Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2016 poz. 4713

Uchwała nr XIX/472/2016 Rady Miejskiej w Gliwicach

z dnia 8 września 2016r.

w sprawie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej

Na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 446) na wniosek Prezydenta Miasta

Rada Miasta Gliwice
uchwala, co następuje:

§ 1. Upoważnia się Komendanta Centrum Ratownictwa Gliwice z siedzibą w Gliwicach - jednostki organizacyjnej miasta na prawach powiatu, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej określonych w przepisie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie
(j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 2168 z późn. zm.).

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Gliwice.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.


Uzasadnienie

W okresie ostatnich lat w sposób radykalny wzrosła populacja dzików na terenie miasta Gliwice. Zwierzęta te wyrządzają bardzo dużo szkód w mieniu osób fizycznych, podmiotów gospodarczych i przedsiębiorców. Okoliczności tego typu zdarzeń są powszechnie znane i były przedmiotem wielu publikacji prasowych. Podejmowano także szereg działań mających na celu odstraszenie dzików bądź ich wyłapywane i przewożenie do lasu; występowano także do Nadleśnictwa Brynek i Polskiego Związku Łowieckiego o podjęcie stosownych działań w sprawie zmniejszenia populacji tych zwierząt. Organy te konsekwentnie zajmowały stanowisko, że dziki wyrządzają szkody na terenach wyłączonych z obwodów łowieckich na terenie miasta Gliwice.

Centrum Ratownictwa Gliwice (działające na podstawie statutu nadanego Uchwałą nr XXXVII/1078/2010 Rady Miejskiej w Gliwicach z dnia 15 lipca 2010 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/728/2001 Rady Miejskiej w Gliwicach z dnia 25 października 2001 r. w sprawie utworzenia jednostki - powiatowego centrum ratownictwa i reagowania kryzysowego; Dz. Urz. Woj. Śląskiego Nr 166 poz. 2705) - jako jednostka organizacyjna miasta na prawach powiatu Gliwice zapewnia realizację zadań - m.in. - w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Z tego też względu jednostka ta wykonywała w istocie wszystkie czynności i zamierzenia związane z problematyką szkód wyrządzonych przez dziki na terenach wyłączonych z obwodów łowieckich, podejmując także dozwolone prawem (statutem) czynności i działania. Jednak brak jest obecnie pełnej "łączności proceduralnej" pomiędzy działaniami i czynnościami podejmowanymi przez CRG, a możliwościami i konsekwencjami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2168 z późn. zm.). Otóż przepis art. 45 ust. 3 tej ustawy stanowi, że w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę starosta (prezydent miasta na prawach powiatu), w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, może wydać decyzję o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny.

Jest więc w pełni celowe i uzasadnione, by wszelkie czynności i zamierzenia związane z problematyką szkód wyrządzonych przez dziki, łącznie z możliwością podjęcia rozstrzygnięć w formie decyzji administracyjnych - były skoncentrowane w kompetencjach i obowiązkach jednego podmiotu.

W konsekwencji uznać należy, że Komendant Centrum Ratownictwa Gliwice może realizować uprawnienia zastrzeżone w art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2168) dla starosty - Prezydenta Miasta Gliwice. Dotychczasowa praktyka i doświadczenie dowodzą, że Komendant CRG daje rękojmię należytego wykonywania tak powierzonych zadań z zakresu administracji publicznej.

Podstawę przekazania tego rodzaju uprawnienia stanowi przepis art. 39 ust. 4 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 446). Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 11 lutego 2015 r., sygn. IVSA/GL489/14 - wskazany przepis art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest bowiem przepisem szczególnym do innych ustaw, w tym do przepisów proceduralnych zawartych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego; dlatego Rada Gminy może na tej podstawie elastycznie i szeroko scedować, przekazać kompetencje do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej podmiotom zewnętrznym.

Z tych względów wnoszę o podjecie przez Radę Gminy przedmiotowej uchwały.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00