Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 lutego 2019 r., sygn. I SA/Ol 22/19

Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie sędzia WSA Jolanta Strumiłło asesor WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 lutego 2019 r. w Olsztynie na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Gminy A na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia "[...]", nr: "[...]" w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej oddala skargę. , ,

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy (dalej: "Gmina", "strona" lub "skarżąca") jest postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "organ" lub "KIS") o odmowie wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług (dalej: "VAT") w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego udostępnienia inwestycji na rzecz spółki na podstawie umowy przesyłu oraz prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wytworzenia tej inwestycji.

We wniosku o wydanie interpretacji przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: "JST") realizuje inwestycje budowy zbiorowego zaopatrzenia w wodę w miejscowości B., budowy kanalizacji sanitarnej "[...]" oraz budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w P. (dalej: "Inwestycje"). Źródłem finansowania tych zadań są albo środki własne Gminy, albo środki własne oraz dofinansowanie pozyskane w ramach PROW 2014 - 2020, gdzie VAT został uznany za koszt niekwalifikowany inwestycji. Towary i usługi nabywane przez Gminę są/będą dokumentowane fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Dotychczas Gmina nie odliczała VAT naliczonego od kosztów ponoszonych na realizację Inwestycji. Wartość początkowa wytworzonych w ramach Inwestycji środków trwałych przekroczy każdorazowo wartość 15 tys. zł netto. Wytworzenie ww. Infrastruktury (dalej: "Infrastruktura") w ramach Inwestycji stanowi pierwszy etap realizacji celów Gminy w ww. zakresie. Do pełnego ich wypełnienia niezbędnym jest również oddanie Infrastruktury do użytkowania, bieżące zarządzanie Infrastrukturą oraz jej konserwacja. Zarządzanie Infrastrukturą na terenie Gminy realizowane jest przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: "Spółka"). Spółka ma status przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka świadczy usługi dostawy wody i odbioru ścieków na terenie Gminy, z którego to tytułu odprowadza podatek należny do właściwego urzędu skarbowego. Od utworzenia Spółki po oddaniu do użytkowania poszczególnych inwestycji w Infrastrukturę są one przekazywane przez Gminę do Spółki w drodze odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy/przesyłu lub też są wnoszone do Spółki w drodze aportu rzeczowego. W przypadku Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, po jej oddaniu do użytkowania, Gmina planuje zawrzeć ze Spółką umowę o świadczenie odpłatnych usług przesyłu wody/ścieków przy wykorzystaniu Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji. Inwestycje zostaną podłączone do pozostałej Infrastruktury zarządzanej przez Spółkę i będą służyły do świadczenia przez nią odpłatnych usług dostawy wody/odbioru ścieków na rzecz odbiorców znajdujących się na terenie Gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00