Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 502
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 502
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 464
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1000/17

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 maja 2017 r. Samolot Cessna 182T, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot samolotowy turystyczny zaplanował przelot rekreacyjny z lądowiska Zawiszyn – EPZW na lądowisko Natolin. Na pokładzie samolotu nie było pasażerów. Start nastąpił o godzinie 12.30 LMT. Przelot przebiegał zgodnie z planem. Dolatując do lądowiska docelowego, pilot bez dokonania przelotu kontrolnego nad lądowiskiem, przyziemił na polu sąsiadującym z pasem startów i lądowań, na kierunku 31. W końcowej fazie dobiegu przednie koło zagłębiło się w grunt „ryjąc” głęboką bruzdę. Samolot skapotował, ale pilot nie odniósł obrażeń i po zamknięciu zaworu odcinającego instalacji paliwowej oraz wyłączeniu instalacji elektrycznej opuścił kabinę o własnych siłach. Po wypadku pilot zamknął plan lotu i powiadomił o zdarzeniu policję oraz użytkownika samolotu. Patrol policji przybyły na miejsce zdarzenia przebadał pilota na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wynik negatywny 0,00 mg. Policja zabezpieczała miejsce zdarzenia do czasu przyjazdu przedstawiciela PKBWL.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

– błąd pilotażu polegający na podjęciu decyzji o lądowaniu bez rozpoznania sytuacji na lądowisku,

– przyziemienie na polu uprawnym przylegającym do lądowiska.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: małe doświadczenie pilota oraz lądowanie przy czołowo-bocznym oświetleniu słonecznym.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00