Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 8 maja 2008 r., sygn. II SA/Go 140/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędziowie Protokolant Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek (spr.) Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Asesor WSA Michał Ruszyński sekretarz sądowy Elżbieta Dzięcielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2008 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie stypendium socjalnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Z. z dnia [...] roku Nr [...].

Uzasadnienie

Zaskarżoną skargą decyzją [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Z. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Z. [...]. Decyzją tą organ I instancji działając na podstawie art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.- dalej jako Kpa ) w związku z art. 90 n ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 - z późn. zm.) oraz § 26 uchwały Rady Miasta Z. [...] w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Z. po rozpatrzeniu wniosku M. J. z dnia 6 września 2007 roku w sprawie przyznania stypendium szkolnego dla małoletniej córki A. J. odmówił przyznania jej stypendium szkolnego o charakterze socjalnym.

W uzasadnieniu organ I instancji podał, iż M. J. złożyła wniosek o przyznanie córce A. J. stypendium szkolnego na rok szkolny 2007/2008. Wskazał, iż zgodnie z art. 90 d ust. 1 i ust 7 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie. Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota, o której mowa art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 273, póz. 2703 - z późn. zm. ) tj. kwota 351 zł zwana kryterium dochodowym. Zdaniem organu, z analizy wniosku, załączników oraz ustaleń dokonanych w toku postępowania wynika, że wysokość dochodu na osobę w rodzinie wnioskodawczyni przekracza kryterium dochodowe. Wywiódł, iż wnioskodawczyni jako dochód rodziny za miesiąc poprzedzający moment złożenia wniosku wskazała w nim świadczenia rodzinne otrzymywane z Urzędu Miasta Z. w kwocie 128 zł, alimenty w wysokości 200 zł. Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła również kserokopię decyzji [...] w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania w podatku rolnym na 2007 rok, z której wynika, że wnioskodawczyni posiada grunty rolne o powierzchni 2,8320 ha przeliczeniowych. Powołał art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej zgodnie z którym przyjmuje się, że dochód miesięczny uzyskiwany z 1 ha przeliczeniowego wynosi 207 zł. W związku z powyższym w postępowaniu o przyznanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego nie ustala się rzeczywistego dochodu bądź straty ponoszonej w wyniku prowadzenia działalności rolniczej przez wnioskodawczynię. Dla toczącego się postępowania istotny jest sam fakt posiadania przez wnioskodawcę określonego obszaru gruntów rolnych. W tym przypadku są to 2,832 ha przeliczeniowego. W związku z powyższym w informacji o wysokości dochodów netto wszystkich członków rodziny będącej elementem wniosku o przyznanie stypendium szkolnego uwzględnione zostały dochody z gospodarstwa rolnego w wysokości 586,22 zł. Organ wskazał ponadto, iż w toku postępowania ustalono, że wnioskodawczyni w punkcie 5 wniosku o przyznanie stypendium szkolnego dotyczącym informacji o wysokości dochodów netto wszystkich członków rodziny nie przedstawiła dochodów rodziny z tytułu dodatku mieszkaniowego. Tymczasem pod adresem wskazanym przez wnioskodawczynię jako miejsce zamieszkania rodziny, tj. przy ul. [...] w Z. mieszkają 4 osoby, tj.: [...]. W toku postępowania ustalono, że na ten lokal przyznany jest dodatek mieszkaniowy w wysokości 316,20 zł. Głównym najemcą wyżej wymienionego lokalu jest L.L.. Ustalono również, że ubiegając się o dodatek mieszkaniowy L.L. oświadczyła, że wszystkie osoby zamieszkujące pod wyżej wymienionym adresem prowadzą wspólne gospodarstwo domowe. M. J. ubiegając się o stypendium szkolne dla A. J. w punkcie 6 wniosku o przyznanie stypendium szkolnego dotyczącym członków gospodarstwa domowego oświadczyła, że jej gospodarstwo domowe składa się z trzech osób, mianowicie: M. J., P. J., A. J.. Wnioskodawczyni, wezwana pismem z dnia 9 października 2007 roku w związku z zaistniałą niespójnością do niezwłocznego dostarczenia oświadczenia o składzie osobowym rodziny prowadzącej wspólne gospodarstwo domowe nie złożyła wymaganego dokumentu. W związku z powyższym organ uznał skład osobowy rodziny prowadzącej wspólne gospodarstwo domowe przedstawiony przez Panią M. J. we wniosku o przyznanie stypendium szkolnego dla A. J. za aktualny stan faktyczny ( rodzina trzyosobowa ). W zaistniałej sytuacji miesięczną wysokość dodatku mieszkaniowego tj.: 316,20 zł przyznanego na lokal przy ul. [...] w Z. podzielono na 4 równe części, w kwocie po 79,05 zł. doliczając jej trzykrotność (kwotę 237,15 zł ) do dochodu trzyosobowej rodziny wnioskodawczyni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00