Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 listopada 2007 r., sygn. I SA/Lu 554/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz, Sędziowie Asesor WSA Jerzy Drwal (spr.),, WSA Bogusław Wiśniewski, Protokolant Stażysta Kamil Rutkowski, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 października 2007 r. sprawy ze skargi Z. S. i S. S na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. - oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] Nr [...] wydaną na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej - po rozpatrzeniu odwołania S. Sz. od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że w 2004 r. S. Sz. pełnił służbę wojskową poza granicami kraju i zajmował - na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] nr [...], a następnie rozkazu Szefa Sztabu Generalnego WP z dnia [...] nr [...] - stanowisko starszego oficera sekcji szkoleniowej CJ 7 w Sztabie [...] - H. i z tego tytułu jak wynika z pisma Centrali Wojskowych Misji Pokojowych w W. z dnia [...] - wypłacono mu w 2004 r. uposażenie krajowe wraz z należnościami pochodnymi ( w kwocie 55 009,96 zł ) oraz dodatkowe należności pieniężne w związku z wyznaczeniem do pełnienia służby poza granicami kraju (należność zagraniczną w kwocie 179 558,82 zł). Z poczynionych ustaleń wynikało, że S. Sz. pełnił służbę bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 2004 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 140, poz. 1479). Nie pełnił służby w jednostce budżetowej mającej siedzibę poza granicami kraju i nie był pracownikiem takiej jednostki. Nie był również członkiem służby zagranicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej. Dlatego nie spełniał w myśl art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - warunków do zwolnienia z opodatkowania otrzymanej przez niego należności zagranicznej w kwocie 178 368,12 zł ( skorygowanej o 1 190,70 zł z tytułu gratyfikacji urlopowej ) i z tego powodu jego wniosek z dnia [...] o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. nie mógł być pozytywnie rozpatrzony przez organ I instancji. Dyrektor Izby Skarbowej przypomniał, że powołany przepis (w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.) stanowił, że wolna od podatku jest wartość świadczeń przysługujących członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej oraz wartość świadczeń przysługujących pracownikom polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP, wynikających z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie, z wyjątkiem wynagrodzeń za pracę, ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, dodatku zagranicznego oraz zasiłków chorobowych i macierzyńskich. Wyjaśnił też, że w wykonaniu delegacji zawartej w art. 33 ust. 1d ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. nr 24, poz. 199 ze zm.), upoważniającej ministra kierującego określonym działem administracji rządowej do ustalenia ustala w drodze obwieszczenia wykazu jednostek organizacyjnych jemu podległych lub przez niego nadzorowanych, Minister Obrony Narodowej w obwieszczeniu z dnia 3 listopada 2004 r. ( M.P. Nr 48, poz. 830) wymienił między innymi w pkt 68 Polski Zespół Łącznikowy przy Sojuszniczych Siłach Zbrojnych NATO Europy Północnej (AFNORTH) z siedzibą w Brunssum, Holandia - jako jednostkę organizacyjną podległą temu Ministrowi. S. Sz. nie pełnił służby w polskiej jednostce budżetowej ( w/w Zespole Łącznikowym), ale w sztabie [...] ( H.). Okoliczność, że podczas wykonywania zadań służbowych żołnierz polega przełożonym określonym przez organizację międzynarodową lub międzynarodową strukturę wojskową, a w sprawach narodowych starszemu oficerowi narodowemu, którym w określonych przypadkach jest Szef Zespołu Łącznikowego w Brunssum nie jest decydująca dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. Dyrektor Izby Skarbowej zaznaczył, że w świetle art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skarżącemu ulga nie przysługuje, bowiem .stan faktyczny sprawy nie wskazuje, że skarżący był członkiem służby zagranicznej

Odnosząc się do zarzutów odwołania, Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52 a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń ( art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ) , zaś za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaje dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone przez pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 tejże ustawy). Organ odwoławczy wyjaśnił, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie ( art. 84 Konstytucji RP). Zaznaczył, iż jej art. 32 przewiduje, iż wszyscy są wobec prawa równi i wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Zatem wszyscy muszą ponosić obciążenia publiczne. Wszelkie zwolnienia stanowią odstępstwo od tej zasady i musza być szczegółowo uregulowane w przepisie prawa powszechnie obowiązującego. Jak wykazano przepis art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie daje podstaw do zwolnienia wypłaconego skarżącemu przedmiotowego świadczenia od podatku. Zastosowanie takiego zwolnienia byłoby nieuzasadnione i stawiałoby stronę w pozycji uprzywilejowanej w stosunku do innych podatników.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00