wykonywania lotów żaglowych i założeniu, że na pewno uda mu się odnaleźć obszar noszeń.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00