Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 504
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 504
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 466
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2175/15

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 października 2015 r. na wiatrakowcu Calidus, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T1 – Uszkodzenie silnika”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 8 października 2015 r. po godzinie 14:00 pilot wykonał przelot wiatrakowcem z lotniska Bielska-Białej (EPBA) na lotnisko Kaniów (EPKW). Lądowanie nastąpiło około godziny 14:30. Po przylocie pilot postanowił wykonać dwa kręgi nadlotniskowe z pasażerami, którzy byli jego znajomymi, zabierając ich kolejno na pokład wiatrakowca. Start do pierwszego lotu nastąpił około godz. 14:50, natomiast do lotu, podczas którego zaistniał wypadek doszło około godz. 15:05. Podobnie jak w pierwszym locie pilot wykołował wiatrakowcem na RWY13 i rozpoczął start. Według relacji pilota, oddzielenie wiatrakowca od drogi startowej nastąpiło przy prędkości około 80 km/h, w odległości około 1/3 jego długości od progu RWY31. Obroty wirnika nośnego wynosiły około 350 obr./min, obroty silnika około 5700 obr./min. Utrzymując wymienione parametry przeszedł na wznoszenie. Po przelocie nad progiem RWY31, na wysokości około 30 m AGL pilot odniósł wrażenie, że nastąpił spadek ciągu. Wiatrakowiec zaczął wytracać prędkość postępową i łagodnie opadać. Po przelocie nad drogą przebiegającą po południowo-wschodniej stronie lotniska wiatrakowiec wszedł w bardziej strome opadanie. Pilot wybrał miejsce awaryjnego lądowania na pobliskim polu. Podczas podejścia do lądowania wiatrakowiec zderzył się z niewysokimi drzewami rosnącymi na jego skraju. W wyniku lądowania zapobiegawczego pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń, natomiast wiatrakowiec został poważnie uszkodzony. Po zaistnieniu zdarzenia pilota i pasażera przebadano na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wyniki 0,00 mg/l. Pilot oświadczył, że przed wypadkiem wiatrakowiec był sprawny i nie miał żadnych zastrzeżeń co do jego stanu technicznego. Świadkowie przebywający na lotnisku w Kaniowie nie słyszeli nienaturalnych odgłosów pracy silnika.

Według informacji uzyskanych z lotniska Kaniów warunki meteorologiczne w dniu, w którym wydarzył się wypadek, nie miały wpływu na zaistniałe zdarzenie.

Uszkodzony wiatrakowiec został przekazany do serwisu producenta NIRVANA Systems s.r.o. Czechy w celu ustalenia przyczyny chwilowego spadku mocy silnika.

W wyniku przeprowadzonych badań nie udało się określić przyczyny chwilowego spadku mocy silnika. Na podstawie dowodów będących w posiadaniu PKBWL nie można jednoznacznie określić przyczyny zaistniałego zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Nie ustalono przyczyny zdarzenia.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00