Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Lu 590/22

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Monika Kazubińska-Kręcisz (sprawozdawca) WSA Grzegorz Wałejko Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Woźny po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy J. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 września 2022 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.562.2022.3.MSU w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie tiret 2 I. uchyla interpretację indywidualną w zaskarżonej części; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy J. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej z dnia 29 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy J. (Gminy, skarżącej, strony) w sprawie oceny skutków prawnopodatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług:

- w części dotyczącej: zaliczenia do podstawy opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu świadczenia Gminy, braku odrębnego opodatkowania podatkiem VAT czynności przekazania mieszkańcom prawa własności instalacji po upływie okresu trwałości projektu oraz prawa Gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – za prawidłowe;

- w części dotyczącej: stawki podatku w odniesieniu do otrzymanych od mieszkańców wpłat – zaliczek z tytułu świadczenia usług montażu instalacji w zależności od miejsca zainstalowania, niezaliczenia do podstawy opodatkowania otrzymanego dofinansowania pomniejszonego o kwotę podatku należnego – za nieprawidłowe.

Gmina we wniosku wskazała, że realizuje projekt pn. "Odnawialne źródła energii w Gminie J. " współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ubiegając się o dofinansowanie nie wskazała podatku naliczonego od wydatków na przedmiotową inwestycję, jako wydatku kwalifikowanego w ramach przedmiotowego projektu. W ramach projektu zawarła z mieszkańcami umowy o wzajemnych zobowiązaniach, zgodnie z którymi w zamian za jednorazową odpłatność ze strony mieszkańca wykona ona dostawę i montaż instalacji na/w budynkach mieszkańców (kolektory słoneczne lub panele fotowoltaiczne). Odpłatność za instalacje o tych samych parametrach jest dla wszystkich równa. Po okresie trwałości projektu, własność instalacji zostanie przeniesiona przez Gminę na mieszkańców bez żadnych dodatkowych opłat. Uzyskane dofinansowanie jest przeznaczone na całość kosztów kwalifikowanych projektu, m.in. studium wykonalności, dokumentację projektowo-kosztową, dostawę i montaż instalacji solarnych i fotowoltaicznych, jest dotacją do kosztu dostawy i montażu instalacji. Do dyskrecjonalnej decyzji Gminy należy czy część kosztów zostanie poniesiona przez mieszkańców, czy też z jej środków własnych. Warunki rozliczenia dotacji oraz wysokość dofinansowania nie są uzależnione od sposobu finansowania wkładu własnego Gminy, jak i od tego, jaki będzie los prawny instalacji po okresie trwałości projektu. W ramach projektu, wysokość dofinansowania zawsze wynosić będzie 78% kosztów kwalifikowanych, bez względu na ilość nieruchomości zaangażowanych w projekt.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00