Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 492
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 492
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 454
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1253/2017

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 czerwca 2017 r. na motolotni Air Creation Bionix 15 Tanarg, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz „Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 18.06.2017 r. około godziny 18:30 pilot motolotni o nalocie ogólnym 450 h wykonywał lot w rejonie miejscowości Gostkowo gm. Turzno. Po starcie z innego miejsca przeznaczonego do startów i lądowań w Gostkowie, pilot wykonał kilkuminutowy lot, który przebiegał normalnie. Podczas podejścia do lądowania na pasie 28, pilot znalazł się w strefie duszenia lub rotoru zza pobliskich drzew, co spowodowało zwiększenie prędkości opadania motolotni i jej skręcenie pod wiatr o około 20 stopni. Po przyziemieniu na progu pasa nastąpiło odbicie, w wyniku czego pilot podjął decyzję o odejściu na drugi krąg. Po „dodaniu gazu” motolotnia oderwała się, pilot rozpędzał motolotnię na wysokości ok. 1 m nad ziemią, z zamiarem przejścia na wznoszenie. Podczas tego manewru pilot zszedł z osi pasa, dalsze rozpędzanie odbywało się nad rzepakiem znajdującym się na północ od miejsca planowanego lądowania, gdzie doszło do zahaczenia podwozia głównego motolotni o wysoką uprawę, następnie po wycięciu podwoziem i śmigłem górnej warstwy roślin na długości ok. 20 m motolotnia uderzyła w ziemię i skapotowała. Pilot wydostał się z wraku o własnych siłach, motolotnia uległa znacznym zniszczeniom. Odległość od miejsca odbicia do miejsca zderzenia z ziemią wyniosła ok. 100 m. Motolotnia użyta do lotu była sprawna i posiadała wymagane dokumenty. Pilot posiadał wymagane kwalifikacje. Warunki meteorologiczne były dobre (wiatr z kierunku 320, o sile 08kt, CAVOK), nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Znalezienie się motolotni w obszarze duszenia lub rotoru w końcowej fazie lądowania. Nieutrzymanie kierunku osi pasa podczas wykonywania manewru odejścia na drugi krąg.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00