Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 września 2008 r., sygn. II SA/Kr 510/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Aldona Gąsecka-Duda Sędziowie: WSA Ewa Rynczak (spr.) AWSA Janusz Kasprzycki Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2008 r. sprawy ze skargi A. C. i E. F. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności postanowienia skargę oddala

 

UZASADNIENIE

Postanowieniem z dnia [...] maja 2007r. znak: [...] Starosta w trybie art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.), działając jako organ administracji geologicznej na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27 poz. 96) uzgodnił warunki zabudowy działek nr ew. [...] i [...] w G. pod warunkiem określenia - w oparciu o obowiązujące przepisy z zakresu prawa budowlanego - warunków posadowienia obiektów budowlanych, ponieważ planowana inwestycja położona jest na obszarze predysponowanym do osuwania się mas ziemnych. Organ administracji geologicznej wyjaśnił przy tym, że nie ma możliwości jednoznacznego określenia zakresu badań geologicznych, koniecznych do właściwej realizacji przedmiotowej inwestycji, bowiem brak jest możliwości prowadzenia rejestru terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi przewidzianego w art. 110a ust. 2 prawa geologicznego i górniczego. Zatem - jak wywiódł organ - odpowiednią formę dokumentacji geotechnicznej, lub - w przypadku trudnych albo złożonych warunków gruntowych (druga i trzecia kategoria geotechniczna) - należy wykonać ekspertyzę lub dokumentację geologiczno - inżynierską stosownie do przepisów prawa budowlanego.

Postanowienie to zostało utrzymane w mocy postanowieniem Samorządowego Kolegium Odwoławcze w [...] z dnia [...] lipca 2007r. znak: [...], który nie znalazł w rozstrzygnięciu znamion naruszenia prawa.

Następnie wniosek o stwierdzenie nieważności postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławcze w [...] z dnia [...] lipca 2007r złożyli w dniu 23.08.2007r. A. i E. C. Wnioskodawcy zarzucili, że opinia geologiczna została dostarczona po rozprawie i wykorzystana przez Starostę do wydania postanowienia (a nie "na rozprawie"- jak stwierdziło Kolegium). Skarżący zarzucili brak odniesienia do załącznika do Uchwały nr [...] Rady Gminy K. n/[...] z [...].06.2006r. w sprawie zmiany studium uwarunkowań, a nie do studium jak stwierdziło Kolegium. Skarżący zwrócili również uwagę na rozbieżność w orzeczeniach Kolegium z dnia [...].01.2007r. oraz z dnia [...].07.2007r. podjętych przez różne składy orzekające. W pierwszym z nich skład orzekający uznał, że organ administracji geologicznej powinien wyraźnie określić (posiadając przesłanki, że planowana inwestycja położona jest na terenie predysponowanym do osuwania się mas ziemnych), czy projekt należy poprzedzić ekspertyzą, dokumentacją geotechniczną, czy też szczegółową dokumentacją geologiczno-inżynierską. Natomiast w drugim postanowieniu (z dnia [...].07.2007r.) Kolegium - orzekając w innym składzie - stwierdziło, że warunek podany w uzgodnieniu Starosty z dnia [...].05.2007r. w brzmieniu: "określenia, w oparciu o obowiązujące przepisy z zakresu prawa budowlanego warunków posadowienia obiektów budowlanych - planowana inwestycja położona jest na obszarze predysponowanym do osuwania się mas ziemnych" - jest prawidłowy. Powołując się na fakt, że w rejonie G. "katalog osuwisk" (P.l.G. o/[...]) odnotowuje stare (drzemiące) formy osuwiskowe, które mogą się uaktywnić, z czego wynika, że (biorąc przy tym pod uwagę przepisy § 5 ust. 3 pkt 3 i § 7 ust. 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 września 1998r. w sprawie geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych, mamy do czynienia z trzecią kategorią geotechniczną gruntów - automatycznie obowiązują przepisy odrębne i art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy, który wymaga podania przez organ administracji geologicznej pełnego zakresu badań geologicznych, które muszą być zamieszczone w decyzji o warunkach zabudowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00